Autofanaat en -verzamelaar Bart T’Hooft (l.) in zijn garage, samen met zijn zoon Brecht (r.) en zijn schoonzoon Bruno Braem (m.).
Autofanaat en -verzamelaar Bart T’Hooft (l.) in zijn garage, samen met zijn zoon Brecht (r.) en zijn schoonzoon Bruno Braem (m.).
© Thomas Vanhaute

‘Eigenlijk kwam deze collectie oldtimers gewoon op mijn pad’

Bart T’Hooft wilde een huis en kocht er meteen alle auto’s in de garage bij. ‘Vorig jaar ben ik met 34 oldtimers naar de keuring geweest.’

Als we arriveren, is Bart T’Hooft bezig zijn garage te stofzuigen. Met ruim 1000 m² is dat een heus werk. Hier bevindt zich een doorleefde collectie van zowat 65 betekenisvolle auto’s. Van unieke prewars zoals de tweede gebouwde Oldsmobile (1902) over Belgisch auto-erfgoed zoals de Minerva WW 30 HP (1923) tot exemplaren uit de jaren 1970.

Advertentie

T’Hooft mag dan al een autoliefhebber zijn – voor zijn vijftigste verjaardag gaf hij zichzelf een Ferrari California (2010) cadeau, voor zijn zestigste een Maserati 3500 GT (1959) – de collectioneurspassie ontstond pas nadat hij zijn echtgenote een pleziertje wilde doen. ‘Mijn vrouw en ik wonen al twintig jaar in Aalter’, zegt T’Hooft. ‘Zij droomde van een huis met uitzicht op het Kraenepoelmeer. En zo is er maar één.

Advertentie

We kenden het echtpaar dat daar woonde: Leon Thiery was niet alleen een gereputeerd dermatoloog-fleboloog, maar een al even gedreven oldtimerverzamelaar. Toen we jaren na zijn dood bij zijn weduwe Anne polsten of ze haar woning niet aan ons wilde verkopen, stelde ik voor om er de oldtimercollectie gewoon bij te nemen. Op basis van een taxatie uit 2008 onderhandelden we een prijs.’

Eerder had de kinderloze weduwe de oldtimers al als schenking aangeboden aan de gemeente Aalter, die ze weigerde. Ook onderhandelingen met de Koning Boudewijnstichting waren afgesprongen. ‘Maar voor Anne was het totaal geen geldkwestie: haar grootste wens was dat de verzameling samen zou blijven.’

Het is historisch onduidelijk of deze 327 (1952) een BMW dan wel een EMW (Eisenacher Motoren Werke) betreft.
Het is historisch onduidelijk of deze 327 (1952) een BMW dan wel een EMW (Eisenacher Motoren Werke) betreft.

Nadat T’Hooft in 2017 de collectie had overgenomen, herschilderde en klimatiseerde hij de garage. Ook liet hij een mooie, gemakkelijk te reinigen en verwarmde vloer aanleggen. ‘Eigenlijk kwam deze collectie gewoon op mijn pad’, zegt hij. ‘Ik was al een autofanaat, maar de verzamelaarspassie is toevallig gekomen. Ik was aan mijn pensioen toe en heb interesse voor mechaniek. Nu ben ik er zeven dagen per week mee bezig. Al ben ik nog in de leerfase. Momenteel vernieuw ik alle elektriciteit van een Packard (1941), op basis van een schema dat ik online kocht in de VS. Als ik dan klaar ben, ben ik trots. Noël, de vaste mecanicien van de dokter, komt nog als er problemen zijn. Zowat wekelijks, dus.’ (lacht)

Advertentie
Advertentie
De Maserati 3500 GT (1959) kocht T’Hooft voor zijn zestigste verjaardag.
De Maserati 3500 GT (1959) kocht T’Hooft voor zijn zestigste verjaardag.
© Thomas Vanhaute

Intussen heeft de oldtimermicrobe T’Hooft goed beet. Met de Lancia Aurelia B20 GT (1952) die ooit aan F1-legende Juan Manuel Fangio toebehoorde, nam hij in 2018 deel aan de Zoute Rally. In 2019 deed hij Parijs-Peking met de Karmann Ghia Type 34 (1966): 14.000 kilometer in zeven weken. En voor 2022 staat Caïro-Kaapstad gepland: 16.000 kilometer met de Volvo Amazon 123 GT (1967).

‘Vandaag ben ik zeven dagen per week met deze collectie bezig. Al ben ik nog in de leerfase.’
Bart T’Hooft
Autoverzamelaar

Hij organiseert intussen ook familierally’s. ‘Op zondag maken we een rit met negen auto’s. We ontwikkelden zelf een app met de startprocedure van elke auto – daar zit veel verschil in. Met vier wagens heb ik nog niet gereden. Enkele zijn in restauratie, of het papierwerk moet nog in orde worden gebracht – dat is een lijdensweg. Vorig jaar ben ik met 34 auto’s naar de keuring geweest.’

Dolgraag rijdt T’Hooft met de compleet originele 2pk uit 1958. ‘Ook aan de imposante V8 Cadillac (1930) werd niks gerestaureerd. En de Hotchkiss Grégoire Chapron Cabriolet (1952) is een van de zeven stuks die compleet in aluminium werden gegoten.’

De BMW 327 (1952). ©Thomas Vanhaute
De BMW 327 (1952). ©Thomas Vanhaute

Voor de aandachtige lezer die sommige oldtimers herkent: we presenteerden de collectie van dokter Thiery al eens in 2015. Intussen heeft T’Hooft de verzameling knap uitgebreid. ‘Behalve de Ferrari had ik voorheen alleen een Porsche 996 Carrera Cabriolet (1999) en een Alfa Romeo 2600 Spider (1962)’, vertelt hij. Intussen is daar niet alleen de Volvo Amazon bijgekomen, maar ook de Jaguar XK 140 OTS (1956) en de Mercedes-Benz 280 SL Pagode (1967).

Opmerkelijk: ook Bruno Braem (38), de schoonzoon van T’Hooft, kwam al op jonge leeftijd in aanraking met deze autocollectie. ‘Ik groeide op als buur van dokter Thiery’, zegt Braem. ‘En algauw kwam ik elke zaterdag helpen. De BMW Isetta (1958) is de laatste auto die we samen hebben gerestaureerd, zowat 15 jaar geleden.’ Uit appreciatie kreeg Braem bij de overdracht van de collectie de Lancia Lambda (1925) cadeau – de favoriet van de weduwe. Aan Brecht T’Hooft (34), de zoon van Bart, schonk ze dan weer de Railton Fairmile Drophead Coupé (1934). Zo dacht mevrouw meteen een generatie verder. Anne Thiery overleed begin 2020.

Een Peugeot 402 Eclipse (1938), een exclusief model waarvan er maar enkele werden gebouwd.
Een Peugeot 402 Eclipse (1938), een exclusief model waarvan er maar enkele werden gebouwd.
© Thomas Vanhaute
Advertentie