VTM NIEUWS-weervrouw Jill Peeters, Deliverect-CEO Zhong Xu en econoom Geert Noels
VTM NIEUWS-weervrouw Jill Peeters, Deliverect-CEO Zhong Xu en econoom Geert Noels
© Bob Van Mol

5 bekende elektrische rijders over hun e-auto en -ervaringen

Van VTM NIEUWS-weervrouw Jill Peeters tot econoom en e-pionier Geert Noels: deze vijf bekende gezichten zijn de pioniers van elektrisch rijden in België.

‘Ik win ambassadeurs voor elektrisch rijden’

VTM NIEUWS-weervrouw en klimaatexperte Jill Peeters

Advertentie

Weervrouw, klimaatexperte en autofanaat Jill Peeters rijdt rond in de elektrische Polestar. En of het VTM NIEUWS-gezicht iets heeft met auto’s. Al op haar zeventiende behaalde ze haar rijbewijs, en in 2017 reed ze haar eerste elektrische auto de oprit op.⁠

Intussen is ze al aan haar derde exemplaar toe, een Polestar 2. Daarmee karde ze recent naar Oostenrijk. ‘Ik heb het uitgerekend: vergeleken met de prijs aan de pomp kostte het me zowat de helft’, aldus Peeters.

Advertentie
Jill Peeters | ‘Ik win ambassadeurs voor elektrisch rijden’
VTM NIEUWS-weervrouw en klimaatexperte Jill Peeters en haar Polestar 2
VTM NIEUWS-weervrouw en klimaatexperte Jill Peeters en haar Polestar 2
© Bob Van Mol

‘Iedereen is pro elektrisch rijden, tot ze zélf moeten overschakelen’

Econoom Geert Noels

Econoom Geert Noels behoort tot de eerste Belgische ‘batterijders’; al in 2015 schafte hij zijn eerste elektrische auto aan, een BMW i3. Intussen vullen drie e-auto’s zijn oprit. De zijne: een BMW iX xDrive40 (2022).

Dat hij al zo lang vasthoudt aan elektrisch rijden, heeft zijn redenen. Zo zijn files minder stressy – je hebt geen last van een daverende motor en je verbruikt niets als je stilstaat –, je hebt altijd een excuus om een parkeerplek op te eisen, en je hebt lagere onderhoudskosten. Noels deelt ook een aantal tips om batterij te sparen.

Geert Noels | ‘Iedereen is pro elektrisch rijden, tot ze zélf moeten overschakelen’
Advertentie
Advertentie
Econoom Geert Noels en zijn BMW iX xDrive40
Econoom Geert Noels en zijn BMW iX xDrive40
© Bob Van Mol

‘Ik hou niet van volledig elektrisch rijden’

Deliverect-CEO Zhong Xu

Nu Deliverect-CEO Zhong Xu in New York woont, is hij lid van de Classic Car Club: je betaalt lidgeld en krijgt toegang tot een topcollectie van auto’s en motorfietsen.⁠ Twee van zijn eigen pareltjes zijn zijn oldtimer, een Jaguar E-Type Coupé (1964), en zijn jonge volbloed sportwagen, een Aston Martin DB11 (2019).⁠

Ook roadtrips in zijn gitzwarte plug-inhybride, een Volvo XC90 T8 Recharge AWD Ultimate, vindt Xu heerlijk. Goede muziek, het landschap, en rijden maar. Uren aan een stuk. En sneller weg zijn dan een Porsche met verbrandingsmotor, daar geniet hij van.⁠

Deliverect-CEO Zhong Xu | ‘Ik hou niet van volledig elektrisch rijden’
Deliverect-CEO Zhong Xu en zijn Volvo XC90 T8 Recharge AWD Ultimate
Deliverect-CEO Zhong Xu en zijn Volvo XC90 T8 Recharge AWD Ultimate
© Bob Van Mol

‘Een Tesla is toch net een aquarium?’

Zanger Ozark Henry

Zanger Piet Goddaer alias Ozark Henry crost sinds een jaar rond op een gepersonaliseerde Brekr Model B, een elektrische scooter uit Nederland. Met zijn comfortabele e-bedrijfsscooter overbrugde de zanger al tweeduizend kilometer. Een handig, updatevriendelijk en vinnig ding, noemt hij het.

Toch is Goddaer geen motorfietsenmens. Hij kijkt dan ook uit naar zijn eerste elektrische auto. In afwachting rijdt hij nu in een Mini Clubman Cooper S (2021), met veel beenruimte. Het karakter dat de Mini heeft, dat ontbreekt zowat alle e-auto’s, vindt hij. Ook al zijn ze top qua technologie, een lelijke auto zal hij nooit kopen.

Ozark Henry en zijn Brekr e-scooter | ‘Een Tesla is toch precies een aquarium?’
Zanger Ozark Henry en zijn Brekr Model B
Zanger Ozark Henry en zijn Brekr Model B
© Bob Van Mol

‘Dat een auto 95 procent van de tijd stilstaat, is toch absurd?’

Journaliste Francesca Vanthielen

Nadat journaliste en medeoprichtster van de vzw Klimaatzaak Francesca Vanthielen de aankoop van haar eerste elektrische auto, een BMW i3, annuleerde, kocht ze een Hyundai Ioniq (2018). Intussen heeft ze de Hyundai Kona (2019) van haar vriend ingepalmd. Voor haar is het niet meer dan een vervoersmiddel, maar omdat ze er veel tijd in doorbrengt, is ze wel degelijk begaan met de keuze ervan.

Op de Kona heeft ze niets aan te merken, behalve dan de opzichtige kleur – acid yellow – en de inefficiënte hoogte. Alles zit erop en alles werkt. En de kosten zijn beperkt: de gebruikskosten komen op zowat de helft van een benzinewagen, haar vriend heeft zonnepanelen, onderhoud is er bijna niet en herstellingen zijn nog niet nodig geweest.

Batterijder Francesca Vanthielen | ‘Dat een auto 95 procent van de tijd stilstaat, is toch absurd?’
Journaliste Francesca Vanthielen en haar Hyundai Kona
Journaliste Francesca Vanthielen en haar Hyundai Kona
© Bob Van Mol
Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer