De Zero elektrische motorfiets | ‘Ik kan in 3 seconden naar 100 kilometer per uur’
Pascal Vranckx is een overtuigd aanhanger van Zero, de elektrische motorfiets uit Californië. Zijn Tesla Model Y ziet hij als een noodzakelijk kwaad.
Pascal Vranckx is een overtuigd aanhanger van Zero, de elektrische motorfiets uit Californië. Zijn Tesla Model Y ziet hij als een noodzakelijk kwaad.
In ‘Batterijders’ rijdt Sabato mee met mensen die de overgang naar elektrisch rijden hebben gemaakt, op zoek naar de details van hun leven achter het stuur.
'Op een auto of motorfiets moet ik altijd een beetje verliefd zijn, de rest kan me niet schelen', zegt Pascal Vranckx (55), zelfstandig film- en reportagemaker, journalist, en nieuwsanker bij AVS Oost-Vlaamse Televisie. 'Maar een motard in hart en nieren ben ik nooit geweest. Ronkende motoren zullen wel met viriliteit en adrenaline verbonden zijn, maar ik heb er een hekel aan. Het geluid van een Harley-Davidson: vreselijk. Ik word er moe of nerveus van.'
'Ik denk dat ik net omwille van het elektrische aspect bij een motorfiets ben terechtgekomen', zegt hij. 'De eerste was een Zero DS (2018), een soort 'naked bike' van bij Ecomobiel in Antwerpen. Aanvankelijk ging ik er langs voor iets kleiners. Maar toen bleek dat ze ook echte motorfietsen verkochten die geur- en geluidloos waren én waarvoor ik geen motorrijbewijs nodig had, ging ik overstag. Met die Zero DS heb ik in twee jaar 30.000 kilometer gereden. Hij had twee nadelen: de krappe range - om van Brussel naar Zomergem te rijden moest ik bijladen - en de laadtijd van drie tot vier uur.'
Het was de reden om over te schakelen naar de Zero SR/S (2020). 'Die kocht ik bij Electric Scooters & Bikes in Hooglede. Ik moest voor deze wel mijn motorrijbewijs behalen. Hij heeft meer bereik, laadt op in anderhalf uur en rijdt smoother. Het is meer een touringmodel: discreet, krachtig en efficiënt. Hij voelt aan alsof hij helemaal bij me past. Als muziekfreak hou ik enorm van synthesizers en new wave. Als een Harley-Davidson Led Zeppelin is, dan is dit Depeche Mode. Het is wel een nadeel dat voetgangers en fietsers je niet horen komen. Ik rij daarom zeer defensief. De flikken in Antwerpen hebben ook een aantal Zero's. Die hebben een knopje om motorgeluid te maken.'
Het Californische Zero Motorcycles lanceerde in 2006 z'n eerste prototypes. Eric Wittouck, een van de rijkste Belgen, investeerde in het bedrijf. 'Het is een beetje de Tesla van de motorfietsen', zegt Vranckx. 'Honda, Yamaha, Ducati, BMW: in mijn ogen hebben ze allemaal de boot gemist. Maar elektrische motorfietsen zijn naar mijn gevoel nog niet zo goed ingeburgerd. Ik zie amper Zero's rijden en merk dat weinigen het merk kennen. Er zijn ook niet veel dealers. Als ik in een tankstation een Bounty ga halen, word ik er wel voortdurend op aangesproken. Ook van diehard motards krijg ik veel sympathieke reacties.'
Vranckx haalt de machine uit de garage. Het is een mooi ding, een beetje futuristisch, met sierlijke, zwevende elementen. Cijfermateriaal moet hij opzoeken in de app. De motorfiets weegt 229 kilogram. De elektromotor levert 82 kW ofwel 110 pk aan maximaal vermogen en 40 kW (54 pk) aan continu vermogen, en een koppel van 190 Nm. De opgegeven topsnelheid bedraagt 200 kilometer per uur. 'Dat heb ik nooit geprobeerd.'
Enkele minuten later accelereert Vranckx wel bliksemsnel. 'Dat was in ecostand', zegt hij na afloop. 'Er zijn ook de modussen 'canyon' en 'sport'. Dat laatste is waanzin: van nul naar honderd in drie seconden. Je kan de instellingen verder individualiseren, maar ik ben blij met wat er is.' Het rijbereik is 259 kilometer in de stad en 132 kilometer op de snelweg. 'Er is een range extender, maar die heb ik niet nodig: ik rij vlot naar Antwerpen, Brussel en Oostende en terug. Ga ik naar Limburg, dan laad ik even. Klanten stemmen daar makkelijk mee in. Bij sommigen heb ik al in hun inkomhal gestaan. De motor ruikt niet en ze vinden het sympathiek.'
Er staat 20.470 kilometer op de teller. 'In mijn jaren als zelfstandig regisseur voor VTM reed ik met de auto 45.000 tot 50.000 kilometer per jaar. Het fileprobleem is steeds erger geworden. Naar Brussel of Antwerpen gaan betekent stress, maar met de motorfiets valt die weg. In de file mag je ook aan 50 km/u tussen het tweede en het derde vak rijden. Ik weet perfect hoe laat ik zal arriveren. Bij droog weer neem ik dus de motorfiets wanneer ik kan. Ik geniet dan ook gewoon veel meer van de rit. Motorrijden is een zeer zintuiglijke ervaring. Je ruikt ook de hele omgeving op een elektrische motorfiets. Ik zou er graag eens mee naar Zuid-Frankrijk, Ierland en Schotland trekken. Maar door de laadtijd ligt dat moeilijk.'
