‘Mag ik één auto houden, dan kies ik de Chevrolet Corvette C6 ZR1 Centennial Edition’

Elf Corvettes heeft Danny Straetmans. Maar als hij maar één auto zou mogen houden, dan toch de Chevrolet Corvette C6 ZR1 Centennial Edition uit 2012.

‘De twaalfde is besteld’, lacht Danny Straetmans. ‘Een gloednieuwe Corvette C8 Z06: een van de eerste die naar Europa komen. De echt snelle versies komen altijd wat later. De basic Stingray was er al. Die naam betekent ‘pijlstaartrog’ en werd in 1963 voor het eerst gebruikt, omdat de vormen van de toenmalige Corvette eraan deden denken.’

‘Om de zeventigste verjaardag van de Chevrolet Corvette te vieren organiseerde AutoWorld afgelopen zomer een fabuleuze tentoonstelling, waarvoor ik enkele auto’s leverde.’ In afwachting van zijn nieuwste aanwinst heeft Straetmans alle voorgaande generaties in bezit: de C1 Convertible (1954, 1959), C2 Convertible (1966), C3 Coupé (1970) en Convertible (1971), C4 Coupé (1984, 1988, 1990), C5 50th Anniversary  (2003), C6 Centennial Edition (2012) en C7 Convertible (2015).

Advertentie
Advertentie
Danny Straetmans heeft alle generaties van de Corvette in bezit: van de C1 Convertible (1954, 1959) tot de C7 Convertible (2015).
Danny Straetmans heeft alle generaties van de Corvette in bezit: van de C1 Convertible (1954, 1959) tot de C7 Convertible (2015).
©Thomas Vanhaute

‘Zowat dertig jaar geleden kwam ik bij een klant wiens zoon een Corvette C3 had’, vertelt hij. ‘Dat geluid, man! En de looks moesten niet onderdoen. Ik was op slag verliefd. Dus ging ik ook op zoek. De eerste was deze C3 (1970). Drie jaar later volgde de C5 Cabriolet 50th Anniversary (2003). Die werd alleen in deze kleurstelling geleverd: bordeaux, wit leder en champagnekleurige velgen. Dit is de enige in België. Dat heb ik graag: iets wat een ander niet heeft.’

‘Ik rijd al 57 jaar rond met de Volvo Amazon 122 S’

‘Een man, hè’, lacht Christine, zijn vrouw. ‘Begin jaren 50 was er in de VS een enorme toestroom van Engelse sportwagens’, vertelt Straetmans. ‘Amerika moest en zou zijn eigen versie krijgen. In 1951 startte Project Opel, het geesteskind van Harley Earl, zowat de peetvader van het Amerikaanse autodesign. Het resultaat was een naar Amerikaanse normen compacte body van glasvezel die je met één hand kon opheffen. De lange motorkap en sculpturale vormen werden dolenthousiast onthaald en in 1953 werden de eerste driehonderd Corvettes met de hand gebouwd. Die body was revolutionair, maar voorts was de auto een samenraapsel van onderdelen uit andere Chevrolets. Motorisch voldeed hij niet aan de verwachtingen.’

Deze Corvette C3 was de allereerste in de collectie.
Deze Corvette C3 was de allereerste in de collectie.
©Thomas Vanhaute

‘Mijn C1 van 1954 staat nu elders – hier heb ik een chronisch plaatsgebrek’, excuseert hij zich. ‘Vanaf dat jaar werden ze gebouwd in St. Louis. In 1988 verhuisde de productie naar Bowling Green in Kentucky, waar ze tot vandaag is. Niet één Corvette heeft een metalen koetswerk.’

Advertentie
Advertentie

‘Vanaf de C4 (1990) kwam de ZR1, de zogenaamde ‘king of the hill’ met een door Lotus ontwikkelde motor, waarmee de Corvette toetrad tot de supercar-league. Er zijn geruchten dat de C8 ZR1 duizend pk zal hebben. Op de achteras! Er komt ook een hybride E-Ray. Maar nog altijd wordt wat op ons neergekeken in autoland: sommigen beschouwen een Corvette nog steeds als een ordinaire productiewagen. Terwijl de prijzen de pan uit rijzen. De topversie is in twee jaar tijd 100.000 euro duurder geworden. Nu kost hij 240.000 euro.’ Hij toont het ‘Corvette Blackbook’. ‘Daarin zie je álles vanaf het prille begin tot vandaag: productieaantallen, prijzen, opties enzovoort. Jaarlijks wordt er een nieuwe editie uitgegeven. Het is mijn bijbel.’

Autobiografie

Danny Straetmans (60) | Zaakvoerder Dakwerken Straetmans

| Daily | Mercedes GLE 350 de EQ Power (2021).
| Eerste | Fiat Mirafiori 1600 (+/- 1977).
| Beste | Mercedes-Benz S 350 d Lang met AMG-pakket (+/- 2013).
| Slechtste | Volvo 245 Diesel (1978).
| Droom | Corvette C7 ZR1. ‘Ik had een deal met iemand in Dubai, maar dat bleek een oplichter.’

‘Die kent hij bijna uit het hoofd’, aldus Christine, terwijl haar man de gitzwarte Centennial-editie van de C6 ZR1 (2012) toont, waarmee de honderdste verjaardag van Chevrolet werd gevierd. ‘Een van de acht in Europa en de enige in België’, klinkt het. ‘Het is lang geleden, maar deze kan zo op het circuit. In Duitsland heb ik er eens 320 kilometer per uur mee gereden. Als ik er slechts één mag houden, wordt het deze. In het Corvette-museum in Wezep, Nederland, hebben ze er vierhonderd, maar deze ontbreekt. Ook mijn C7 Z06 Convertible (2015) is de enige in België. In de C7 keerde de benaming Stingray overigens voor het eerst sinds 1976 terug.’

‘Stap ik in mijn Ferrari 348 GTS, dan voel ik mij weer een kind’

De min-dertigjarigen zijn niet allemaal permanent ingeschreven. ‘Elk jaar een paar’, zegt hij. ‘Voor sommige betaal ik 13.000 euro biv en 5.000 euro verkeersbelasting. De Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) mag me eens een cadeau geven. Het aantal auto’s dat ik al kocht, kan ik niet tellen. Het zijn er makkelijk vijftig. Sommige ben ik vergeten.’

De Corvette C2 Convertible (1966) in nagenoeg perfecte staat.
De Corvette C2 Convertible (1966) in nagenoeg perfecte staat.
©Thomas Vanhaute

Ook Christine rijdt ermee, en navigeert tijdens rally’s. ‘We rijden onder meer de Coppa d’Europa GT. We zijn ook lid van de New Paddock Corvette Club, de Belgian Corvette Club, The Classic Corvette Club in het Verenigd Koninkrijk en de Pajotse Oldtimer Vrienden. Maar het verzamelen op zich blijft toch het grootste plezier. Ik trek mijn poort open en geniet.’

Advertentie