Een Alfa Romeo Spider en een Alfa Romeo Giuliua als eerste auto, broers David en Robin Van Der Velden blikken er vol nostalgie op terug. Al bezorgde de nachtenlange restauratie hen ook veel kopzorgen.
Voiture de tous les jours: Porsche Panamera 4 E-Hybrid (2018) et Porsche 991 Carrera 4S Cabriolet (2013).
La première: Alfa Romeo 2000 Spider (1981).
La meilleure: Porsche Panamera 4 E-Hybrid (2018).
La moins fiable: Range Rover 2.5 DSE (1997).
David Van Der Velden rijdt zijn hemelsblauwe Alfa Romeo 2000 Spider Veloce (1981) uit de garage. ‘Het is nog een ‘coda tronca’, het model met afgeknotte achtersteven’, zegt hij, en toont een schriftje. Op 1/8/1995 stond er 10.719 kilometer op de teller met vijf digits. Sindsdien noteerde hij na elke tankbeurt het verbruik. Dat loopt in eerste instantie door tot 2001, en ruim 44.000 kilometer. ‘Toen werd mijn zoon geboren en verdween de auto onder een zeil.’
‘Ik studeerde nog toen ik hem te koop vond voor 220.000 frank, omgerekend 5500 euro. Het was geen toonbeeld van betrouwbaarheid. ‘Ben je gek? Je hebt nog niets bewezen in het leven’, zegden mijn ouders toen ik hulp vroeg. ‘Dan ga ik naar bompa’, antwoordde ik. Ze lachten eens.'
'Bompa kwam uit een groot gezin en had gevochten tijdens WO II. Later werd hij arbeider in de haven, waar hij zich opwerkte tot chef-markeerder. Een mooie auto vond hij zowat het meest zinloze ding op aarde. Zelf had hij een Honda Civic. Als een verkoper vroeg hoeveel luidsprekers hij wilde, lag het antwoord voor de hand: ‘Eentje volstaat, als ik de radio maar hoor.’ Hij was zo’n man die het licht niet aanzette als hij in de kelder ging. Niet gierig maar, euh, zeer zuinig.’
‘Ons gesprek duurde drie minuten. ‘Het is goed’, zei bompa tegen alle verwachtingen in, toen ik beloofde dat ik snel werk zou vinden en de Alfa stapsgewijs zou terugbetalen. ‘Ik vertrouw je en ik weet dat je dat zal kunnen - kom, we gaan naar de bank’, klonk het.
'Mijn ouders waren razend. Maar ik maakte er een erezaak van. En toen ik hem 22 maanden later apetrots de laatste 10.000 frank overhandigde, haalde bompa een enveloppe uit zijn zak. ‘Dit is het huwelijkscadeau van je grootmoeder en mezelf.’ Dat was die 220.000 frank.’
Alfa Romeo Giulia
Voiture de tous les jours: Abarth 500 (2016).
La première: Alfa Romeo Giulia 1.3 TI (1970).
La meilleure: Alfa Romeo Giulia 146 TI (1999).
Le rêve: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale.
Voor zijn tien jaar jongere broer Robin werd het concept herhaald - zij het via hun ouders. Ook bij zijn Alfa Romeo Giulia 1300 TI (1970) hoort een schriftje, dat begint met een tankbeurt op 16 februari 2003. ‘Oei, een verbruik van 11,8 liter’, lacht hij.
‘Ik kocht mijn auto van een kettingroker die er rally’s mee reed. Hij was origineel, maar afgebeuld. Als student gebruikte ik hem als daily. Hij zag er goed uit, maar toen een restaurateur in Nederland hem in 2005 uit elkaar haalde, bleek hij onderhuids compleet rot. Het afgesproken bedrag voor de restauratie was totaal ontoereikend, zei de man.'
'Eigenlijk was hij te slecht om te restaureren. Maar het kon me niet schelen. Elke week reed ik naar Nederland. Ter plaatse deed ik zoveel mogelijk zelf. Ik heb geen technische studies gevolgd, maar de goesting was groot. Wat ik niet kon, deed de vakman.'
'Intussen leerde ik de auto vanbinnen en vanbuiten kennen. En alle details moesten kloppen. Destijds heb ik half Italië afgebeld om aan het juiste, originele gereedschapskistje te komen. De restauratie duurde tot 2011 - langer dan de renovatie van mijn huis.’
‘Gisteren reed ik in het donker naar hier, en ik heb de hele tijd aan onze grootvader gedacht. Ik hou ook van het quirky ontwerp. Je wordt er slechts geleidelijk verliefd op. Dit type werd niet getekend door Pininfarina of Bertone, zoals gebruikelijk was, maar door Alfa Romeo zelf. De auto was best modern, met dubbele bovenliggende nokkenassen, schijfremmen rondom en vijf versnellingen.'
'Maar na de restauratie vond ik hem met 79 pk niet vinnig genoeg. Iedereen monteert dan een tweeliter, ik wilde dat niet: er staat 1.3 op. De motor werd uitgeboord tot 1395 cc en samen met de Nederlander paste ik hem verder aan. Nu levert hij 123,5 pk. Het rijplezier is immens. Hij is even snel als die van mijn broer.’
Erfstuk
Het was een goede voorbereiding voor de restauratie van Davids Spider. Hij haalt er zijn schriftje weer bij. ‘In april 2012 begonnen we, op 21 juni 2014 was hij klaar en zette ik de teller weer op nul. Die restauratie deden we samen. Nachten hebben we hier onderdelen zitten schoonmaken. Leuke momenten, maar ook veel ellende.'
'Ook hier overtrof de investering de waarde van de auto. Maar de context verantwoordt die kostprijs. Dat grootvader zo in mij geloofde, ben ik nooit vergeten. Soms stel ik me voor dat onze grootouders naar ons kijken en denken: ‘Ze hebben dat goed gedaan.’'
'Het was lang geleden dat ik het verhaal heb verteld, en opnieuw krijg ik er kippenvel van. Ik heb andere auto’s gehad, ook échte Italiaanse exoten. En ik deel een Porsche 928 S (1981) met een vriend. Allemaal leuk, maar de Spider staat daar ver boven. Alles mag worden verkocht, maar dit erfstuk gaat nooit meer weg.’