Kunst raakt ons. Wanneer werd u door een kunstwerk voor het eerst écht ontroerd?
Sabine Mund: ‘In het begin van de jaren 2000 kwam Jean Antoine, de man van Évelyne Axell, mij opzoeken. Ik was toen hoofdredactrice van het maandblad Arts Antiques Auctions. Évelyne Axell was toen nog zo goed als onbekend. Er was nog werk aan de winkel om haar de plaats in de kunstgeschiedenis te geven die ze verdiende. Haar werk heeft me onmiddellijk bekoord door haar originele composities, de verscheidenheid en moderniteit van haar materialen, en vooral door de manier waarop ze het beeld van de vrouw op zijn kop zette. De vrouw was sensueel en bevrijd, en was meesteres van haar eigen lotsbestemming.’
In welke kunst specialiseert u zich en waarom?
Sabine Mund: ‘Ik ben me in de Belgische kunst gaan specialiseren toen ik begon te werken in veilinghuizen, eerst bij Pierre Bergé, bij Cornette de Saint Cyr en vervolgens bij Bonhams Cornette de Saint Cyr. De Belgische schilderschool getuigt van een uitzonderlijke rijkdom. Naast grote figuren als James Ensor, René Magritte en Paul Delvaux, zijn er nog tal van talentvolle kunstenaars die meer bekendheid verdienen in het buitenland. In minder dan 25 jaar evolueerde Évelyne Axell van een onbekende Belgische kunstenares tot een grote internationale popartster, met tentoonstellingen in de grootste musea als MoMA, Tate Modern en Centre Pompidou, en de grootste verzamelingen, bijvoorbeeld François Pinault. Dit voorbeeld toont aan dat zo’n erkenning mogelijk is als de criteria van originaliteit en uitmuntendheid vervuld zijn.’