Vandaag jaag je geen uitlaatgassen meer de lucht in wanneer je de natuur in trekt, want de elektrische 4x4 staat voor de deur. Hoe ver kom je na de laatste laadpaal?
Beangstigende hellingen bedwingen, over bloedstollende rotspartijen kruipen en door diep water waden. Wegens hun gewicht en beperkte actieradius lieten volwaardige elektrische 4x4’s lang op zich wachten. Maar nu komen de raszuivere stekkerterreinwagens er niet alleen effectief aan. Liefhebbers mogen zich zelfs verheugen op compleet nieuwe categorieën.
De Tesla Cybertruck is niet alleen geschikt om te offroaden, je kunt er ook een stuk mee varen. En met een speciale tent slaap je in de laadbak. Met het grootste accupakket bedraagt het rijbereik zevenhonderd kilometer. Spoiler: of hij naar Europa komt, is nog niet zeker.
Of neem de Callum Skye, een heerlijk ogend speeltje voor avonturiers, ontwikkeld door de Schot Ian Callum, een van de meest gevierde autodesigners van de voorbije decennia, onder meer bekend van de Jaguar F-Type. Het ding gaat wellicht nog dit jaar in productie. Er is al een wachtlijst.
21 minuten
Een elektrische auto heeft ook zijn voordelen om offgrid te kamperen. Met het gemiddelde batterijpakket ervan voorzie je een doorsnee gezinswoning bijna een week van elektriciteit. Je accu loopt dus heus niet leeg als je er into the wild je telefoon, laptop, waterkoker en zelfs inductiekookplaten mee oplaadt – ‘vehicle to load’, heet dat. De nieuwe, zware 4x4’s zullen trouwens nog meer capaciteit krijgen, en zoals alle auto’s zullen ze almaar sneller kunnen opladen.
Porsche was daarin een pionier, door zijn elektrische modellen te voorzien van een 800V-architectuur, waardoor de Macan van tien tot negentig procent oplaadt in 21 minuten. Of honderd kilometer rijbereik bijlaadt in vijf minuten. Daar heb je natuurlijk een supercharger voor nodig. Die staan vaak langs de grote wegen, maar met een reële autonomie van pakweg vijfhonderd kilometer liggen best al veel hidden spots in de natuur binnen rijbereik.
Van West naar Oost
De laadinfrastructuur in Europa mag dan snel aangroeien, tussen de landen blijven er grote verschillen. Nederland is de onbetwiste laadpalenkampioen. Ook Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Zweden zijn rijkelijk bezaaid. Noorwegen is een droomland voor zowel e-roadtrippers als kampeerders. Frankrijk heeft zijn achterstand al flink ingehaald, al vergen afgelegen gebieden wat planning. Ook Portugal werkt hard aan zijn laadinfrastructuur én heeft duizenden kilometers aan toegelaten onverharde wegen. Spanje en Italië zijn doenbaar.
Voorts geldt: hoe verder naar het oosten, hoe minder laadpunten. De Baltische staten zijn een offroadwalhalla, maar inzake laadpunten vooralsnog karig bedeeld, net als Polen, Hongarije, Tsjechië, de Balkanlanden en Griekenland.
Al is het soms wel wat gedoe met laadpassen. Zoek dus vooraf uit welke passen je kunt gebruiken in het land van je bestemming en neem er voor alle zekerheid meerdere mee.
Into the wild
Nog een waarschuwing: in veel landen kun je niet zomaar de wildernis in rijden. In Lotharingen en de Franse Ardennen zijn er mooie trajecten, net als in de westelijke Vogezen en de Franse en Spaanse Pyreneeën, maar informeer je vooraf goed over wat waar precies kan. Voor hardcore terreinrijden zijn er doorgaans afgesloten tracks, zoals bij Offroad am Nürburgring in de Eifel en op de Spielberg Red Bull Ring in Oostenrijk. Wie niet voor verrassingen wil komen te staan, kan bij een gespecialiseerd reisbureau een uitdagende route laten uitstippelen.