Een ongerestaureerde Porsche 356 met compleet logboek, een prototype van de 911 en originele BMW 'Batmobile': voor een autokenner is de garage van Bert Houtmann een walhalla. Zijn collectie staat op de internationale radar, maar zijn ware identiteit blijft geheim.
In de loop der jaren verscheen hij in magazines als Bert Woodman, Dubois of Houtmann. Vermoed wordt dat hij iets met hout doet. Deze autoliefhebber staat op zijn anonimiteit, en vanwege zijn topcollectie geven we er uitzonderlijk aan toe.
In zijn garage staat een van de meest uitzonderlijke auto’s die we ooit zagen. Een muisgrijze Porsche 356 C Cabriolet (1964) met rood lederen interieur is op zich al gewild. Zeker in zijn eerste lak, compleet origineel en ongerestaureerd. Maar dát is het niet. Wat dit exemplaar wellicht uniek op de wereld maakt, is dat hij compleet gedocumenteerd is. Com-pleet.
‘Ik kocht hem in 2008 van een Amerikaanse verzamelaar’, vertelt Houtmann. ‘Die had hem een paar jaar eerder gekocht, nadat de eerste eigenaar was overleden. Die eerste eigenaar was piloot. Zoals je weet, houden piloten een logboek bij. Wel, ook bij deze auto deed hij dat. Ging hij naar de bakker, dan noteerde hij dat, mét het aantal gereden kilometers. Elke rit, elke poets- en tankbeurt, elke interventie werd opgeschreven.’
Hij toont het schrift waarin het allemaal staat, opgedeeld in rubrieken. Naar het einde toe zie je het handschrift verslappen, tot het logboek in 2005, na 41 jaar, ophoudt. Krop in de keel. Er staat 99.000 mijl op de teller. Er is wat steenslag, het leer heeft een mooie sleet - vooral aan de bestuurderskant: de eerste eigenaar was vrijgezel.
‘Door deze auto werden originaliteit en de verhalen errond voor mij even belangrijk als een auto zelf. Een vers gerestaureerde auto oogt nieuw en ruikt naar verf - niet naar ziel. Die zal ik nooit kopen. Het mooiste aan een auto zijn z’n levenssporen. Mijn auto’s moeten technisch perfect zijn. Maar die ziel eruit trekken is zonde.’
Prototype Porsche 911
Hij heeft ook een unieke Porsche 911 (1972). ‘Toen Porsche nog een kleine fabrikant was, werd dit exemplaar eenmalig gebouwd voor een persoonlijke vriend van Ferry Porsche, met onderdelen voor de RS: de ultieme 911 die een jaar later op de markt kwam. Een prototype zou ik het niet noemen, het is een one-off.’
De auto heeft een merkwaardig, dubbel radiatorrooster. Handgeschreven brieven van Porsche bevestigen de afwijkende maten ervan. ‘De eerste eigenaar verongelukte op de Nürburgring. Ik kocht hem van zijn beste vriend.’
De BMW 3.0 CSL (1974) zie je vooral als ‘recreatie’, maar hier staat een echte. ‘De ‘Batmobile’ was een lichtgewicht baanauto die voortvloeide uit BMW’s deelname aan het European Touring Car Championship. Er werden 167 originelen gebouwd, in twee series. Dit is een van de 110 exemplaren uit de eerste serie.’
De M1 (1980) was de eerste supersportwagen van BMW. ‘Die kon ik via een tussenpersoon kopen van de weduwe van de eerste eigenaar, met wie ik een goed contact onderhield.’
Ook de Audi Sport Quattro (1985) is een echte kennersauto waar je een mooi huis voor koopt. ‘Hij werd op 214 exemplaren gebouwd, als homologatievoertuig voor het WK rally, waar hij domineerde. Mooi is hij niet, maar de vijfcilinder-turbomotor van 306 pk geeft een waanzinnige kick. Als ik er een regelmatigheidsrally mee rijd, vinden de dames me maar een johnny, de mannen vinden hem het einde.’
Tijd voor een ode aan de traagheid. ‘Beroepsmatig heb ik lang met Land Rovers gereden. Mijn Series 3 V8 (1985) met tien zitplaatsen is fantastisch. Ook de Mercedes-Benz G200 Cabriolet (1987) is bijzonder: in 200-versie werd de ‘Gelände’ alleen voor de Italiaanse markt gebouwd. Ook hiervan kan ik tijdens een toertje bij mooi weer zó blij worden. Maar soms loop ik hier gewoon naar mijn collectie te kijken. En soms is mijn vrouw me even kwijt. Dan zit ik in een van de auto’s.’