Deze 5 chauffeurs maakten in 2023 de overstap naar elektrisch rijden

Van een van de e-pioniers van België tot een pr-consultant die pas dit jaar de overstap maakte naar elektrisch rijden: vijf fans van e-rijden delen hun ervaringen.

1 | Charlotte van Bladel

Polestar 2 Long Range Single Motor (2023)

Advertentie

Na twee BMW 118d’s maakte Van Bladel een paar maanden geleden de overstap naar elektrisch rijden. Naar een Polestar om precies te zijn. Maar of ze hem als particulier nu al had gekocht, daar is ze niet zo zeker van.

Charlotte van Bladel en haar Polestar 2 Long Range Single Motor.
Charlotte van Bladel en haar Polestar 2 Long Range Single Motor.
©Wim Daneels
Advertentie

Van Bladel: ‘Ik denk niet dat ik ooit terug wil. Het is als op boter over de wegen glijden. Vergeleken met mijn vorige wagens is het een wereld van verschil. Zacht, rustig, en zonder dat ik hoef te schakelen. Nu rijd ik graag met de auto.’

‘Ik weet niet of ik als particulier nu al een elektrische auto had gekocht’

2 | Inge De Muynck

Ford Mustang Mach-E (2023)

Voldoende rijbereik was een absolute voorwaarde voor een aankoop, én de doorslaggevende factor bij haar finale keuze. En De Muynck vindt haar Ford Mustang ook gewoon heel mooi. De details ook, zoals het wilde paard in de koplampen.

Inge De Muynck en haar Ford Mustang Mach-E.
Inge De Muynck en haar Ford Mustang Mach-E.
©Alexander D’Hiet

De Muynck: ‘One pedal-driving vind ik zeer plezierig. Om te vertragen en zelfs te stoppen voor een rotonde raak ik de rem niet aan. Mijn auto leert me ook ecologisch rijden en vertelt me hoe goed ik het doe, zodat ik mijn rijgedrag kan aanpassen.’

Getest: Ford Mustang Mach-E | ‘Parijs zonder laden was koopargument’

3 | Johan Krijgsman

Tesla Model S (2015) & Porsche Taycan 4S (2021)

In 2015 was hij een van de eersten met een Tesla Model S. Die auto en zijn Porsche Taycan 4S zijn, ondanks de kinderziektes van die eerste, twee van de beste auto’s waarmee hij al reed.

Advertentie
Advertentie
Johan Krijgsman en zijn Porsche Taycan 4S.
Johan Krijgsman en zijn Porsche Taycan 4S.
©Bob Van Mol

Krijgsman: ‘Mijn vrouw vindt een Tesla veiliger. En dat klopt. De Porsche is tien procent beter afgewerkt en als rijdersauto is hij misschien vijf procent beter. Maar inzake technologie en autonoom rijden komt hij niet in de buurt van de Tesla.’

‘Qua tech komt mijn Porsche niet in de buurt van mijn Tesla’

4 | Marnik D’Hoore

Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line

Tien jaar geleden was hij al fan van Tesla en Elon Musk. Toen Model X in 2015 uitkwam, bestelde hij er dan ook een. In 2022 verving hij hem door een Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line.

Marnik D’Hoore en zijn Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line.
Marnik D’Hoore en zijn Mercedes-Benz EQS 450+ AMG-Line.
©Bob Van Mol

D’Hoore: ‘Het is qua efficiëntie de beste e-auto. Het resultaat: een autonomie van in de praktijk zeshonderd kilometer. Het design was aanvankelijk dus van weinig belang, maar door er vaker naar te kijken vind ik hem intussen heel elegant.’

Marnik D’Hoore over zijn Mercedes EQS | ‘Afwerking vergelijkbaar met Bentley’

5 | Christophe Segers

Lotus Eletre

Ondanks dat het Engelse merk Lotus zeventig jaar lang synoniem stond voor betaalbare, lichte en wendbare sportwagens, wordt de elektrische Lotus Eletre goed ontvangen. Ook Segers is fan.

Christophe Segers en zijn Lotus Eletre.
Christophe Segers en zijn Lotus Eletre.
©Bob Van Mol

Segers: ‘De Eletre is groot en zwaar, maar levert vanaf de eerste milliseconde power – bij 120 kilometer per uur is dat net zoveel als vanuit stilstand. Op de snelweg voel ik geregeld hoe andere bestuurders uit nieuwsgierigheid in mijn buurt komen rijden.’

Getest: Lotus Eletre | ‘Je kan niet rekenen op aangegeven autonomie’
Advertentie