De nieuwste sector die door - vooral vrouwelijke - designers en start-uppers overhoop wordt gegooid? Seksspeeltjes. Die zien er tegenwoordig uit als minimalistische designobjecten.
Haar donkere haren vallen over haar gezicht. Een rozegouden halsketting met hanger rust op haar jeansjurkje. Op het eerste gezicht is er niets speciaals aan de Instagramfoto. Niemand die ziet dat de chique halsketting eigenlijk een vibrator met USB-aansluiting is.
De ‘Vesper’, van de Amerikaanse ontwerpster Ti Chang, is niet het enige designvriendelijke seksspeeltje dat druk wordt geliket op sociale media. Wat dacht u van een pastelkleurig eitje? Een vibrerende diamant? Een goudkleurige ring die ook als waterproof vibrator functioneert? Of een dildo die wel door de Memphis-beweging ontworpen lijkt?
Het tijdperk van de designdildo’s is aangebroken. Die zijn speels, modern en designvriendelijk en worden verkocht in trendy winkelketens als Selfridges, Urban Outfitters, Free People en zelfs Walmart.
Wie in de Brusselse Dansaertstraat door het gietijzer aan de gevel van de beautyboetiek Labelchic gluurt, ziet niet alleen een gigantische poster van een vulva met daaronder ‘The majestic Vulva’. Ernaast hangt sinds kort ook een poster vol kleurrijke vibrators van Dame Products.
Labelchic-oprichtster Océane Taquoi was twee weken na de lancering al bijna door haar voorraad heen. ‘We waren verbaasd. Het heeft de gesprekken flink aangewakkerd’, aldus Taquoi, die onder de noemer Intimate Beauty ook het merk FUR aanbiedt - oliën voor schaamhaar.
Op het nachtkastje
‘Met de opkomst van Instagram en andere sociale media zien we een influx van minimalisme. Less is more, ook in vibratordesign’, zegt Lisa Finn, brandmanager bij Babeland, een invloedrijke vrouw- en lgbt-vriendelijke seksboetiek uit de Verenigde Staten. ‘Het is zoals met een smartphone: het design bepaalt niet hoe goed een toestel werkt, maar het bepaalt wel in grote mate welk model we kopen.’
En, voegt ze toe, een product dat er mooi uitziet, mag je weleens per ongeluk op je nachtkastje laten liggen.
Size matters
Fans van de populaire tv-reeks ‘Sex and the city’ zullen zich de aflevering misschien nog herinneren. De ietwat timide Charlotte koopt op aanraden van Miranda ‘The Rabbit’, een 22 centimeter lange roze vibrator met konijnenoren. Al snel raakt ze zo in de ban van het ding dat ze plannen met haar vriendinnen afzegt om met ‘The Rabbit’ thuis te blijven. De aflevering werd een klassieker, ‘The Rabbit’ een waanzinnig verkoopsucces.
‘Vibrators zijn zoals smartphones: het design bepaalt niet hoe goed een toestel werkt, maar het bepaalt wel in grote mate welk model we kopen.’
Maar de tijden zijn veranderd. ‘Terwijl vroeger de selectie vooral beperkt was tot grote, fallusvormige dildo’s, krijg je nu kleine, discrete en kleurrijke objecten die niet per se op penetratie gericht zijn of op een fallus lijken’, zegt Lynn Comella, professor in gender en seksualiteit aan de Universiteit van Nevada en auteur van het boek ‘Vibrator Nation’.
Maar looks zijn niet alles, ook op technologisch vlak verandert er veel. Onderneemster Lora DiCarlo schreef geschiedenis toen haar ‘Osé’-vibrator, met microrobotische technologie die de bewegingen van een menselijke partner nabootst, een Robotics Innovation Award in de wacht sleepte op de prestigieuze techbeurs CES 2019.
Orgasmekloof
Door de groeiende groep start-ups van vrouwen zien seksspeeltjes er niet alleen anders uit, ze zijn ook meer op het vrouwelijk lichaam afgestemd dan toen mannen ze ontwierpen.
Gemiddeld beleven vrouwen in heteroseksuele relaties minder orgasmes dan hun mannelijke partners - 66 procent tegenover 95 procent, volgens een onderzoek van het Kinsey Institute uit 2017. Vrouwen zijn vaak ook minder tevreden over hun seksleven. ‘Het wordt hoog tijd dat vrouwen dat deel van hun leven in eigen handen nemen’, zegt Polly Rodriguez van de Londense start-up Unbound Babies. Zelf had ze schoon genoeg van vibrators die ontworpen werden door mannen die liever bluetooth in hun producten integreerden dan even aan vrouwen te vragen wat ze nu écht wilden.
Ook Dame Products uit Brooklyn gaat te rade bij z’n doelpubliek. Het bedrijf werd mee opgericht door Janet Lieberman, een ingenieur die afstudeerde aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology. Voor het bedrijf zijn vibratormodellen op de markt brengt, vraagt het input van meer dan 8000 vrouwen. Per slot van rekening weten zij het best hoe ze de orgasmekloof kunnen dichten. ‘Precies’, zegt Lieberman: ‘Als vrouwen betere seksspeeltjes willen, moeten ze die vooral zélf maken.’