Van een van de e-pioniers van België tot een pr-consultant die pas dit jaar de overstap maakte naar elektrisch rijden: vijf fans van e-rijden delen hun ervaringen.
1 | Charlotte van Bladel
Polestar 2 Long Range Single Motor (2023)
Na twee BMW 118d’s maakte Van Bladel een paar maanden geleden de overstap naar elektrisch rijden. Naar een Polestar om precies te zijn. Maar of ze hem als particulier nu al had gekocht, daar is ze niet zo zeker van.
Van Bladel: ‘Ik denk niet dat ik ooit terug wil. Het is als op boter over de wegen glijden. Vergeleken met mijn vorige wagens is het een wereld van verschil. Zacht, rustig, en zonder dat ik hoef te schakelen. Nu rijd ik graag met de auto.’
2 | Inge De Muynck
Ford Mustang Mach-E (2023)
Voldoende rijbereik was een absolute voorwaarde voor een aankoop, én de doorslaggevende factor bij haar finale keuze. En De Muynck vindt haar Ford Mustang ook gewoon heel mooi. De details ook, zoals het wilde paard in de koplampen.
De Muynck: ‘One pedal-driving vind ik zeer plezierig. Om te vertragen en zelfs te stoppen voor een rotonde raak ik de rem niet aan. Mijn auto leert me ook ecologisch rijden en vertelt me hoe goed ik het doe, zodat ik mijn rijgedrag kan aanpassen.’
3 | Johan Krijgsman
Tesla Model S (2015) & Porsche Taycan 4S (2021)
In 2015 was hij een van de eersten met een Tesla Model S. Die auto en zijn Porsche Taycan 4S zijn, ondanks de kinderziektes van die eerste, twee van de beste auto’s waarmee hij al reed.
Krijgsman: ‘Mijn vrouw vindt een Tesla veiliger. En dat klopt. De Porsche is tien procent beter afgewerkt en als rijdersauto is hij misschien vijf procent beter. Maar inzake technologie en autonoom rijden komt hij niet in de buurt van de Tesla.’
4 | Marnik D’Hoore
Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line
Tien jaar geleden was hij al fan van Tesla en Elon Musk. Toen Model X in 2015 uitkwam, bestelde hij er dan ook een. In 2022 verving hij hem door een Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line.
D’Hoore: ‘Het is qua efficiëntie de beste e-auto. Het resultaat: een autonomie van in de praktijk zeshonderd kilometer. Het design was aanvankelijk dus van weinig belang, maar door er vaker naar te kijken vind ik hem intussen heel elegant.’
5 | Christophe Segers
Lotus Eletre
Ondanks dat het Engelse merk Lotus zeventig jaar lang synoniem stond voor betaalbare, lichte en wendbare sportwagens, wordt de elektrische Lotus Eletre goed ontvangen. Ook Segers is fan.
Segers: ‘De Eletre is groot en zwaar, maar levert vanaf de eerste milliseconde power – bij 120 kilometer per uur is dat net zoveel als vanuit stilstand. Op de snelweg voel ik geregeld hoe andere bestuurders uit nieuwsgierigheid in mijn buurt komen rijden.’