Van het Zoute naar Saint-Tropez met Christophe D’haeseleer.
Van het Zoute naar Saint-Tropez met Christophe D’haeseleer.

'In mijn Porsche miste ik de power van mijn Jaguar'

Al tien jaar doet Christophe D'haeseleer, zaakvoerder van Boutique Marie-Claire Zoute in Knokke, mee aan de Zoute Rally met zijn naoorlogse Jaguar en Porsche 356. Sinds vijf jaar organiseert hij ook zelf een rally, van Pisa naar Saint-Tropez.

Christophe D’haeseleer (47), zaakvoerder van Boutique Marie-Claire Zoute 


Eerste: Jeep Wrangler (1985). 
Daily: Range Rover Sport SVR (2018). 
Beste: Range Rover Sport SVR (2018).
Droom: ‘Aston Martin DB11 V8 Volante. En als classic: Ferrari 166 MM Spider Touring.’

Christophe D’haeseleer alias MC is, als zaakvoerder van twee vestigingen van Boutique Marie-Claire Zoute, een bekend autoliefhebber in en rond Knokke. ‘Dat heb ik van mijn vader, die er net als ik wat in handelde als hobby’, vertelt hij.

Advertentie

‘Dat was een plezier: thuiskomen en kijken wat er stond. Soms viel het mee, soms tegen. Uit mijn kindertijd herinner ik me een concours op het Albertplein, waar we toen al onze winkel hadden. Er was een defilé met mannequins. Het beeld van mijn vader bij zijn witte Jaguar XK150 staat me nog glashelder voor. Al had hij toen hij twintig jaar geleden overleed geen classics meer.’

Advertentie

‘Mijn eerste aankoop was ook zo’n XK150. Ik heb er tien jaar lang mee gereden en mee deelgenomen aan talloze regulariteitsrally’s. Drie jaar geleden verkocht ik hem aan een vriend. We rijden soms nog samen. Hij is verwittigd: als hij hem weer verkoopt, moet hij me bellen.’

De AC Ace uit 1959 is compleet origineel, met uitzondering van het interieur.
De AC Ace uit 1959 is compleet origineel, met uitzondering van het interieur.

Porsche 356

'In mijn Porsche miste ik de power van mijn Jaguar.'
Christophe D'haeseleer
Zaakvoerder Boutique Marie-Claire Zoute

‘Op aanraden van vrienden kocht ik iets dat beter geschikt is voor rally’s: een Porsche 356. Die is handiger om tegen pakweg 50 kilometer per uur te rijden. Er kwam ook een kleine Fiat Topolino, specifiek om deel te nemen aan de Mille Miglia, in mijn ogen de mooiste aller rally’s.

Advertentie
Advertentie
De AC Ace uit 1959.
De AC Ace uit 1959.

Mijn Topolino nam nog deel aan de originele snelheidswedstrijd, die van 1927 tot 1957 werd gereden, waardoor je vanzelf wordt toegelaten. Met 35 kilometer per uur tuften we de heuvels op. Op de vlakke weg haalden we 80. De Ferrari’s en Aston Martins vlogen ons voorbij. Maar het was een heerlijk avontuur. Na afloop verkocht ik die auto meteen weer. Met winst.’

‘Dan is de AC Ace (1959) gekomen’, zegt hij, en neemt ons mee naar de garage. ‘Toen ik er een vriend mee zag rijden, was ik meteen verliefd. Dit exemplaar is compleet origineel, met uitzondering van het vernieuwde interieur. Hij rijdt verschrikkelijk plezierig en er zit veel historiek bij.’ Hij haalt er een boek bij met de chassisnummers en de eerste eigenaars van alle AC’s die werden geproduceerd. ‘Dit is ook de auto die Carroll Shelby gebruikte als basis voor de legendarische Cobra.’

Eerste naoorlogse Jaguar

Ernaast staat zijn Jaguar XK120 OTS (1953). ‘Ik heb een zwak voor Engelse auto’s. In mijn Porsche miste ik het koppel en de power van mijn Jaguar. Daarom kocht ik vorige herfst deze auto.’ Het was de eerste naoorlogse Jaguar, en de snelste productieauto van zijn tijd. De typeaanduiding verwijst naar de topsnelheid in mijl. Het snelheidsrecord van ruim 277 km/h op de vliegende mijl dat Jaguar in 1953 op de snelweg in Jabbeke vestigde in een aangepaste versie, is legendarisch.

De XK120 OTS (r.) was de eerste naoorlogse Jaguar.
De XK120 OTS (r.) was de eerste naoorlogse Jaguar.
Advertentie
Onder de motorkap van de XK120 OTS (r.).
Onder de motorkap van de XK120 OTS (r.).

‘Dit exemplaar werd aangepast richting Le Mans-versie, met onder meer luchthappers langszij en op de motorkap - de compressor werd gedemonteerd. Bovendien kreeg hij een update, met een kortere versnellingsbak en stuurbekrachtiging. Ik gebruik hem vooral bij iets slechter weer. En behalve tijdens rally’s rij ik er hier ook gewoon in de buurt mee rond.’

‘De Zoute Rally doe ik al tien jaar. Ook nam ik deel aan The National Classic en de ING Ardennes Roads. Vijf jaar geleden dacht ik: waarom er niet zelf eentje organiseren? Van de Marie-Claire Rally is er in mei telkens een tweedaagse editie met vertrekpunt ergens in België, waarna we via Nederland of Duitsland naar Knokke rijden. Dit jaar waren er 115 auto’s ingeschreven. Helaas gooide corona roet in het eten. Hopelijk komt de vijfdaagse buitenlandse editie in september niet in het gedrang. Dan vertrekken we met zeventig auto’s vanuit Pisa en rijden langs Portofino en Monaco tot in Saint-Tropez.’

Autoverzamelaar Christophe D'haesleer heeft een zwak voor Jaguar, AC en Porsche.
Autoverzamelaar Christophe D'haesleer heeft een zwak voor Jaguar, AC en Porsche.

‘De organisatie doe ik samen met mijn vrouw en mijn zoon van 19, plus een crew van intussen 16 mensen. Het is een wegtour, zonder  regulariteitsproeven maar mét quiz, twee keer daags lekker eten en ‘s avonds een liveband. Zelf zou ik dolgraag eens deelnemen aan de Gran Premio Nuvolari, maar dat ligt moeilijk: die vindt plaats vlak na mijn eigen rally.’