James Bond heeft op 30 september zijn Aston Martin DB5 terug. De legendarische filmauto maakt ook een rentree in real life, in een oplage van 25 stuks. Wij kropen met Daniel Craigs stuntman achter het stuur.
Oude (auto)liefde roest niet, zelfs bij James Bond. In de films die volgden, reed Bond nog elf keer met een Aston Martin. Daarvan maar liefst zes keer een DB5 – voor het laatst in ‘Spectre’ in 2015. Af en toe zou Bond ook eens de voet op het gaspedaal van een Lotus Esprit (‘The spy who loved me’), een BMW Z8 (The world is not enough’) of een Ford Mustang Mach 1 (‘Diamonds are forever’) zetten. Maar ‘No time to die’ maakt een einde aan die ontrouw: met de nieuwste Bond-sequel erbij stapt 007 in 13 van de 25 films in een model van het exclusieve Britse merk.
‘You see that red button over there? Whatever you do, don’t touch it.’ Met die woorden kreeg geheim agent 007 in 1964 van engineer Q de sleutels van zijn Aston Martin DB5 voor het eerst overhandigd. ‘Goldfinger’ was de derde Bond-film.
Het idee om Bond in een Aston Martin te laten rijden, kwam niet van slimme marketeers, maar ‘gewoon’ van de geestelijke vader van de detective, de Britse schrijver Ian Fleming. Die liet geheim agent 007 in de roman ‘Goldfinger’ uit 1959 plaatsnemen in een DB Mark III, een eerder model van de Britse grand tourer. Voor de filmversie van 1964 viel de keuze op het toen meest actuele model – de DB5. De rest is geschiedenis. Sindsdien is Bond onlosmakelijk verbonden aan deze elegante sportauto’s.
Allesbehalve een pretje
Hoewel de DB5 letterlijk schittert in de nieuwste Bond, gaat het er op de filmset heel wat pragmatischer aan toe, weet de Italiaanse stuntman Ivano Cheers – dat is zijn artiestennaam. Hij is ‘stunt double’ van Daniel Craig in ‘No time to die’ en zat achter het stuur van de DB5’s die de crew bij de opnames gebruikte. Onder meer ook tijdens het spectaculaire rijshot uit de trailer van de film, waarin Bond ‘donuts draaiend’ met zijn mitrailleurs een Italiaans stadspleintje schoonveegt.
Aston Martin Antwerp heeft één DB5 ‘Goldfinger Continuation’ in de showroom staan voor een anonieme Belgische verzamelaar.
‘Al zijn de auto’s waarmee we filmen geen echte. Die zijn veel te duur en zeldzaam om zulke risico’s mee te nemen’, lacht Cheers. Verzamelaars leggen tegenwoordig exorbitante bedragen neer voor originele DB5’s. Een handgebouwd exemplaar dat werd gebruikt voor de promotie van de vierde Bond-film ‘Thunderball’ bracht in 2019 op een veiling maar liefst 6,4 miljoen euro op.
Voor de film gebruikten Cheers en zijn collega’s verscheidene auto’s, stuk voor stuk speciaal gebouwd of geprepareerd voor specifieke scènes. De meeste hadden alleen de DB5-buitenkant op het onderstel van een middenklasser. En soms zelfs dat niet eens: sommige exemplaren zagen er alleen aan de kant van de camera uit als een DB5.
Alleen maar driften
Voor de scène op het Italiaanse plein reed Cheers in een speciaal voor die shots gebouwde DB5 op een Corvette-onderstel. ‘Inclusief een dikke V8, een versnellingsbak met extra korte verhoudingen en een verzwaarde voorkant, om maximaal te kunnen driften’, legt hij uit. ‘Daarmee kon je eigenlijk niet eens normaal rijden, die kon alléén maar driften.’
Zo snel als het er in de film uitziet, reed Cheers in werkelijkheid zelden. ‘Plankgas rondscheuren was er niet bij. Zelfs als je goed kunt rijden, laten de smalle straatjes zoals in het oude centrum van Matera nauwelijks ruimte voor fouten.’ Daarom filmde de crew de rijscènes in een rustig tempo, en voegde men er in ‘after effects’ de gewenste snelheid aan toe. ‘Gelukkig maar’, lacht Cheers, ‘anders hadden we die scènes niet schadevrij overleefd.’
Met rode schietstoelknop
Om de terugkeer van de DB5 op het witte doek te vieren, bouwt Aston Martin dit jaar – 55 jaar na de productiestop – een gelimiteerde serie van slechts 25 stuks van de DB5 ‘Goldfinger Continuation’. Deze uitvoering wordt volledig met de hand gemaakt, exact volgens de specificaties van het origineel, inclusief replica’s van de befaamde Bond-gadgets: wegdraaiende kentekenplaten, mitrailleurs in de richtingaanwijzers, oliesproeiers, stormrammen in de bumpers voor en achter, een uitschuifbaar kogelwerend scherm en rookgordijninstallatie.
‘Need I remind you, 007, that you have a license to kill, not to break the traffic laws.’Q in ‘GoldenEye’
Binnen vinden we een rond replicaradarscherm, telefoon in het bestuurdersportier en een bedieningspaneel voor alle gadgets in de middenarmsteun. Zelfs de rode knop voor de schietstoel zit erin – die overigens net als de mitrailleurs en de oliesproeiers veiligheidshalve niet werkt. Wél echt: net als toen wordt elk plaatdeel met de hand gevormd door middel van rollen en hameren – puur vakwerk.
Niet op de straat
Voor wie zich ook ‘007’ wil voelen én de 2,7 miljoen pond (3,2 miljoen euro, exclusief taksen) heeft liggen, is er alsnog slecht nieuws: alle 25 voor klanten geproduceerde exemplaren zijn al uitverkocht en afgeleverd. Aston Martin Antwerp heeft er een in de showroom staan die toebehoort aan een anonieme Belgische verzamelaar. Verwacht niet dat je die ooit in het verkeer tegenkomt: gezien de auto naar het evenbeeld is gebouwd van de klassieker uit de film – dus zonder alle huidige vereiste veiligheidsvoorzieningen en met de afschrikwekkende gadgets – is hij niet goedgekeurd voor de openbare weg.