'Nee, ik ben geen handelaar!' De indruk ontstaat even als we de garage van Chris Dooms betreden.
'Soms verkoop of ruil ik er wel eentje', lacht hij. Welgeteld 34 auto's staan hier. En zeggen dat hij pas eind 2015 begon te verzamelen. 'Voorheen heb ik nooit een oldtimer gehad.'
Chris Dooms (44)
Arbeider
Daily: Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde (2006).
Eerste: Mercedes-Benz 190D (1989).
Beste: 'De blauwe 500 SEC (1986) rijdt als nieuw.'
Slechtste: 'Geen.'
Droom: 'Dit was mijn droom, maar een W124 3.4 AMG zou ik niet laten staan.'
Het begon uit spijt. 'Veertien jaar lang had ik de Mercedes-Benz 190D (1989) goed verzorgd - het was mijn allereerste auto. Maar hij had z'n ouderdom en er deed zich een opportuniteit voor. Het moest snel gaan en voor ik het goed besefte, was hij ingeruild, verblind als ik was door al die knopjes in het interieur van de E220. Niettemin: toen de 190 vertrok, heb ik hem een kus op zijn dak gegeven. Die auto was zo sterk. Als ik hem terugvind, koop ik hem meteen terug.'
'Uit mijn liefde voor die auto, en uit het gemis, is dit voortgekomen. Mijn moeder was faliekant tegen. Het is een aanzienlijk kapitaal. Maar als ik me op iets focus, ben ik niet te houden.' Nu staan er twee exemplaren van de snelle 190E 2.5-16 (1993). 'Allebei uit Zwitserland, waar je de best onderhouden auto's vindt', aldus Dooms.
Ook van de legendarische 500E bezit hij twee identieke, zilvergrijze exemplaren: een uit december 1992 en een uit april 1993 - zoon Matthias kent zelfs de maanden waarop ze zijn ingeschreven uit het hoofd. De auto ziet er gewoontjes uit, maar is een wolf in schaapsvacht. 'Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche, toen dat merk nog in slechte papieren zat.'
'Ik zoek speciale uitvoeringen, in topstaat, met lage kilometerstanden en het liefst in een mooie kleurencombinatie. Dat is niet gemakkelijk, en je moet bereid zijn meer te betalen.
De 560 SEC (1987) met AMG-pakket en 320 pk was ooit van Klaas Bruinsma, de meest beruchte drugsbaron van Europa. Er werden moorden mee gepleegd. De SEC-reeks zit diep in mijn hart. Ik heb er vier. Alleen al het designinterieur van de 500 SEC 5.4 AMG (1984) in Petrol Green kostte destijds een fortuin.'
Er staan ook zes SL's van begin jaren 90, met kilometerstanden tussen 16.000 en 80.000. 'De 500 SL 6.0 AMG (1991) heeft echte killervelgen: voor sommigen over the top, maar op dit soort auto mag dat.'
'De 300 CE-24 Cabrio (1993) in Nautic Blue kocht ik van de eerste eigenaar, met 35.000 kilometer op de teller. Zo had ik er drie. Eentje ruilde ik voor de limo.' We stappen naar de 500 SEL AMG (1982) in Midnight Blue - 'kleurcode 904', weet Dooms. 'Deze haalde ik op in Limbach-Oberfrohna, bij Polen. Ga eens achterin zitten', zegt hij. 'En kijk eens hoe ver die ster op de motorkap nu is.' Met gestrekte benen zakken we weg in een lichtbeige fluwelen Pullman-interieur. 'Dat was destijds 75.000 frank of bijna 2.000 euro duurder dan leder. Tot 2017 was hij bij de eerste eigenaar.'
'Vroeger werden van de AMG-powercars slechts enkele honderden exemplaren gebouwd', vertelt Dooms. 'Nadat Mercedes zijn huistuner in 1999 overnam, veranderde dat. Van de E60 AMG met 6.2-motor (1997) zijn er amper drie - en deze heeft de motorcode 00/01.'
Ook zijn eenvoudige 230 TE Break (1989) met 56.000 kilometer op de teller en in uitzonderlijke staat is uniek. 'En deze 200 (1982) is van de eerste eigenares.' De wagen reed 128.000 kilometer en is in topstaat.
In een hoek staat nog een fabrieksnieuwe Volkswagen Golf II Pasadena (1990) met 1.618 kilometer. En een robijnrode BMW 733i (1978), de topuitvoering van de allereerste 7-reeks.
'Vroeger waren de auto's verdeeld over twee garages', vertelt hij nog. 'Dat was vervelend. Deze loods stond eind 2017 apart te koop, maar ik kocht ook de bijbehorende woning, zodat de doorgang zeker altijd vrij is. In de loods kreeg de betonnen vloer een epoxylaag: daarop komen de auto's beter uit.'
'Op zijn Facebookpagina MD Cars pronkt Matthias met papa's auto's', grijnst Dooms. 'Hij speurt elke avond het internet af op zoek naar buitenkansjes. Ikzelf ben allang gelukkig. Het mag zelfs wat minder zijn. Maar misschien ook nog wat specialer. De laatste aanwinst is een Mercedes W108 280 SEL 3.5 (1972). Dat was Matthias' droomwagen. Toen we hem gingen halen, huilde hij.'