'Een droom om mee te rijden', besluit Vranckx. 'En de service bij Zero is super. Toen ik wat condens in het dashboard had, werd dat meteen vervangen. Ik heb destijds even getwijfeld tussen een Zero en het fantastische Italiaanse merk Energica. Die zijn nog krachtiger en zijn kwalitatief top notch. Ze hebben wel een agressieve look en zijn vooral 5.000 euro duurder. Deze kostte me al 23.643 euro, inclusief btw en een kleine korting omdat ik een showroommodel kocht (vandaag is dat 26.860 euro, red.). Een goede klassieke motorfiets heb je voor de helft. Die kost je jaarlijks wel gauw duizend euro meer, los van de besparing op benzine. De Zero vergt amper onderhoud, je betaalt geen verkeersbelasting en de verzekeringspremie ligt lager.'
'Ik vind de Zero's mooi, maar het heeft ook te maken met engagement. We moeten zorg dragen voor onze planeet', zegt Vranckx. 'Daarom heb ik een Tesla Model Y (2022) als auto. Daarover heb ik lang getwijfeld, onder meer omwille van het synthetische leer. Amerikanen hebben naar mijn gevoel wat minder smaak en raffinement, en voor mij moet een voertuig elegant zijn.'
Toch koos Vranckx uit pragmatiek voor Tesla. 'Een Polestar vind ik mooier en ik ben gek op de Hyundai Ioniq 5 - de Koreanen zijn goed bezig - maar finaal koos ik de Tesla omwille van de laadruimte: met de zetels neergeklapt heb ik achteraan een laadvolume van 1.800 liter. Daar komt de frunk nog bij, de kofferruimte vooraan. Dat is geen overbodige luxe als je met drie kinderen op reis wil.'
'De Tesla zie ik als een noodzakelijk kwaad', zegt hij. 'Iets kleins gaat nog wel in het buikje van de Zero, en je kan extra koffers aan de zijkanten hangen, maar dan wordt het moeilijker om door de files laveren. Doordat ik vaak veel moet transporteren, rij ik meer met Tesla dan me lief is. Ik heb ook een gesloten aanhangwagen. Die weegt ruim 300 kilogram en doet de range van de Tesla zowat 30 procent slinken. Officieel bedraagt die 504 kilometer, in de praktijk is dat 400 tot 450 kilometer.'
De app vindt hij fantastisch. 'Je kan er alles mee op afstand regelen: openen, sluiten, de airco, de bewakingsfunctie... Er zitten acht camera's op de auto. Hij filmt continu alles wat errond gebeurt, tenzij de batterij onvoldoende geladen is. In de auto zelf bedien je alles via het centrale scherm. Ook het handschoenkastje, wat nogal absurd is. Maar het is wel gebruiksvriendelijk. En Tesla is zeer inventief om alles te verbeteren. Er zijn voortdurend updates, ook voor kleine dingen. Sinds kort weerklinkt een signaaltje als het verkeerslicht groen wordt. Dat kan handig zijn als je afgeleid bent omdat je even op je telefoon kijkt - wat niemand doet, natuurlijk, ik ook niet. Een Tesla is geen auto, maar een computer op wielen. Elektrische auto's van andere merken evolueren veel minder.'
Ervaart Vranckx gebreken? 'Hij is wat te hard afgeveerd. En de service kan ook beter. Het onderhoud is beperkt, maar Tesla raadt wel aan om eens per jaar langs te gaan. Via de app reageert het bedrijf snel. Maar ik had een probleempje dat niet opgelost werd. Als iemand me belde, werd het gesprek niet doorgeschakeld naar het audiosysteem in de auto. Vervelend. Maar daar deden ze niets aan, want alleen in het onderhoud was voorzien. Alles is zeer afgemeten. Dat is niet zo fijn. Ook de enorme prijsschommelingen bij Tesla storen me. Als het nu 1.000 of 2.000 euro was: oké. Maar bij een prijsdaling van 66.000 naar 54.000 euro voel je je als consument bedrogen.'
'Ikzelf nam voor het eerst een full operational lease. Alles is inbegrepen, ook banden en onderhoud. Mijn contract loopt bij MisterGreen, een Nederlands bedrijf dat ernaar streeft om na de afloop van de leaseperiodes de duizenden Tesla's in te zetten om in heel Europa een vloot zelfrijdende taxi's op te starten. Ik had ingetekend voor 25.000 kilometer per jaar voor 548 euro per maand, exclusief BTW. Daar zit ook de optie Connectiviteit bij met Spotify, Netflix enz. Dat is scherp, omwille van die doelstelling de auto's een tweede leven te geven. Maar die kilometers zal ik overschrijden. Ik zal dus moeten bijbetalen. Hoe dan ook: het bedrag blijft competitief.'