Omdat Australisch design nog onbekend terrein is. Omdat Colombiaanse tradities niet verloren mogen gaan. En omdat je niet elke dag een designhakbijl tegenkomt. Drie redenen om deze labels in de gaten te houden.
1. Outdoor van Aussies: SP01
Nationaliteit: Australisch.
Er bereikt maar zelden design uit Australië onze contreien. SP01 is het geesteskind van de retailgroep Space.
De eerste collectie, in 2017, was eerder indoor, terwijl Space met de Australische designer Tom Fereday nu ook volop inzet op buitenmeubilair. ‘Al zijn binnen en buiten in Australië en Nieuw-Zeeland niet zo afgebakend als bij ons’, vertelt Bart Degryse van Flow Interior, dat SP01 in ons land verdeelt.
‘Australiërs zijn van nature echte buitenmensen.’ Creatief directeur Matt Lorrain merkte Feredays werk voor het eerst op toen die laatste samen met Moooi in 2014 een huis inrichtte in Nederland. ‘Dit jaar zullen we in Milaan nog een nieuwe samenwerking met hem lanceren’, aldus Lorrain, die er prat op gaat dat Australische buitenmeubels bestand zijn tegen zowat elk klimaat.
‘In Australië zelf hebben we al een behoorlijke variatie aan verschillende klimaten: zoute lucht, zeer doordringende zon, woestijn, bergen, heel nat, heel droog, koud en warm. De ideale test voor buitenmeubilair.’
Stijl: De collectie bestaat uit de Eileen-tafels in verschillende hoogtes en afmetingen, de Parisi-tafel, de Jeanette-stoel en de Chee-stoel en -barkruk. Allemaal van de hand van Tom Fereday. Een Australische designer dus, maar wel een die heel internationaal te werk gaat in zijn manier van ontwerpen en deze outdoorcollectie bovendien laat vervaardigen in Italië.
Hij denkt voor deze buitencollectie aan de Australian outdoors, maar net zo goed aan een penthouse in New York of een gezellig terras in Parijs.
Sabato’s instantcrush: De meest recente toevoeging aan de buitencollectie, de Jeanette-stoel in staal. Een exemplaar dat zeker ook binnen in de huiskamer niet zou misstaan.
SP01 via www.flow-interior.org Te koop via Koperhuis (Gent), Goûts et Couleurs (Brugge), Questo (Torhout), Want Interior (Sint-Denijs-Westrem) en Pure Lifestyle (Ninove).
2. Weeftraditie redden: Tucurinca
Nationaliteit: Colombiaans.
Opmerkelijk: Tucurinca wil de Colombiaanse weeftraditie redden. De man achter dit start-upmerk is fotograaf Rafael Zúñiga. Hij wist intussen meer dan twintig ambachtslui op te leiden om de ambachtelijke weefvaardigheden om te zetten in kleurrijk buitenmeubilair. Met succes. Zúñiga mocht met zijn nieuwe label al een set stoelen leveren voor de Louis Vuitton-boetiek in de Colombiaanse hoofdstad Bogota en voor The Citadel, een nieuw creatief foodwalhalla in Miami, VS.
Ook in ons land kan je de eigenzinnige zitjes spotten, in de vorm van krukjes bij Hotel Pilar en in de stadstuin van Restaurant Veranda, allebei in Antwerpen. Niet toevallig wordt het merk in ons land vertegenwoordigd door een gloednieuw interieurplatform met hoofdkwartier in Antwerpen: Omarcity.
‘Het verhaal van Rafael Zúñiga klopt helemaal’, zegt Heleen Fivez van Omarcity. ‘Zijn catalogus bijvoorbeeld is een volwaardig lokaal magazine. Bovendien is hij volop bezig een bed and breakfast annex galerie/showroom uit te bouwen in Santa Maria, Colombia. Daar zul je Tucurinca ter plekke kunnen beleven.’
Stijl: De collectie bestaat vooral uit stalen frames, in combinatie met geweven zittingen, ruggen en tafelbladen uit pvc en katoentouw, rotan en zelfs bananenbladeren.
Sabato’s instantcrush: De schommelstoel met geweven bananenbladeren, omdat die dat gevoel voor traditie en ambacht het meest in zich lijkt te dragen.
3. De bijl erin: Wünder
Nationaliteit: Belgisch.
Opmerkelijk: Wünder is eigenlijk niet eens een echt outdoorlabel. ‘Onze eerste producten zijn toevallig allemaal voor buiten’, vertelt Bram Couvreur, de man achter Maister, het creatief bureau uit Roeselare dat onder meer actief is in grafisch ontwerp, onlinecommunicatie en interieurvormgeving en dat met Wünder nu een eigen outdoor-ei legt.
‘Het is wel fijn om eens ons ding te kunnen doen zonder dat we eerst een vraag krijgen van een klant.’ Dat ‘ding’ zijn hoogwaardige meubels en accessoires met een serieuze knipoog.
‘Onze objecten hebben een hoge esthetische waarde, ze zijn gewoon mooi om naar te kijken. Maar ze werken ook perfect, de blaaspook doet bijvoorbeeld exact wat hij moet doen: vuur aanwakkeren.’ En omdat Maister zich dagdagelijks bezighoudt met branding, verpakkingen, fotografie en communicatie mag het niet verwonderen dat aan alles gedacht is. Zo wordt elke product vergezeld van een eigen paspoort. ‘Voorlopig ontwerpen we alles zelf, maar we staan zeker open voor samenwerkingen met externe designers.’
Stijl: De collectie bestaat uit bijzonder uiteenlopende objecten die passen in de gezellige buitenvibe die Wünder voor ogen heeft: een zitbank, een picknicktafel, een hakbijl en een blaaspook.
‘Omdat we ons eerste seizoen kleinschalig inzetten, zijn de meeste producten gelimiteerd in oplage. We mikken dus echt op de zogenaamde early adopters’, aldus Couvreur.
Sabato’s instantcrush: De hakbijl The Axe. Robuust en humoristisch, goed voor een instantvakantiegevoel. Elke bijl wordt uniek genummerd en verpakt in een stevige kist, inclusief echtheidscertificaat. Bij Wünder omschrijven ze hem zelf als ‘praktisch, chic en een beetje excentriek’.