Een wandscherm, een staanlamp, een tafel, een driezit en een fauteuil. David Van Severen en Kersten Geers van het Brusselse architectenbureau Office brengen samen met kunstenaar Pieter Vermeersch vijf limited edition-objecten uit. 'Maar noem het vooral geen interieurcollectie.'
'Ik ben er heel zeker van: in 2000 was het', zegt de ene. 'Niets van', weerlegt de andere: 'Het moet eerder 1999 geweest zijn.' 'Jongens, volgens mij was het 2001', plaagt de derde. De jaartallen vliegen me om de oren als ik hen vraag wanneer ze elkaar precies hebben leren kennen. Waarover ze het wél eens zijn, is dat kunstenaar Richard Venlet en Muhka-curator Dieter Roelstraete hen samenbrachten.
In 2014 stuurden de Office-architecten een uitnodiging naar Vermeersch: of ze geen werk van hem mochten lenen voor de expo 'A Small Museum for the American Metaphore', die ze aan het opzetten waren voor de Redcat Gallery in Los Angeles? In 2017 deed Vermeersch opnieuw een interventie op vraag van het architectenduo: meer bepaald in hun avant-gardistische Solo-huis dat ze ontwierpen in Matarraña, in het ruige noorden van Spanje.
'Maar we zijn in de eerste plaats vrienden', zegt Van Severen. 'Dat vat het nog het best samen. We hebben alle drie een bizarre fascinatie voor wat immaterieel en materieel tegelijk is. De betonnen waterkokers op het dak van het Solo House zijn deel van de lucht geworden doordat Pieter ze blauw schilderde.'
'Ik vind de architectuur van David en Kersten zeer beeldend', zegt kunstenaar Pieter Vermeersch, 'terwijl in mijn werk het ruimtelijke aspect, het gegeven van een beeld dat ook ruimte is, zeer belangrijk is. Er zit soms een vide, een leegte in hun architectuur. Dat is vergelijkbaar met wat ik doe.'
FaceTime
Toen Maniera, de Brusselse galerie die kunstenaars en architecten samen objecten laat ontwikkelen, aan het drietal vroeg of ze een gezamenlijk project zagen zitten, twijfelde geen van hen. Ook al is design voor Vermeersch een totaal nieuw terrein. 'Ik denk niet in objecten, wel in installaties en configuraties', zegt hij.
Geers en Van Severen vonden het meteen evident om samen met Vermeersch een reeks interieurobjecten te ontwerpen. 'We moesten zelfs niet afspreken wie wat zou doen. Een formele vergadering is er nooit geweest. We begrijpen elkaar zo goed dat we genoeg hadden aan een FaceTime-gesprek toen we wilden overleggen.'
Het resultaat? Een wandscherm met spiegelende lamellen, een staande lamp, een tafel, een driezitsbank en een fauteuil. Al beklemtonen Van Severen en Geers dat we de vijf limited edition-objecten geen interieurcollectie mogen noemen. 'We zijn niet ineens designers geworden, hé.'
'Het zijn interventies in de ruimte. We hebben in de eerste plaats een tentoonstelling gemaakt', zegt Vermeersch. Dat Maniera toch vooral de meubels wil verkopen, raakt Van Severen niet. 'Voor ons is het vooral een setting.'
Stoel vergeten
De keuze van de objecten lag voor de hand. 'De fundamentals van een woning', zegt Vermeersch. 'Al zijn we blijkbaar wel de stoel vergeten.' (lacht)
Wie de objecten van nabij bekijkt, ontdekt het spel tussen materieel en immaterieel, waar ze alledrie zo gefascineerd door zijn. 'De lamp, die twee meter hoog is, is gemaakt van spiegelglas', aldus Van Severen. 'Wanneer ze niet aan staat, is het een spiegelende zuil.'
Het gordijn dan weer bestaat uit spiegellamellen, waardoor het zijn materialiteit opgeeft', vult Geers aan. Dat aspect van de spiegel keert trouwens geregeld terug in Vermeersch' werk. 'Ook dat is een fascinatie die we delen.'
'De tafel heeft een marmeren blad dat voor de helft werd beschilderd', zegt Geers. 'Hang het aan de muur en het lijkt een werk van Pieter.' Waarop Vermeersch: 'En in de zetels kun je dan bekomen van al die indrukken.'
GranStudio uit Turijn
Als mannen plannen maken, zijn veel pk's dus nooit uit te sluiten, zelfs als het over interieurobjecten gaat
Leuk weetje nog voor de liefhebbers van snelle auto's. De sofa en de fauteuil zijn niet het werk van een trio, maar van een kwartet.
Ook Lowie Vermeersch, de broer van Pieter, werkte mee aan de zitmeubelen. Lowie Vermeersch is met zijn Turijnse GranStudio een wereldnaam op het vlak van automobielontwerp en mobiliteit. Zopas nog tekende hij de sportwagen Stradale voor het Italiaanse luxemerk Dallara, eerder hield hij al het potlood vast voor de 458 Italia van Ferrari. Als mannen plannen maken, zijn veel pk's dus nooit uit te sluiten, zelfs als het over interieurobjecten gaat.
De objecten zijn limited edition, van 6 tot 24 exemplaren. Elk lamellengordijn is sitespecifiek en dus uniek. Alle prijzen op aanvraag. Tot en met 4 mei te bezichtigen bij Maniera, Gerechtsplein 27-28, Brussel.
Vanaf 15 maart tot en met 11 augustus loopt de solotentoonstelling van Pieter Vermeersch in M-Museum Leuven, Leopold Vanderkelenstraat 28, 3000 Leuven.