Ze zijn zeldzaam, je vrienden bezitten er geen, en ze hebben elk hun eigen verhaal. Vooroorlogse oldtimers zijn de nieuwe hype. We gluurden achter de poort van vijf verzamelaars die zo'n bejaard exemplaar bezitten.
In Engeland, de VS en Italië is er altijd belangstelling geweest voor auto's van voor de Tweede Wereldoorlog, maar nu is de trend ook zichtbaar in de rest van de wereld. We doken achter de garagepoort van vijf Belgen die zo'n bejaard exemplaar bezitten.
De REO Royale 8-35 Sedan, 1932
'Met de REO Royale 8-35 Sedan (1932) rijd ik niet. Maar ik ga erin zitten, sluit mijn ogen en rij naar Frankrijk. Als je hem start, prikkelt zo’n auto al je zintuigen.'
De Lancia Belna uit 1934
'Om invoerrechten te ontwijken bouwde Lancia in de jaren 30 een fabriek nabij Parijs, waar het de Augusta bouwde onder de naam Belna. Bij een koppel in een dorpje daar in de buurt vond ik tien jaar geleden mijn exemplaar uit 1934. Zij hadden hem gekocht van een failliet museum. De vrouw des huizes reed er gewoon mee rond als daily. Dit was de allereerste auto met een zelfdragend koetswerk.'
De Super Eight Victoria uit 1937
'Vorig jaar ging ik de Super Eight Victoria (1937) halen in het Zuid-Franse Villefranche. Met mijn trailer kon ik er niet bij. Ik moest de mastodont door de kleine, steile straatjes van het dorp manoeuvreren. De remmen werkten amper en de eigenaar hielp niet: hij wilde de auto niet zien verdwijnen. Om het oude, gescheurde leder te redden liet ik het op stof kleven.'
Lees hier waarom iedereen plots een vooroorlogse oldtimer in zijn autocollectie wil.
'Voordien zag ik de Super Eight Victorie in een catalogus van het veilinghuis RM Auctions. Hij bleek te hebben toebehoord aan... Leonard George Bradford. Op die veiling werd de auto niet verkocht.'
De Bantam-camionette uit 1939
'In de VS is de Light Truck al een bijna onvindbare auto, in Europa is dit het enige bekende exemplaar. Deze Bantam mag je nooit restaureren. Zijn waarde zit net in wat hij nú is. Ik kon de vorige eigenaar ervan overtuigen dat de auto bij mij nog een mooi leven zou hebben.'
'Ik kocht een geschiedenis. Een auto is niet alleen een auto. Het verhaal errond is eigenlijk het belangrijkste. En dit is een waanzinnig verhaal, dat helemaal bij me past.'
De Bugatti 57C Aravis Cabriolet uit 1939
'Mijn oom en dooppeter Albert Henet kocht de auto in juli 1939 nieuw bij Ets. Albert D'Ieteren in Brussel', vertelt Albert Lemaire. 'Tijdens WO II werden motor en chassis van elkaar gescheiden en op verschillende plaatsen verborgen, om te beletten dat hij zou worden geconfisqueerd. In 1955, toen ik achttien werd, kreeg ik hem cadeau. Ik moest alleen beloven hem te bewaren en er nooit mee deel te nemen aan snelheidswedstrijden.'
'Van deze Bugatti 57C Aravis Cabriolet met twee zitplaatsen werden bij Letourneur & Marchand slechts zeven stuks gebouwd, waarvan twee met de compressormotor. Dit is de enige die overblijft. Het is een internationaal bekende, zeer begerenswaardige auto waarover al veel werd geschreven.'
Op 11 oktober vindt The Zoute Sale plaats, waarbij het veilinghuis Bonhams twee uitzonderlijke vooroorlogse auto's aanbiedt.