Bert Heylen heeft pas de lak van zijn Ford Mustang (1965) verzegeld.
Bert Heylen heeft pas de lak van zijn Ford Mustang (1965) verzegeld.
© Thomas Vanhaute

Porsche, Ferrari, Ford Mustang: de ultieme mancave

Een tocht langs garages in België. Deze week: de ultieme mancave van Bert Heylen.

Er is leven in de garage van Bert Heylen, zoveel is zeker. ‘Eén keer per maand houden we hier een drink’, vertelt hij. ‘Eerst nodigden we buren en vrienden uit, die later ook hún vrienden meebrachten. Toen ik op de vorige locatie weg moest, kocht ik deze loods. Nu is het telkens volle bak. Hier alleen rondlopen zou zonde zijn. Niets mooiers dan dingen delen, praten met mensen en samen mooie momenten beleven.’

De Porsche 911 T (1970) had oorspronkelijk een zeldzame goudkleur.
De Porsche 911 T (1970) had oorspronkelijk een zeldzame goudkleur.
© Thomas Vanhaute
Advertentie
Advertentie

Het was jarenlang zijn droom, een mancave. ‘De versiering komt van rommelmarkten en het internet. Ook dat is het resultaat van 15 jaar verzamelen.’ Er is een Duitse, een Italiaanse, een Engelse en een Amerikaanse muur, met ervoor: de bijbehorende auto’s.

‘Ik heb hier zelf voor gewerkt. Soms kom ik de loods binnen en denk: ‘Hey, dit is toch knap!”

‘Alles rijdt, alleen de Triumph TR6 (1971) staat al een paar jaar stil. Zelf kan ik niet sleutelen, maar volgend jaar laat ik hem weer in orde brengen. Die auto kocht mijn vader in 1993. Hij heeft er hoogstens vijf keer mee gereden. Ik daarentegen... Maar je wilt niet weten hoe vaak ik er pech mee heb gehad. Toen de auto een oldtimer werd, sloot ik me aan bij een club. Nu ben ik voorzitter van de Retro Auto Moto Club, die ik twintig jaar geleden mee oprichtte en die intussen 250 leden telt.’

Voor de vrienden: een MGB (1970).
Voor de vrienden: een MGB (1970).
© Thomas Vanhaute

‘Aanvankelijk kocht ik vierzitters, zoals een Volvo Amazon en een Ford Mustang. Toen onze zoon niet meer mee wilde, kwamen de sportwagens. In 2009 kocht ik de witte Porsche 911 SC Cabriolet (1983). Dan de Ferrari 308 GTS (1978). Dat is nog de versie met carburateurs. Hij is goed afgesteld - dat hóór je - en betrouwbaar. Hij heeft iets meer dan 40.000 kilometer op de teller. Vier ritjes per jaar is al veel voor hem, hoewel ik elke zondag rijd.’

‘Toen had ik al twee van mijn ultieme dromen. Vervolgens kocht ik onder meer een Lotus Esprit en een Chevrolet Corvette C3. Die zijn weer weg, af en toe verkoop ik er een om de collectie op te waarderen. Ik heb wel nog een Corvette ZR1 (1991). Ik heb er enkele in de VS gekocht. Het is altijd afwachten of de auto arriveert in de aangekondigde staat.’

Advertentie
Advertentie
Een van de grote dromen: Ferrari 308 GTS (1978).
Een van de grote dromen: Ferrari 308 GTS (1978).
© Thomas Vanhaute

‘De 911 2.2 T van mijn geboortejaar 1970 kocht ik op een veiling. Het groen is mooi, maar als ik hem ooit weer in zijn originele, zeldzame goudkleur breng, is het een zeer waardevol exemplaar. De 911 Targa 2.7 (1974) kocht ik twee jaar geleden van een oudere man voor de prijs die hij er in 1993 voor had betaald. De auto was veel meer waard. Dat wist de man, maar hij wilde dat hij naar een liefhebber ging.'

'De 964 Carrera 2 Cabriolet (1991) is de beste 911 uit mijn collectie. Hij kreeg destijds een nieuw 3.6-literblok, wat een totaal ander karakter opleverde. Volgend jaar rijd ik er de Tour Amicale mee, van Berlijn naar Sint-Petersburg. In een vorige editie reed autojournalist Iwan Kneuts mee als copiloot. Hij was vroeger een idool van me. Jaren geleden ontdekte ik dat hij in de buurt woonde. Nu zijn we vrienden.’

‘Wie eerlijk is, moet erkennen dat de Porsche 928 S4 (1988) nog veel beter is. Destijds was het een onwezenlijke wagen. Hij heeft zelfs vierwielsturing. En dat geluid! De Mercedes-Benz 500E (1991) werd mee door Porsche gebouwd. Een brute, bloedsnelle bak die eruitziet als een taxi. De 560 SL (1987) is een luxecruiser. Dit was het topmodel in de VS - hier was dat de 500 SL. Sinds ik hem twee jaar geleden kocht, is zijn waarde al gestegen. De 500 SL AMG (1991) heb ik pas.’

De Lancia Fulvia 1300S (1974) in rallytrim voelt sneller dan hij is.
De Lancia Fulvia 1300S (1974) in rallytrim voelt sneller dan hij is.
© Thomas Vanhaute

‘Vroeger liet ik vrienden met al mijn auto’s rijden. Toen de waarde van de Porsches steeg, kocht ik voor hen de Alfa Romeo Spider (1992) en de MGB (1970). De Lancia Fulvia 1.3S (1974) kocht ik bij een Italiaan in Charleroi, voor de Memorial Rally van Looi in Tessenderlo. Hij is vinnig en snel - of dat gevoel heb je althans.'

Bert Heylen (49)
Medezaakvoerder van dakwerken Heylen Domin.
Daily:
Mercedes-Benz V 300d 4Matic (2019).
Eerste:
Seat Ibiza 1.5 GLX (1985).
Beste:
Mercedes-Benz 500E (1991), Porsche 964 Carrera 2 Cabriolet (1991), Ferrari 308 GTS (1978).
Slechtste:
Triumph TR6 (1971).
Droom:
BMW M3 E30, Jaguar XK 150, De Tomaso Pantera. ‘Ik wil nog meer. Je moet een doel hebben.’

'De Ford T Speedster (1915) was een zottigheid. Liefhebbers van prewars lachten me altijd uit: volgens hen had ik geen oldtimers. Daarom kocht ik er meteen een van meer dan een eeuw oud. Ik zoek wel nog iemand die me ermee leert rijden. Een lederen muts en een bril heb ik al.’

‘Ik wil terug naar dertien auto’s, dan staan ze mooi gepositioneerd. Tijdens feestjes moeten er nu telkens enkele naar buiten. Dan hoop ik altijd dat het niet regent. Misschien verkoop ik er vier en koop ik één andere van een hoger niveau. Een Lancia Delta Integrale Evo I is een optie. Of een replica van een vooroorlogse Bentley. Mijn vrouw houdt van een Jaguar XK 150.’

‘Van thuis heb ik niets gekregen. Ik heb er zelf voor gewerkt. Soms kom ik hier binnen en denk: ‘Hey, dit is toch knap!’ Vroeger werkte ik honderd uur per week. Vorig jaar kreeg onze zoon op zijn 24ste een hersenbloeding, met een lange revalidatie als gevolg. Dan ga je nadenken. In een vingerknip kan het leven voorbij zijn. Nu neem ik op zaterdag de tijd om te poetsen en te polijsten, dat doe ik ontzettend graag. En kijk eens hoe de Ford Mustang (1965) blinkt.’

Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer