De elektrische 4x4 staat voor de deur. Wij selecteerden vijf topmodellen, van de Mercedes EQG over de Ford F-150 Lightning tot drie e-exemplaren van Jeep.
1 | Mercedes EQG
‘Geländewagen’ van de 21ste eeuw
Hoogstwaarschijnlijk nog voor de zomer verschijnt de Mercedes EQG, de elektrische variant van de G-klasse, die zich de voorbije 45 jaar tot een van de meest capabele offroaders kroonde. Gelukkig blijft zijn hoekige design behouden. Keerzijde: een aerodynamische hoogvlieger wordt het niet.
2 | Elektrische Range Rover
Luxebeest
De elektrische Range Rover, de luxe-4x4 bij uitstek, mogen we later dit jaar verwachten. Ook deze krijgt een 800V-architectuur voor supersnel laden en je kunt ermee door 85 centimeter diep water waden – wel wat anders dan de lifestyle-SUV’s. Nu al kun je inschrijven op een wachtlijst, maar nog niet formeel bestellen.
De elektrische Land Rover Defender (foto) zou voor 2026 zijn.
3 | Ford F-150 Lightning
Koning der pick-ups
De Ford F-150 Lightning is de elektrische variant van de meest verkochte pick-up ter wereld en de iPhone onder de terreinwaardige pick-ups. Met de optie ‘extended range’ bedraagt de batterijcapaciteit maar liefst 131 kWh (het thuisverbruik van zeker tien dagen in een gemiddeld gezin). Voorlopig wordt de auto alleen gecommercialiseerd in de VS en Noorwegen, maar via parallelle import is hij ook hier te koop.
4 | Munro Vehicles’ M170 en M280
Anti-luxebeest
De start-up Munro Vehicles bouwt de elektrische Defender-rivaal nu al op kleine schaal in Schotland, waar offroaden een tweede natuur is, waar wildkamperen toegelaten is, maar waar de laadinfrastructuur nog licht ontoereikend is. Dit pure, basic ‘Utility Vehicle’ wil de beste elektrische 4x4 op de markt zijn en blijven. De M170 is er vanaf 90.574 euro, de M280 kost 107.259 euro.
5 | Jeep Avenger, Recon en Wagoneer S
Amerikaans terreingeweld
Jeep vindt zichzelf opnieuw uit en evolueert naar louter elektrische aandrijvingen tegen eind 2025. De Avenger is al te koop. Die heeft een rijbereik van vierhonderd kilometer en doet het met zijn vierwielaandrijving offroad niet slecht, maar het blijft een kleine SUV en geen terreinwagen pur sang.
De op de Wrangler geïnspireerde Recon die dit jaar zou volgen, wordt wél een terreinbeest. Volgens Jim Morrison, de voormalige topman van Jeep North America, kan hij de Rubicon Trail in de Californische Sierra Nevada met gemak aan en heeft hij daarna nog voldoende rijbereik om via de weg terug te rijden.
Begin 2025 mogen we in Europa ook de Wagoneer S verwachten: een imposante luxe-offroader met een range van 640 kilometer, een vermogen tot 600 pk en een acceleratietijd naar 100 kilometer per uur in 3,5 seconden. Daarna volgt een vierde, voorlopig onbekend model.