Ook autofabrikanten moeten zich heruitvinden. Porsche ging daartoe in zee met futurist Bjorn Tagemose, die een digitale autoshow ontwikkelde met analoge camera's.
Normaal was het Brusselse autosalon net afgelopen. Helaas, dit jaar geen half miljoen autoliefhebbers op de Heizel. Maar in plaats van hun fans door te verwijzen naar januari 2022, schakelden veel autofabrikanten een futuristisch tandje hoger, zo ook Porsche.
Lees: het belde Bjorn Tagemose (51) op. Half Zweed, half Antwerpenaar. Creatief directeur van de liveshows van onder meer David Guetta, DJ Tiësto, Queens of the Stone Age, Grace Jones en dEUS. Maar ook de man achter commercials voor Lee, Louis Vuitton, Nike en Adidas, featuring David Beckham.
Het adagium ‘old ways won’t open new doors’ kon door Tagemose bedacht zijn: met zijn fygitale agentschap Shoottheartist is hij even disruptief als creatief. Als geen ander maakt hij van vastgeroeste concepten iets innovatiefs. ‘Omdat de beurs niet plaatsvond, vroeg Porsche iets baanbrekends, iets high-ends en iets hoogtechnologisch voor zijn veeleisende publiek. Alleen wisten ze niet goed wat’, zegt Tagemose.
Het was Alex Cautaerts, creatief directeur bij het eventdesignbureau DDMC, die Tagemose bij het Porsche-project betrok. DDMC werkt al jaren voor D’Ieteren en zocht naar een innovatief alternatief voor het autosalon waar Porsche via D’Ieteren altijd een grote stand heeft. Dat Tagemose zelf een handgeschakelde 911 uit 1973 heeft, was een gelukkig toeval. ‘Als ik ermee rijd, wil ik het metaal in al mijn vezels voelen. Om het geronk van de motor te kunnen horen, zet ik zelfs de radio niet op. Porsche associeer ik met echte emoties. Met controle. Wie een Porsche heeft, hoeft niks meer te bewijzen. Daarom rijden er zoveel CEO’s in rond.’
Virtuele autoshow
In de digitale autoshow die Tagemose voor Porsche ontwikkelde, kun je door het autoraam naar binnen vliegen, dankzij een periscopische camera van een halve meter: zeg maar de Porsche van de filmsector.
'Je kunt zelf live bepalen naar welke feature van de Porsche je kijkt, net als op het autosalon.'Bjorn Tagemose
‘Om de kijkervaring zo reëel mogelijk te maken, gebruikten we analoge lenzen met oud glas. Zo ziet het beeld er niet uit als in een videogame, maar als cinema. We lieten bewust stof op de studiovloer liggen: dat toont aan hoe echt alles is.’
Zeven modellen én evenveel robotkranen en filmcamera’s wedijveren om de hoofdrol. ‘Op de website krijg je het gevoel dat je zelf de kranen en camera’s bedient. Je kunt zelf live bepalen naar welke feature van de Porsche je kijkt, net als op het autosalon. Je bent de regisseur van de film, de dirigent van de beleving’, zegt Tagemose.
Het zotte is: de interactieve videomodule is helemaal opgebouwd uit analoog gefilmd materiaal. ‘Andere automerken gebruiken meestal 3D-renderings, virtual-reality-computersimulaties of digitale autoconfiguratoren. Maar ik vind dat te fake. Een Porsche is als een vrouw met mooie rondingen. Die lijnvoering is iconisch. Waarom zou je dan digitale technieken gebruiken, die door hun groothoek alle proporties van die wagen vervormen? Het platform dat we ontwikkelden, is wel digitaal, maar je beleeft de auto helemaal analoog, net zoals op het autosalon.’
Of zulke goedkopere digitale tools het autosalon niet overbodig dreigen te maken? ‘De coronacrisis forceerde Porsche om na te denken in een ander format. Een concept dat bovendien 30 procent goedkoper is dan een klassieke stand, die tot anderhalf miljoen euro kan kosten. Als dat concept evenveel verkoop en buzz genereert, dan is de rekening snel gemaakt, zeker?’, aldus Cautaerts.
Digitaal defilé
Tagemose kwam op de radar van Porsche omdat hij in juni vorig jaar de afgelaste eindejaarsshow van de Antwerpse Modeacademie heruitvond als digitaal defilé. Op die ‘ghost show’ in de Antwerpse Handelsbeurs zag je alleen de kleding van de mannequins bewegen op de catwalk. Hun lichaam of gezicht was weggefilterd.
‘Ik beschouw digitale filmtechnieken als mijn penseel.'Bjorn Tagemose
‘De truc was werken met camerarobots. Die filmden eerst de lege Handelsbeurs. Daarna de modellen op de catwalk, gekleed in een ‘green key’-pak. Door verschillende opnames van exact hetzelfde parcours over elkaar te leggen, hielden we alleen de essentie over: de kleding. De show was last minute én low budget. Maar de impact was enorm. Eerst waren de laatstejaarsstudenten teleurgesteld omdat er geen fysiek defilé was voor een live publiek van 4000 man. Tot ze zagen dat deze digitale show wereldwijd viraal ging. En zo een veel groter publiek bereikte, tot in China en Japan’, zegt Tagemose.
‘Ik beschouw digitale filmtechnieken als mijn penseel. Veel mensen verwarren techniek met creativiteit. Maar de kunst is om er iets poëtisch en vernieuwends mee te doen. Dat de Modeacademie bij Tagemose te rade ging, is geen toeval. Tagemose is geen onbekende bij Walter Van Beirendonck, directeur van de Antwerpse modeschool. Ook hij studeerde aan deze school, maar experimenteerde toen al met fotografie.
Van Beirendonck vroeg hem om beelden te maken van borsthaar en tepelringen, die op zijn T-shirts terechtkwamen. Door publicaties in modebladen kwam hij op de internationale moderadar. En ook zijn voorliefde voor rock-‘n-roll wist hij te verzilveren in coole projecten, zowel voor videoclips als liveshows.
Live op Broadway
Als corona zich koest houdt, debuteert Tagemose dit jaar ook op Broadway in New York. Zijn geflipte muziekfilm ‘Gutterdämmerung’ uit 2016, met rocksterren Iggy Pop, Grace Jones, Henry Rollins, Lemmy Kilmister en Jesse Hughes in de hoofdrollen, krijgt namelijk een Broadway-adaptatie. Opmerkelijk, want zo’n stille film met live rocksoundtrack past niet bepaald in het rijtje ‘Cats’ of ‘The Lion King’.
Aangezien hij met celebrity’s werkte, moest Tagemose zijn hoofdrolspelers in 2016 allemaal op aparte locaties filmen – Miami, Londen, LA, Parijs en Berlijn –, waarna hij de film monteerde alsof ze toch samen op dezelfde set stonden.
‘Gutterdämmerung’ – de film gaat net zoals de gelijknamige opera van Wagner over een hernieuwing van de wereld na een strijd van de goden – was bij uitstek fygitaal: met een liveband kwam de film tot leven op 22 grote festivals in Europa. ‘Met uitsluitend vier- en vijfsterrenrecensies’, aldus Tagemose. Het grensverleggende concept leverde hem credibiliteit op in film- én muziekkringen, tot bij U2, Metallica en Leonardo DiCaprio.
‘Maar er hangt ook een duister kantje aan het project’, vertelt de Antwerpenaar. ‘De dag na de première in Londen was er de terroristische aanslag op de Bataclan in Parijs. Jesse Hughes, een van onze hoofdrolspelers, speelde ‘s anderdaags een concert met zijn Eagles of Death Metal in Parijs. In onze film draagt Jesse een lange zwartlederen jas, die wij voor hem gevonden hadden. Zonder te vragen nam hij hem mee naar Parijs. Toen de terroristen begonnen te schieten, is een 15-jarige jongen naar Jesses loge gevlucht. Daar verstopte hij zich onder de lederen jas. Die tiener heeft het overleefd, dankzij die gestolen mantel. Sindsdien wil Jesse zijn jas niet meer lossen’, zegt hij. ‘It’s armour.’
Ontdek de digitale autoshow van Porsche op porschenext.be