'Deze historische Fiat stond gewoon op Kapaza. Mijn bod werd meteen aanvaard. Een hoogdag!'
'Deze historische Fiat stond gewoon op Kapaza. Mijn bod werd meteen aanvaard. Een hoogdag!'
© Thomas Vanhaute

'Ik verzamel al auto's sinds mijn zestiende'

Als organisator van het Antwerp Concours d'Elegance slaagt Nicolas Van Frausum er al jaren in om in september internationale topauto's bijeen te krijgen, zoals de Ferrari 166 MM Barchetta Touring (1950) die vorig jaar het Concorso d'Eleganza Villa D'Este won. 'Dit jaar staat Aston Martin centraal. We zijn in volle voorbereiding', zegt hij.

'Het begon met mijn oom, Bernard Marreyt, die auto's restaureert en verhandelt. Als kleine jongen reed ik met hem mee in de Rally van Brussel. Op mijn zestiende hadden al mijn vrienden Dax'en en Vespa's, maar ik kocht een FN uit 1964 en restaureerde hem. Op de laatste schooldag, toen ik mijn rapport ging halen, kon ik er voor het eerst mee rijden. Ik heb hem nog steeds.'

Advertentie
Het smetteloze interieur van de Volkswagen Kever (1959).
Het smetteloze interieur van de Volkswagen Kever (1959).
© Thomas Vanhaute

Jaren later doet een verwarmd magazijn van een vriend dienst als winterstalling. Van onder doeken verschijnen twee varianten van de Fiat 1100 ofte Millecento. 'Met grote verschillen', beklemtoont hij. 'Het exemplaar in baby blue is de Berlina in standaardversie. De Turismo Veloce (1955) was de luxeversie en heeft een in het midden geplaatste koplamp en een grotere achterruit. Binnenin is hij ook veel mooier afgewerkt. Het is een atypische auto die veel verzamelaars niet kennen. In België ben ik er nog geen tweede tegengekomen. En dit is een bekend exemplaar: tussen 1982 en 2011 nam hij 19 keer deel aan de Mille Miglia. Hij staat in alle jaarboeken.'

Advertentie

'Hoe ik hem vond, is een onwaarschijnlijk verhaal. In 2011 reed hij de Mille Miglia net niet uit wegens een probleem met de remmen. De toenmalige eigenaar had hem specifiek gekocht om deel te nemen en plaatste hem vervolgens gewoon op de tweedehandssite Kapaza. Mijn bod werd meteen aanvaard. Een hoogdag! Deze auto is een ticket om met een relatief bescheiden budget toegelaten te worden. Ik ben dan ook van plan ooit deel te nemen.'

Advertentie
Kleuren zijn belangrijk: de Kever in Capri-blauw, ernaast de Volkswagen-Porsche 914 (1975) in Nepal-oranje.
Kleuren zijn belangrijk: de Kever in Capri-blauw, ernaast de Volkswagen-Porsche 914 (1975) in Nepal-oranje.
© Thomas Vanhaute

'De ongerestaureerde Volkswagen Kever (1959) met 120.000 kilometer op de teller heb ik al 14 jaar en gaat nooit meer weg. In geld uitgedrukt is het hier de minst waardevolle auto - reken op 10.000 tot 15.000 euro - maar ik heb er de hechtste band mee. Kijk, het naamplaatje van de eerste, Zweedse eigenaar hangt nog aan de deur. Ook de kleur doet veel. Dit Capri-blauw is de originele kleur, maar hij is wel herspoten. De binnenbekleding is in topstaat.'

'Het Nepal Orange van de VW-Porsche 914 (1975) was slechts twee jaar verkrijgbaar. Dit is mijn reiswagen. Het dakje kan eraf, en in principe kan je met drie naast elkaar zitten - wat we ook al deden, samen met een vriendin van mijn vriendin. Twaalf jaar geleden werd de motor gereviseerd en heb ik de injectie vervangen door een carburator: ze werkte toch niet, en het geluid is zoveel mooier. Voorts is hij ongerestaureerd. De kleine deukjes laat ik: een oude auto mag gebruikssporen hebben.'

Daily: Mercedes C180 CDI (2013)
Eerste: Skoda Fabia
Eerste oldtimer: NSU 1200 (1970)
Beste: Volkswagen-Porsche 914 (1975)
Droom: Amilcar CGS en Jaguar E-Type Coupé S1

'Na twee jaar restauratie moet de Lotus Eclat (1979) deze zomer rijden. Er is veel werk en geld in gekropen. Het is een Belgische, linksgestuurde auto: vrij zeldzaam. De tweeliter-middenmotor van 160 pk en het lichte koetswerk van polyester creëren een onwaarschijnlijk rijgedrag. Gezien zijn reputatie wordt het wellicht geen betrouwbaarheidskampioen. Maar dat heb ik er voor over. Elke auto heeft zijn eigenheid.' (lacht)

'Een tijdlang had ik een Porsche 968 CS van 1993, maar die was te jong, ik had er geen band mee. Ook bij - weliswaar mooie - supersportwagens zoals een Ferrari Enzo of een Lamborghini Aventador heb ik nooit zo'n intens gevoel bij als bij de mijne. Ik heb nog een DKW (1955) en een Renault (1924). Mijn budget gaat grotendeels naar auto's, ja. Ze behouden hun waarde, je beleeft er plezier aan en ze brengen mensen samen. Ach, auto's zijn mijn leven. Pak me dat af en ik ben doodongelukkig.'

Advertentie
Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer