Een tocht langs garages in België. Deze week: de fundamentele keuzes van Koen Bogaert.
'I got more cars than most of you have friends', luidt de Instagramleuze van Koen Bogaert. 'In 1988 had ik twee abonnementen: een op 'Oldtimer Dreamcar' en een op 'Macworld' uit de VS', vertelt hij. 'Dat was mijn wereld als twintigjarige. Met vakantiejobs had ik 2.500 euro verdiend. Er drong zich een zeer fundamentele keuze op: koop ik een auto of een Apple? De ene gaf me vrijheid, de andere zou de wereld veranderen.'
'Op mijn twintigste moest ik kiezen: een auto kopen of een Apple? Het werd het tweede. Dertig jaar later heb ik drie auto's waarmee Steve Jobs ooit heeft gereden.'
Toen koos hij voor het tweede. 'Dertig jaar later ben ik IT-consultant en heb ik drie auto's waarmee Steve Jobs ooit heeft gereden', lacht hij. 'Jobs heeft nogal wat exemplaren van de Mercedes-Benz SL versleten. Van mijn 280 SLC (1976) heb ik de volledige historiek. Hij heeft aantoonbaar 150.000 kilometer op de teller en werd mechanisch gerestaureerd. Hij is perfect betrouwbaar. Na negen maanden stilstand koppel ik er een batterij aan en start hij meteen. Toen ik deze auto zeven jaar geleden in Nederland kocht, herbegon mijn liefde voor oldtimers. Op mijn 25ste had ik een Mercedes 240 TD van 1979. En een vriend had een NSU. Van techniek kenden we niets. Vier uur rijden en met het verkeerde onderdeel terugkeren: wij konden dat.'
Hij woont in de schaduw van de kathedraal van Antwerpen. 'Sinds de invoering van de lage-emissiezone staan mijn auto's niet langer thuis, maar in boxen buiten de zone', vertelt hij. En er rijst een probleem. Bogaerts sleutelbos ligt in zo'n garagebox, en die is dichtgevallen. Er komt een slotenmaker aan te pas. Waarna we een brullende V8 horen, en een Porsche met een haai op de achterbank naar buiten komt gereden. 'De vormgeving van de eerste Macintosh-computer moest volgens Jobs "zoals een Porsche 928 zijn" - "the shark" genaamd', vertelt Bogaert. 'Hij had er zelf zo een.
Toen ik de auto in 1977 zag verschijnen, dacht ik dat hij uit de tv-serie 'Battlestar Galactica' kwam. Hij was totaal anders dan wat ik eerder had gezien. Ook dit exemplaar is gedocumenteerd van de eerste rit tot nu. De auto was van een Nederlandse dokter die er altijd zeer zuinig op was: er staat 138.000 kilometer op de teller. In 1993 kreeg hij wel een nieuwe lak. Hij rijdt fenomenaal en is technisch zeer goed. Het is een S uit 1983. Dat zijn de brutaalste. Vanaf 1986 werd er veel elektronica in verwerkt. Die zijn moeilijker te onderhouden.'
'Als je alle dagen tussen de hightech zit, wil je weleens iets anders', aldus Bogaert. 'Maar als het op auto's aankomt, ben ik geen techneut. In het weekend wil ik er niet op mijn rug onder liggen. Ik wil rijden. Er zijn er die tien jaar restaureren, en als ze klaar zijn, stopt het. Ik vind dat bewonderenswaardig, maar snappen doe ik het toch niet goed.'
Bogaert houdt van variatie: behalve de zescilinder van de Mercedes en de 4.7 V8-motor van de Porsche koestert hij ook twee pruttelende Fiatjes. 'Toen ik geboren werd, had mijn vader zo'n 850', vertelt hij. 'Mijn oom werkte voor Fiat, en heel de familie reed ermee. Later ontdekte ik dat ook de eerste auto van Steve Jobs een rode Fiat 850 Sport Coupé was. De mijne is er eentje uit de tweede serie, van 1971. Ik kocht hem tweeënhalf jaar geleden van de penningmeester van de Nederlandse Fiat-club. In Duitsland werd hij de secretaresses-Ferrari genoemd. Z'n 900 cc-motortje maakt vooral lawaai. De top bedraagt ongeveer 120 kilometer per uur. Het is de Kofi Annan van de auto's: niemand kan er boos op zijn. Ook in Knokke, tussen al de Bentleys en zo, krijgt dit karretje van minder dan 10.000 euro heel veel sympathie.'
Koen Bogaert (50)
Senior solutions consultant bij Showpad
Eerste: Subaru Mini Jumbo (1985).
Daily: Mercedes CLK 200 Cabriolet (2001).
Beste: Audi A5 Sportback (2014).
Slechtste: Audi A2 1.2 TDI (2002). 'Veel problemen met de versnellingsbak. Maar hij verbruikte effectief slechts drie liter, zoals Audi beloofde.'
Droom: Maserati Bora.
'De blauwe Fiat 124 Sport Coupé is sneller. De legendarische motor werd ontworpen door Aurelio Lampredi, die van Ferrari kwam. Ik kocht de auto dit jaar. Hij is van augustus 1968, mijn geboortemaand en -jaar. Hij begon zijn leven in Sicilië en heeft later 25 jaar in een Italiaanse garage gestaan. Daarna werd hij gerestaureerd, maar wel op z'n Italiaans. Als je dichterbij komt, zie je dat de lak niet perfect is. Ook de betrouwbaarheid is op z'n Italiaans. Maar hij is o zo mooi. Het koetswerk van Felice Mario Boano is echt productdesign op wielen. Naar de Fiatjes kijk ik zoals ik als kind naar Matchbox-autootjes keek.'
'Ik dacht altijd dat met de komst van de elektrische motoren ook de aparte, onafhankelijke koetswerkbouwers zouden terugkeren. Maar tot dusver is daar niets van te merken. Ik werk tussen veel millennials. Als je op het werk met een nieuwe speedpedelec arriveert, staat er meteen dertig man rond. Oldtimers, dat snappen ze niet goed. Hoewel. Als ik een copiloot zoek voor een rally, zijn ze wel massaal geïnteresseerd.'