Een vaas bezet met citroenen of groen-oranje streepjesbehang? Kitsch is weer helemaal in. Vijf redenen om dat servies met vogelmotief vanonder het stof te halen.
1 | De wereld is al beige genoeg
De interieurwereld is er een van actie en reactie. Hij maakt een slingerbeweging tussen rust en onrust, tussen kalm en kleurrijk, tussen tijdloos en gewaagd. Op dit eigenste moment bevinden we ons in wat we over tientallen jaren ‘de beige periode’ zullen noemen. Kijk vandaag binnen bij vooraanstaande figuren uit het zakenleven, bij artistieke profielen en zelfs bij jonge mensen met een passie voor design: beige, beiger, beigest.
‘Dat blijft niet duren natuurlijk’, legt Hilde Francq uit. Zij kijkt als professioneel kleurexperte vooruit naar hoe interieurs de komende jaren zullen evolueren. ‘We zien nu al duidelijk hoe een groeiende groep creatievelingen zich afzet tegen die beige hype en opnieuw voor kleur kiest in het interieur. En net omdat die beige hype zo hardnekkig was, zal de reactie heel uitgesproken zijn. Ik kan dan ook alleen maar aanmoedigen om te experimenteren met kleur in huis. En voor wie felgele muren of een fluoroze sofa wat te drastisch vindt, is kitsch een ideale manier om met kleuraccenten te gaan spelen.’
2 | Viva vintage
De tweedehandsmarkt zit in de lift, om veel verschillende redenen. Maar toch vooral omdat het een bijzonder duurzame manier van consumeren is. Want wie een oud servies of een oude stoel nieuw leven geeft, brengt de planeet minder schade toe dan wie alles nieuw koopt, tenzij je natuurlijk een object laat overvliegen vanuit Australië.
Het duurzame glanslaagje dat over vintage ligt, maakt dat het vandaag net heel cool is om met tweedehandse objecten te werken in het interieur. Hoe maak je duidelijk dat een object vintage is? Kies voor iets met een héél uitgesproken vorm, zoals een fruitschaal in de vorm van een ananas. Vintage met een smoel.
Intussen hebben ook de producenten van nieuwe interieuraccessoires die tendens opgemerkt en laten zij zich inspireren door die expressieve vormgeving uit de jaren 60, 70 en 80. Kortom: vintage wordt een vormentaal, waardoor het almaar moeilijker zal worden om bij de eerste aanblik te bepalen of iets nieuw is, of geërfd van een groottante.
3 | Mentale opkikker
Hoewel Ikea zich nooit profileerde als een leverancier van kitsch, ziet ook de meubelgigant de behoefte aan unieke, expressieve stuks toenemen. Het Zweedse bedrijf stuurt elk jaar een onderzoeksteam de wereld in dat aan gastvrije singles en gezinnen vraagt wat ze het meest appreciëren in hun huis, hoe ze hun woning gebruiken en wat ze nog missen in hun interieur. Al die bevindingen worden in het ‘Life At Home Report’ verzameld.
Opvallend in de editie van 2023 is dat statistieken duidelijk aangeven dat wie erin slaagt om zijn of haar persoonlijkheid tot uiting te brengen in huis, dubbel zo gelukkig is als iemand die dat niet doet. Niks zegt ‘ik neem het leven niet zo serieus’ zo goed als een lamp in de vorm van een watermeloen, of een waterkruik in de vorm van een kikker. Ergo: kitsch maakt gelukkig.
4 | AI verbreedt de geest
Generatie Z, de jongeren geboren tussen 1997 en 2012, worden door sociologen wel eens de ‘visuele generatie’ genoemd. Zij zijn immers opgegroeid in een omgeving die overspoeld wordt door visuele prikkels. YouTube, Instagram, Snapchat, Pinterest… Elke dag opnieuw krijgen die jonge mensen duizenden nieuwe beelden te zien.
Daardoor kijken jongeren veel minder op van objecten die er ‘anders’ uitzien dan ze gewend zijn. Het is niet verwonderlijk dat wanneer je opgroeit in een wereld waarin de paus via AI een pufferjasje krijgt aangemeten, je veel minder opkijkt van een vaas in de vorm van een vis. AI en alle digitale media hebben de visuele lat immers een pak hoger gelegd de afgelopen jaren.
5 | Omdat Pinterest het zegt
Zelfs foto’s uitscheuren uit magazines mag je vandaag catalogiseren als ‘kitsch’. Want de ietwat moderne creatieveling is al lang overgeschakeld op het digitale inspiratieplatform Pinterest. Het handige aan Pinterest is dat het op een berg data zit die duidelijk weergeeft hoe de trends binnen de interieurwereld evolueren. Zo zag het platform de zoektocht naar ‘kitsch’ in 2023 met maar liefst 75 procent toenemen.
De belangrijkste sectoren waarin er naar kitscherige input werd gezocht, zijn enerzijds huwelijken (plus 100 procent!) en anderzijds de keuken (plus 75 procent). Dat laatste leidde alvast tot een nieuw woord binnen de decoratiesector: ‘Kitschens’, keukens ingericht met lekker veel kitsch.
Niet toevallig is tableware een discipline waarbinnen kitsch en maximalisme hoogtij vieren. Morgane Van Marcke begon als styliste tijdens de coronacrisis met haar eigen tablewarelabel: Ceremony Tableware. In die collectie onder meer een serveerschaal waarop een luipaardje zit en borden in de vorm van kroppen sla. ‘Ik ben opgegroeid in een excentriek interieur. Mijn moeder is interieurontwerpster en ons huis was altijd erg gezellig en kleurrijk, vol interessante en unieke interieurstukken. De meeste mensen associëren een mooi gedekte tafel alleen met speciale gelegenheden, maar ik wil met Ceremony Tableware tonen hoe je dat eetmoment elke dag gezellig en decoratief kunt maken.’