De release van Wes Andersons jongste film ‘The French Dispatch’ is uitgesteld tot 2021. Maar het nieuwe fotoboek ‘Accidentally Wes Anderson’ van Wally en Amanda Koval kan de honger van ongeduldige fans stillen.
‘Als je het ziet, weet je het.’ De esthetiek van regisseur Wes Anderson is onmiskenbaar maar moeilijk te beschrijven. In 2017 richtte Wally Koval in zijn appartementje in Brooklyn de Instagrampagina ‘Accidentally Wes Anderson’ (AWA) op.
Ik begrijp nu wat het betekent om toevallig mezelf te zijn, hoewel ik nog verward ben over hoe ik opzettelijk mij moet zijn.Wes Andeson
Hij had op sociale media enkele kleurrijke en symmetrische beelden opgemerkt die hem aan de films van een van zijn favoriete regisseurs deden denken. Koval en zijn echtgenote Amanda beschouwden de pagina’s als een reisgids: een bucketlist van alle plaatsen die ze wilden bezoeken.
Drie jaar later heeft de Instagrampagina meer dan 1 miljoen volgers. Koval noemt hen liefdevol ‘adventurers’. Onder hen: de toonaangevende designers Virgil Abloh en Laura Gonzalez, maar net zo goed architect Vincent Van Duysen of de al even kleurrijke kunstenaar Ben Sledsens. En niet te vergeten: Wes Anderson zelf.
Universeel herkenbaar
Anderson en zijn team waren niet betrokken bij de oprichting van ‘Accidentally Wes Anderson’. Toch geeft hij zijn zegen in de vorm van een voorwoord in het nieuwe boek. ‘Ik begrijp nu wat het betekent om toevallig mezelf te zijn’, schrijft hij, ‘hoewel ik nog verward ben over hoe ik opzettelijk mij moet zijn.’
Wat maakt Andersons stijl zo herkenbaar? Hij creëert in zijn films een pittoreske, pastelkleurige werkelijkheid. De beelden zijn speels, symmetrisch, perfect gecentreerd en baden in nostalgie.
Zijn werk wordt het vaakst omschreven door het onvertaalbare ‘quirky’. Die kenmerken maken zijn stijl universeel herkenbaar en geliefd.
Je kunt op eender welk moment, op eender welke plaats botsen op iets ‘accidentallyesque’, een scène die je toevallig of per ongeluk aan een Wes Andersonfilm doet denken. In een wereld waar alles soms lijkt scheef te lopen, brengen die elegante, perfect spiegelbare beelden van natuur en architectuur wat welverdiende rust.
Duizenden inzendingen
Koval en zijn echtgenote scrollen wekelijks door duizenden inzendingen en hashtags om de beelden te vinden die het best in de Anderson-esthetiek passen. Het boek bevat meer dan honderd nooit eerder vertoonde beelden, de andere helft verscheen eerder al op de AWA-website en -Instagrampagina.
Speelse, symmetrische beelden die baden in nostalgie: dat is Wes Anderson.
Een mooi plaatje is echter niet voldoende. Het zijn de verhalen achter de foto’s die volgens Koval de ware magie bevatten. Elke foto wordt vergezeld met een beschrijving van het gebouw of de locatie. De prettig geschreven anekdotes, korte geschiedenislesjes en grappige weetjes verheffen dit werk van een standaard fotoboek tot iets waar je met de glimlach in blijft lezen.
Van Antarctica tot Oceanië
Het geografisch geordend boek bevat meer dan 200 foto’s. Wie door het boek bladert of door de Instagrampagina scrolt, kan bijna niet geloven dat de foto’s niet door een en dezelfde fotograaf zijn genomen, maar door 180 verschillende personen.
De hoofdstukken zijn per continent gesorteerd. Van pastelroze chocoladefabrieken in Ohio tot olijfgroene verrekijkers boven op de Tafelberg in Kaapstad. Zelfs Antarctica passeert de revue met het pittoreske Pinguin Post Office, de meest bezochte toeristische trekpleister van de Zuidpool.
In de Aziatische sectie vind je een zandgele foto van Humayuns graftombe in New Delhi, vergezeld van het vreemde verhaal van hoe die Perzische heerser aan zijn einde kwam. In Oceanië peddelt een eenzame kajakker je tegemoet op het hemelsblauwe Lake Tekapo in Nieuw-Zeeland.
Wally en Amanda Koval zijn in hun oorspronkelijke opzet geslaagd. ‘Accidentally Wes Anderson’ is een prachtige reisgids. Echt reizen lukt nog even niet, maar tot die tijd is dit boek een prachtig alternatief. Om op een donkere, woelige winteravond in weg te dromen.
‘Accidentally Wes Anderson’ van Wally en Amanda Koval is uit bij Orion Publishing/Interart, 31,95 euro.