Garage Limacher, Zwitserland
Garage Limacher, Zwitserland
© Rutger-Jan Cleiren / Bruut Collective

De comeback van Maserati: het masterplan van een Belgische zakenman

Op de markt van de classic cars laten Ferrari en Porsche het Italiaanse Maserati ver achter zich in populariteit, zowel qua prijs als staat. Een Belgische zakenman wil een inhaalmanoeuvre forceren met het boek 'Classiche Masters', waarin 12 prestigieuze Maserati-ateliers worden gebundeld. 'We willen de oldtimers hun glans teruggeven'.

Wil je een Maserati? Dan koop je er beter twee, want er staat altijd een in de garage.’ Of: ‘Zeg liever Miserati dan Maserati.’ De vooroordelen over het Italiaanse sportwagenmerk zijn talrijk, hardnekkig en weinig flatteus.

‘Het zijn uitstekende grand tourers, maar er circuleren helaas veel exemplaren in slechte staat’, vertelt een Belgische zakenman (die online liever anoniem blijft). Hij is een groot Maserati-fan. Zo’n zeven op de tien van alle vintage Maserati’s zijn eigenlijk een kat in een zak. Mijn ambitie? De omgekeerde situatie, dus zeven op de tien in topvorm.’

Advertentie
Advertentie

‘Oldtimerliefhebbers hebben koudwatervrees om een klassieke Maserati te kopen. Dat komt vooral door de slechte reputatie van het merk, ontstaan in de jaren 80 door wanbeleid bij de autobouwer. Een tweede remmende factor is het misverstand dat er maar weinig garagehouders aan een Maserati kunnen sleutelen’, zegt hij.

‘Daarom lanceren we dit Classiche Masters-project, met een boek waarvoor we twaalf topateliers bezochten door heel Europa. Ze zijn stuk voor stuk gespecialiseerd in het restaureren en onderhouden van klassieke Maserati’s, geproduceerd tussen eind jaren 50 en eind jaren 70.’ 

Classiche Masters wil internationaal dé referentiewebsite van klassieke Maserati’s worden. Die bevat nu vooral info over de ateliers, maar wordt binnenkort uitgebreid met profielen van alle Maserati Gran Turismo’s die ooit gemaakt zijn: van de 3500GT uit 1957 tot de Quattro- porte III uit 1979.

Lees ook ons artikel 'In deze ateliers raakt uw Maserati-oldtimer wél gerepareerd' voor meer beelden en info over de ateliers.

Stiefzusje van Ferrari

Maserati heeft altijd al in de schaduw gestaan van Ferrari. Bovendien wegen volgens de collectioneur ‘vooral onwetendheid bij de verzamelaars en liefhebbers op de marktwaarde’. ‘Een oldtimer restaureren kost bakken vol geld, want er kruipen veel manuren in. En die zijn hetzelfde voor een Maserati als voor een Ferrari of Aston Martin. Zolang Maserati niet de prijzen van zijn concurrenten haalt, is zo’n restauratie minder lucratief.’

Advertentie
Advertentie
Atelier Mistral Classics in Lauwe, België.
Atelier Mistral Classics in Lauwe, België.
© Rutger-Jan Cleiren / Bruut Collective

Toch heeft het Italiaanse merk de jongste tijd een forse inhaalbeweging gemaakt. Voor een Maserati GT Touring Coupé uit 1961 vraagt een Belgische dealer op de website classic-trader.com momenteel 290.000 euro, aan een zwarte GT Vignale uit 1963 hangt een prijskaartje van 800.000 euro. En sommige racewagens uit de jaren 50 zijn nóg duurder.

Gran Turismo

Advertentie
Atelier Candini, Modena, Italië.
Atelier Candini, Modena, Italië.
© Rutger-Jan Cleiren / Bruut Collective

De collectioneur kreeg de Maserati-microbe in de jaren 2000, toen de oldtimerprijzen begonnen te exploderen. ‘Mijn oog viel op Maserati door de lagere prijzen. Het merk is miskend, maar heeft alles wat je zoekt in een classic car. Zoals motoren met een racingpedigree: in 1954 werd Maserati wereldkampioen formule 1. Voorts is er de handgemaakte kwaliteit, het knap Italiaans design dat een dolce-vitasfeer uit de fifties oproept, een boeiende geschiedenis en een comfortabele rijervaring.’

Het Classiche Masters-project focust op de Gran Turismo (GT) van Maserati: sportieve auto’s, bedoeld voor de toen pas aangelegde - en nagenoeg lege - snelwegen, waar nog geen snelheidslimieten golden.

Maserati maakte zijn eerste GT in 1957, gevolgd door de glorieuze jaren 60 en 70, met modellen als Mexico, Ghibli en Quattroporte. ‘In die tijd was Maserati eigenlijk een veredelde kmo’, vertelt oldtimerexpert Pedro Cappelle, ook betrokken bij het Classische Masters-boek. ‘Ze produceerden in die gouden jaren in totaal zo’n 6000 auto’s. Ik schat dat er in België ongeveer honderd rondrijden.’

Garage Limacher, Zwitserland
Garage Limacher, Zwitserland
© Rutger-Jan Cleiren / Bruut Collective

Erfgoed

Het waren de hoogdagen: Alain Delon reed in de film ‘La Piscine’ met een Maserati Ghibli. De sjah van Perzië reed met Maserati, net als acteur Kirk Douglas. Waar ging Koning Drietand dan de mist in? ‘Maserati verkocht wereldwijd en was populair in de VS. Maar het ontbrak aan een dealernetwerk en dus aan oplossingen voor wie motorpech had.’

 Resultaat: Maserati’s reputatie kreeg een deuk. ‘De jaren 80 en 90 waren duister voor het merk’, aldus Cappelle. ‘Doordat Maserati geregeld van eigenaar wisselde (vandaag is Maserati in handen van Fiat-Chrysler, nvdr.) ontbreekt ook de continuïteit. Anders dan concurrenten zoals Ferrari, Porsche en Aston Martin, is Maserati amper bezig geweest met zijn erfgoed. De Classiche-afdeling van Maserati telt maar één persoon: Fabio Collina, die alle archiefstukken verzamelt en digitaliseert. We kennen hem goed en werken fijn samen.’

Belgische roots

Advertentie
Atelier l'officina, Overijse, België.
Atelier l'officina, Overijse, België.
© Rutger-Jan Cleiren / Bruut Collective

‘Wist je trouwens dat de Maserati-drietand Belgische roots heeft?’, vertelt Cappelle nog. ‘Het logo werd ontworpen door Mario Maserati, de enige van de zes broers die niks om auto’s gaf en kunstenaar was. Hij inspireerde zich op de bekende Neptunus-fontein in hun thuisstad Bologna.’

En die imposante sculptuur werd in 1563 gemaakt door Giambologna: een - jawel - Antwerpse maniëristische beeldhouwer die naar Florence trok om voor de de’ Medici-familie te werken. Een exacte kopie van die fontein vind je trouwens in de Van Praetlaan in Laken, aan de entree van het Koninklijk Domein. Zou koning Filip op zondagnamiddag soms rondcruisen in een Mise... euh Maserati?

Lees ook ons artikel 'In deze ateliers raakt uw Maserati-oldtimer wél gerepareerd' voor meer beelden en info over de ateliers.

Classiche Masters – The finest workshops for classic Maseratis’, 95 euro, te koop op classichemasters.com.

Instagram: @classichemasters

 

Gesponsorde service

Lees Meer