Onbekende racewagens van Belgische makelij: Apal

Een tocht langs garages in België. Deze week: Belgisch erfgoed bij Patrick Van Remoortel.

'Omdat ik na mijn pensioen niets meer met auto's te maken wilde hebben, begon ik vooraf alvast te golfen. Daar is weinig van terechtgekomen. Na een deelname aan de Zoute Rally in 2011 met de Porsche van een vriend ging ik toch weer op zoek naar klassiekers.'

De Porsche 356B 1600 Super 90 Roadster (1961) is een zeldzaam exemplaar, gebouwd bij D'Ieteren.
De Porsche 356B 1600 Super 90 Roadster (1961) is een zeldzaam exemplaar, gebouwd bij D'Ieteren.
©Thomas Vanhaute
Advertentie
Advertentie

Patrick Van Remoortel neemt ons mee naar zijn loods. 'Na maanden afpingelen kocht ik de Porsche 356B 1600 Super 90 Roadster (1961) van de voorzitter van de Franse Porsche-club.

Later leerde ik dat het een zeldzaam exemplaar is, gebouwd bij het Belgische D'Ieteren. In ons land zijn er vijf. Ook die verkoper wist dat niet. Hij had hem in de jaren tachtig nochtans laten restaureren in de Porsche-fabriek - het was een van de eerste restauraties die ze daar deden. Het was een koopje, ja. "Oeioei, gas lossen!", dacht ik toen ik de waarde vernam.

Tijdens rally's ben ik vrij competitief. Ooit beland ik in de gracht. Ik zocht dus een alternatief, en ontdekte Apal. Dat staat voor Application Polyester Armé Liège. Er zijn veel modellen, maar de meeste Vlamingen kennen alleen de buggy's, waarvan er ruim 5000 werden gebouwd. Walen kennen het merk beter. Daar zitten er ook meer verborgen.'

Onderweg naar zijn loods toont hij het boek 'Apal - De Luikse uitdaging'. 'Bezieler Edmond Pery is een speciale, wispelturige maar zeer creatieve mens. Hij is nu 87 en woont in een rusthuis. Hij heeft geschiedenis geschreven. Als leraar plaatslagerij ging hij in de jaren vijftig auto's verbouwen, waarna hij er zelf ontwikkelde, vaak op basis van Volkswagen-techniek - met dank aan invoerder Roland D'Ieteren - en met koetswerken van gewapend polyester. Tijdens Luik-Sofia-Luik konden ze de Porsches aan.'

Pery overleefde met de productie van badkuipen. 'In 1969 brandde de fabriek in Blegny af - ook de archieven. Het verhaal gaat dat er nog steeds onderdelen in de grond zitten. De heropgebouwde fabriek staat er nog, maar is niet langer actief. Als Pery sterft, zal de waarde van de auto's stijgen, vermoed ik. Nu is het merk nog wat miskend.'

Advertentie
Advertentie
De blauw-witte Apal Coupé werd derde in zijn klasse tijdens de Ypres Rally.
De blauw-witte Apal Coupé werd derde in zijn klasse tijdens de Ypres Rally.
©Thomas Vanhaute

De look van de Apal Coupé was duidelijk geïnspireerd op de Porsche Carrera Abarth. 'Tussen 1961 en 1964 werden zowat 150 exemplaren gebouwd op basis van de Kever', aldus Van Remoortel. 'De snelste kregen een Porsche-motor. Ik schat dat er 25 overblijven.' Zijn blauw-witte exemplaar staat nog op een trailer en is smerig. 'Ik ben pas terug van de Ypres Rally. We werden derde in onze klasse en negende algemeen.' Een tweede exemplaar is smetteloos. 'Die is voor schoonheidsconcours.'

Van de Apal Horizon (1968) bezit Van Remoortel twee exemplaren.
Van de Apal Horizon (1968) bezit Van Remoortel twee exemplaren.
©Thomas Vanhaute

Patrick Van Remoortel (63)
Ex-eigenaar van de Antwerpse garagegroep Rietje, nu invoerder van de elektrische miniwagen Birò.

Daily: Audi Q8 50 TDI Quattro (2018).

Eerste: Volkswagen Kever Cabriolet (1979).

Met spijt verkocht: 'Mijn collectie van twintig mooie Kevers.'

Droom: Porsche Carrera Abarth GTL.

 

 

Ook van de radicaal vormgegeven Horizon (1967) bezit hij twee van de tien gebouwde exemplaren. 'Het tweede vond ik bij Pery zelve. In een rolstoel in zijn atelier zat hij de wagen te restaureren - ook die rolstoel had hij ingenieus in elkaar gezet, om in en uit de auto te geraken.

Mijn voorschot kreeg ik gauw terug: hij had de auto al beloofd aan het veilinghuis Bonhams. In het Grand Palais in Parijs werd de auto verkocht aan een Portugees, die hem kort daarna opnieuw aanbood. Dit is geen auto om mee te rijden. Hij dient alleen voor meetings. Tot 2016 werd hij nooit ingeschreven.'

Nog een rariteit is de Apal Francorchamps (1985), waarin we het interieur van de Mercedes 190 herkennen. 'Via de legendarische autofabrikant John Zachary DeLorean ontmoette Pery een Amerikaanse Mercedes-dealer die een eigen auto wilde lanceren, mechanisch gebaseerd op de 190E.

Er kwam een deal voor honderd stuks. De auto werd aan de internationale pers voorgesteld tijdens de Grote Prijs van Francorchamps in 1985. Maar toen kelderde de dollar, en werd hij veel te duur om te produceren. Het bleef bij drie stuks, op basis van geaccidenteerde Mercedessen: een voor een crashtest, een witte en mijn grijze. Die is gehomologeerd en gekeurd. Ik heb er alle documentatie van.' Hij toont de originele ontwerptekeningen in potlood.

De Apal Speedster (1982) in restauratie ten slotte is een replica van de gelijknamige Porsche. Tussen 1981 en het einde van Apal eind jaren negentig werden zo'n 700 exemplaren gebouwd en gehomologeerd.

De rest van de verzameling herinnert aan zijn verleden als autodealer. 'De Kever Cabriolet (1979) was de eerste wagen die ik zelf - nieuw - kocht. Heeft 40.000 kilometer op de teller.' Er is ook een hemelsblauwe Golf I 1.1 (1975, 58.000 km) en een Skoda Octavia Typ 985 (1960, 50.000 km).

Voorts de Porsche 912 in duplo (1966, 1968). 'De eerste kocht ik bij de geboorte van mijn oudste zoon in 1988. Pas sinds kort is hij klaar.'

Het groot grut houdt hij lang verborgen onder een doek: een Bentley Continental GTC (2008). 'Die kocht ik omdat ik ook de service van Bentley wilde verzorgen. Er staat 19.000 km op de teller. Hij blijft chic, maar wekt soms ook jaloersheid op - anders dan een oldtimer.'

Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer