De beste elektrische huurauto's voor een roadtrip deze zomer

Voor wie twijfelt over de aankoop van een elektrische auto: huur er eens een op vakantie en test hem uit in een ontspannen sfeer.

1. Ufodrive: roadtrip per Tesla door Europa

Een roadtrip met een elektrische auto? Volgens Ufodrive kan het perfect. Het Luxemburgse bedrijf is bezig de Europese steden te veroveren met elektrische huurauto’s. Er staan er al zo’n honderd op 16 locaties, en dit jaar komen er nog bij. Je vindt ze ook in Brussel-centrum en op Brussels Airport.

Advertentie

‘Er is veel belangstelling’, zegt chief development officer Stephen Morrissey. ‘Ook veel mensen die er een willen testen komen bij ons. Als je naar Tesla gaat, moet je een slot reserveren, en dat blijft doorgaans beperkt tot een kort ritje.’

Advertentie
Behalve de Tesla heeft het bedrijf de Jaguar I-Pace, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf in zijn fleet.

Ufodrive werd in 2018 opgericht door de Ierse ondernemer Aidan McClean en de Belg Renaud Marquet, en wil vooral de manier waarop we auto’s huren voorgoed veranderen. De kern? Een handige app en mooie wagens.

Een auto kiezen, het contract tekenen, die auto oppikken, terugbrengen en betalen: het hele traject verloopt in twee minuten, zonder enerverende telefoongesprekken met verschillende mensen, zonder tijdrovend papierwerk, zonder een wirwar aan opties voor prijzen en verzekering, zonder wachtrijen aan luchthavens en zonder dat er aan het eind van de rit honderden euro’s bijkomen als gevolg van kleine schade.

Ufo Drive onderscheidt zich met een handige app en geavanceerde technologie in de wagens.
Ufo Drive onderscheidt zich met een handige app en geavanceerde technologie in de wagens.
©Melvinkobe

‘Het is een transactie zoals ze in 2020 hoort te zijn, weg van het traditionele model’, zegt Morrissey. ‘Er is veel wantrouwen in de sector. Wij willen fair en transparant werken.’ Ufodrive belooft ook consequent de gevraagde auto te voorzien, en niet een ‘gelijkwaardige’, zoals in verhuur vaak het geval is. ‘Voor sommige mensen doet dat er niet toe, maar voor anderen wel’, weet Morrissey.

Behalve de Tesla Model S en Model 3 heeft het bedrijf de Jaguar I-Pace, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf in zijn fleet. Welke auto’s beschikbaar zijn, verschilt wel volgens de locatie. En die fleet verandert snel. ‘Dit jaar komen er veel nieuwe modellen op de markt’, zegt Morrissey.

Advertentie
Advertentie
Behalve de Tesla  heeft Ufo Drive de Jaguar I-Pace, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf in zijn fleet.
Behalve de Tesla heeft Ufo Drive de Jaguar I-Pace, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf in zijn fleet.

‘De Volkswagen ID.3 zullen we zeker testen. Ook de Porsche Taycan is een optie, maar niet op alle locaties en niet in het standaardaanbod.’ Dat het wagenpark toch vooral uit Tesla’s bestaat, heeft een goede reden. ‘Tesla heeft eigen laadinfrastructuur doorheen Europa. Dat maakt het gemakkelijker, want niet alle landen hebben een uitgebreid publiek laadnetwerk. Al kun je ook dat met de app snel uitzoeken.’

Op dit moment heeft Ufo Drive zo’n 5000 gebruikers, en dat neemt snel toe. ‘De hearts and minds veranderen volop’, zegt Morrissey. ‘En de feedback die we krijgen, is goed: 97 procent van onze klanten komt terug of wil zelf een elektrische auto kopen.’

2. Italiaanse flair bij Hertz Italia

Ook de traditionele autoverhuurders gaan meer en meer de e-toer op. Zo kan je in steeds meer landen bij Hertz de Tesla Model S, Renault Zoe, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e huren. Maar in Rome, Napels, Firenze, Milaan, Olbia, Catania, Palermo en Bari biedt het klassieke autoverhuurbedrijf ook gerestaureerde en geconverteerde exemplaren aan van de klassieke Fiat 500 Jolly Spiaggina.

Advertentie
De 500 Jolly Spiaggina Icon-e getuigt van het Italiaanse oog voor detail.
De 500 Jolly Spiaggina Icon-e getuigt van het Italiaanse oog voor detail.

Zoals de ‘British Collection’ dat is in het Verenigd Koninkrijk, is ‘Seleziona Italia’ het vlaggenschip van Hertz Italië, waarmee het een aantal volbloeden verhuurt: Maserati’s, topmodellen van Alfa Romeo, Abarths en speciale edities van Fiat. ‘De tot een elektrische auto omgebouwde 500 is erg leuk om te rijden en heeft alles van de Italiaanse flair van weleer’, zegt general manager Massimiliano Archiapatti.

Binnen de ‘Seleziona Italia’ is de 500 Jolly Spiaggina Icon-e het enige elektrische model. Het is een speels en ecologisch alternatief. Het begon met één exemplaar, maar het kleinood viel zo goed in de smaak dat er inmiddels tien worden omgebouwd.

Voor de aanpassing naar elektrisch werkt Hertz samen met Garage Italia, een creatieve hub die in Milaan werd opgericht door de niet geheel onbesproken Fiat-erfgenaam Lapo Elkann.

Ook Italianen omarmen meer en meer de elektrische auto. Terug naar de sixties, maar dan emissievrij.

De 500 Jolly Spiaggina Icon-e getuigt van elegantie en het Italiaanse oog voor detail. De open ‘strandauto’ die tussen 1958 en 1965 werd verkocht en vaak gebruikt werd door eigenaars van jachten, kreeg nieuwe zetels in handgeweven riet en een piekfijn afgewerkt interieur met een digitaal dashboard. Zowel het dak als de deuren kunnen worden verwijderd. Het snoepje heeft ook ledverlichting vooraan.

Maar dus vooral: een achterin geplaatste elektromotor, die - uiteraard - de achterwielen aandrijft. De originele versnellingsbak bleef aanwezig. Het rijbereik bedraagt zowat 100 kilometer, opladen duurt vier tot acht uur.

Ook Italianen omarmen dus meer en meer de elektrische auto. Terug naar de sixties, maar dan emissievrij. Traditie meets innovatie en hergebruik. Zo wordt de Cinquecento echt tijdloos.

3. Edub Trips: met een Volkswagenbusje door Noord-Engeland

Ook in Engeland schieten bedrijfjes die klassieke auto’s converteren als paddenstoelen uit de grond. Een daarvan is Edub Services van Kit Lacey. Maar met Edub Trips biedt hij ook een Volkswagenbusje uit 1973 aan om te kamperen op een twintigtal geselecteerde campings in North Yorkshire. ‘De technologie leent er zich uitstekend voor’, zegt hij. ‘De auto is niet ontworpen voor zeer lange afstanden. De actieradius bedraagt zowat 110 kilometer. Idealiter plan je ongeveer 50 kilometer in je dagtocht.’

‘Dit busje was een lege schelp die helemaal werd heropgebouwd en ingericht.'
Kit Lacey
Edub Services

Je glijdt ermee door een van de mooiste streken van Engeland. North Yorkshire heeft een fantastische kustlijn en twee nationale parken: het historische Yorkshire Dales met lange kronkelwegen en veel open ruimte, en het wildere North York Moors met kastelen en abdijen. Je vindt er ook goede kazen, en volgens Lacey zelfs lekker bier.

De bus komt uit de VS en was origineel geregistreerd in Indiana. Lacey doopte hem ‘Indie’. ‘Dit busje was een lege schelp die gedurende een jaar helemaal werd heropgebouwd en ingericht. Dat deed ik deels zelf.’ Het stuur verhuisde naar de rechterkant. Dat de schuifdeur nog aan de verkeerde zijde staat, kan de pret niet drukken.

Dankzij Edub Trips reis je met een elektrische versie van een Volkswagenbusje van camping naar camping.
Dankzij Edub Trips reis je met een elektrische versie van een Volkswagenbusje van camping naar camping.

Lacey overweegt om er een tweede bij te nemen. ‘Indie was een soort prototype. In 2014 moest ik me nog behelpen met de motor van een golfkar, weliswaar in groter formaat. Vandaag is er veel betere technologie beschikbaar, zowel voor zonnepanelen als batterijen.’

‘In essentie blijft het een mooi busje, dat wij een nieuw leven geven.’
Kit Lacey
Edub Services

Kampeertoerisme was ook het oorspronkelijke concept voor zijn zaak, dat hij later bijstuurde naar conversie van elektrische voertuigen. De ombouwkosten voor een snelladende bus beginnen bij zowat 35.000 euro. Niet min. ‘Vooral de batterijkosten wegen door. En elke auto is anders. Voorlopig is het dus maatwerk. Maar samen met enkele anderen wil ik dit jaar een goedkopere ombouwkit ontwerpen die je ‘from the shelf’ kunt kopen.'

' Als je een busje met kapotte motor hebt, kan het een zinvolle overweging zijn. Een nieuwe benzinemotor inbouwen kost ook gauw 8000 euro, en de daaropvolgende gebruiks- en onderhoudskosten zijn veel hoger dan die van een elektrische versie. En laten we wel wezen: zó goed rijdt een oude bus op benzine niet.’

Klanten zijn onder de indruk van de rij-eigenschappen, zegt Lacey. Zelfs bij die-hardfans op Volkswagen-meetings oogst hij bijval. ‘In essentie blijft het een mooi busje, dat wij een nieuw leven geven.’

Advertentie