De Chevrolet Camaro (1970) van Walter Walckiers zou niet misstaan in historic races op Zolder of Spa-Francorchamps. ‘Maar twee uur circuit kost al gauw 500 euro per band’, legt hij uit. ‘Reken uit wat een heel weekend kost. Dan liever een extra auto.’
‘Het was liefde op het eerste gezicht, vorige lente. Toen ik de Chevrolet op een foto in de achtergrond zag, samen met de prijs, móést ik hem hebben. Hij stond in een loods in Zeebrugge en is sinds 2004 in België. Een jaar eerder werd hij geveild in New York. Ik slaagde erin de eerste eigenaar te vinden. Samen met zijn vader maakte Roger Hoodak de auto in 1970 klaar voor de racerij. Origineel was het een Z/28: de performance-uitvoering van de tweede generatie Camaro, die zijn chassis deelt met de Corvette. In 1977 werd hij omgebouwd tot GT2-racewagen. Op het beroemde circuit Watkins Glen International in de staat New York werd hij een paar jaar lang kampioen in zijn klasse. Roger, nu bijna zeventig, racet nog steeds. Hij heeft spijt dat hij de auto destijds verkocht. Een intacte kampioenenauto met historiek: vind ze maar. In de VS werd hij geschat op 100.000 tot 150.000 dollar. Hij was nooit betrokken bij een ongeval van betekenis: niemand kon hem volgen.’ (lacht)
Zijn Opel Kadett C (1978) is minder origineel. ‘Hij heeft de versnellingsbak en achterbrug van een Manta. Een Nederlands team heeft er enkele rally’s mee gereden. Ook ik zou dat doen, maar het is er nog niet van gekomen.’
Walckiers zoekt buitenkansjes. Dat er daardoor weinig lijn zit in de collectie, kan de pret niet drukken. ‘De Jaguar XJ6 Sovereign (1991) vond ik begin dit jaar. Een vriend die huizen leegmaakt, stuurde een foto. De auto stond sinds 1998 stil in een garage naast een kippenhok. De mooie kleur kon je niet meer zien. De tweede eigenaar had destijds heibel gekregen met de fiscus en de auto was niet ingeschreven geraakt. Er staat 26.964 kilometer op de teller. Dat werd bevestigd bij de Jaguar-garage waar de auto altijd zijn onderhoud kreeg. Hem aan de praat krijgen kostte me tweeënhalve dag. Ik heb de motor afgesteld, de remmen in orde gezet, een slepend wiel hersteld en hem drie keer gewassen. Nu is hij gekeurd voor verkoop. Bij mij staat altijd alles te koop. Voor mijn prijs. Daardoor blijven ze staan.’ (lacht)
De vraagprijs bedraagt 15.000 euro. Eigenlijk weinig voor zo’n auto. Walckiers toont de originele gereedschapskist, inclusief lakstift. ‘Hem in deze staat krijgen: dát was de uitdaging. Ik heb ook een Chevrolet Corvette C4 (1985) uit Californië. Handgeschakeld, en dus zeldzaam. Die kocht ik in 2015 blind – ik zat op het Suezkanaal. Proper was hij niet, maar de man die hem voor mij testte, liet weten dat hij goed reed. Ook dat is een project.’