Werken en reizen tegelijkertijd? Het kan binnenkort op deze vintage dubbeldekker, omgebouwd tot co-workingspace.
Een Leyland Atlantean (1979) waarmee Heineken jarenlang promo voerde, dat is de bus die de 31-jarige Xavier Vermeiren momenteel laat ombouwen tot co-work-, co-travel- en co-livingspace. Daarmee wil hij door Europa reizen, van de sneeuw in Oostenrijk tot surfgebieden in Portugal. ‘Ride Offsite’ heet het project.
‘In de zomer van 2016 reisde ik naar Noorwegen met Let’s be Nomads, vrienden van me die een Amerikaanse schoolbus hadden omgebouwd tot hostel’, vertelt Vermeiren. ‘Ik had nog wat werk en nam mijn laptop mee. Ik ben freelance-softwareontwikkelaar en kan eender waar werken.’
‘Na afloop heb ik mijn auto verkocht, mijn appartement verhuurd en zelf een campervan gekocht, een Fiat Adria. Daar legde ik zonnepanelen op en ik installeerde een 4G-antenne, een router en twee simkaarten. In 2017 heb ik zeven maanden gereisd.'
'Eerst naar Oostenrijk: het was lang geleden dat ik had gesnowboard. Ik leerde er andere busjes kennen - pardon: ‘mensen’, bedoel ik. Dan volgden drie maanden Noorwegen. Overal had ik snel internet. Het was nog leuker dan ik dacht.’
Het is mijn droom heel Europa door te trekken en overal mensen op te pikken voor lange roadtrips.
Zo ontstond het idee om het ook aan anderen aan te bieden. In september 2018 vond hij in Amsterdam de Leyland Atlantean, een Engelse dubbeldekker van tien meter en tien ton. ‘Hij had dienst gedaan op promotiefeesten van Heineken en was ingericht met taps en togen.'
'Intussen had ik Dries Van Gils (33) leren kennen, die als hobby busjes ombouwde en erg goed is met hout. Daar wilde hij zijn job van maken. Ik huurde een hal en gaf hem een contract. Hij heeft gouden handen, ik niet. Hij richtte het bedrijfje Hobus op.’
Wi-Fi en waterski's aan boord
De werken zijn al aardig opgeschoten. De benedenverdieping werd geïsoleerd, kreeg een nieuwe vloer, nieuw houtwerk, een toiletruimte, een douche en een dubbel bed. Er is ook een nieuwe lpg-installatie en de waterleiding en elektriciteit zijn klaar. Alle meubels werden op maat gemaakt. Er is een keuken, leefhoek, en de slaapkamer van Vermeiren. Nu moet heel de bovenste etage nog worden ingericht.
‘Dat wordt een werk- en slaapruimte met zes bedden. Er komt ook een afgesloten ruimte voor mensen die veel moeten bellen. Voorts zonnepanelen, een batterijbank, een watertank...Mensen zullen aan boord kunnen komen en krijgen dan een plekje. Ik zorg voor eten en neem mountainbikes, kites en waterski’s mee.’
Roadtrip doorheen Europa
In de zomer van 2021 wil hij op pad zijn. De homologatie en keuring worden nog een huzarenstukje. ‘Zo’n ombouw gaat uiteraard met ups en downs. Maar het vooruitzicht om erin te wonen en te werken maakt dat allemaal goed. Het is mijn droom heel Europa door te trekken en overal mensen op te pikken voor lange roadtrips.'
'De bus is ideaal voor projectgebonden teams van vijf, zes man, zoals die in mijn sector gebruikelijk zijn. Om de twee dagen zit je op een ander strand in Portugal, en na twee weken ligt er een project op tafel. Dat kan gecombineerd worden met teambuildings. Ik zal wel activiteiten verzinnen.’
Hij investeerde al 140.000 euro in de bus. Die terugverdienen is bijzaak. ‘Het wordt ook mijn woning. Het vrijheidsgevoel is de kern. Voorlopig woon ik nog in de kleine Fiat-camper. Daarmee heb ik vorige zomer Schotland doorkruist. Onlangs keerde ik terug naar Oostenrijk, en kwam terug via Zwitserland, Italië en Frankrijk.'
'Ik nam twee vrienden mee voor twee weken, en keerde terug met twee andere - er zijn twee dubbele bedden. We hebben altijd een goede plek om na het werk iets leuks te doen. Daardoor ben ik ook productiever: ik wil gauw klaar zijn.’