Kan prefab eindelijk zijn slechte reputatie afschudden, dankzij Helena Christensen en Jean Nouvel? Het Filipijnse bedrijf Revolution Precrafted levert betaalbare 'designerwoningen' binnen drie maanden aan uw deur. 'Mijn logo moet even beroemd worden als dat van Apple.'
Zin in een omgekeerd Vikingschip in uw tuin? Getekend door topmodel Helena Christensen bovendien? Dankzij Revolution Precrafted hoeft dat geen verre droom meer te zijn. Het Filipijnse vastgoedbedrijf biedt complete prefabwoningen en kant-en-klaar ontworpen paviljoenen aan, getekend door de topnamen uit de wereld van design, architectuur en mode. 'Behalve op een Vikingboot liet ik me ook inspireren op de vlucht van zwaluwen', zegt Christensen, die de Scandinavische blokhut ontwierp. Verscheept en gebouwd mag de houten 'Swallow Cabin' 228.000 dollar kosten. De levertijd bedraagt tussen 60 en 90 dagen, en opbouwen kan al in een maand tijd.
De blokhut mag voor het Deense topmodel dan al de eerste zijsprong zijn richting architectuur, het is niet de eerste keer dat ze buiten de modelijnen kleurt. Christensen is nooit het model geweest dat thuis in New York of Kopenhagen zat te wachten tot de telefoon rinkelde voor een volgende shoot. Hoewel ze meer dan 600 keer de cover van internationale modebladen sierde, hield ze er altijd al zijprojecten op na. In 1999 was ze medeoprichter en creatief directeur van het edgy Nylon Magazine. Samen met jeugdvriendin Leif Sigersen opende ze de conceptstore Butik in New York. Het supermodel tekende ook al lingerie voor Triumph én meubilair voor Habitat.
Met Strangelove richtte ze dan weer een parfumbedrijf op waarvan ze eveneens creatief directeur is. Een ander verborgen talent is fotografie: haar rauwe, sensuele beelden haalden al even prestigieuze tijdschriften als de modeshoots waarin ze als model meedoet.
Armani, Versace en Trump
De samenwerking met Revolution Precrafted doet ze samen met (mode)ontwerpster Camilla Staerk, met wie ze een multidisciplinaire studio voor fotografie, mode, design, architectuur en film runt. Staerk en Christensen kennen elkaar al sinds 2000, toen de eerste net afstudeerde en de tweede als supermodel de wereld rondreisde, vaak met collega's als Naomi Campbell, Cindy Crawford, Claudia Schiffer, Linda Evangelista, Christy Turlington en Elle Macpherson.
De levertijd voor de woningen bedraagt tussen 60 en 90 dagen, en opbouwen kan al in een maand tijd.
Revolution Precrafted is het nieuwste project van - ook al- serial entrepreneur Robbie Antonio. De in New York wonende Filipijn richtte Antonio Development op, een bedrijf dat met 3.500 werknemers op dit ogenblik 63 grote vastgoedprojecten ontwikkelt overal in de wereld. Zijn sporen verdiende hij bij Century Properties, het Filipijnse vastgoedbedrijf van zijn vader José. Ze zijn onder meer verantwoordelijk voor de Trump Tower in Manilla. Al werkten ze ook al samen met de luxemerken Armani, Missoni en Versace voor 'branded' vastgoedprojecten.
In 2009 ontwikkelde Robbie Antonio het eerste familiale vastgoedproject buiten Azië, meer bepaald de Centurion-toren in Manhattan, New York. De architect was wél een Aziaat: I.M. Pei, bekend van de Louvre-piramide en het Museum voor Islamkunst in Doha.
Intussen is de 41-jarige Antonio het wel gewoon om met zulke toppers te werken. De projectteller staat op dertien 'Pritzker Prize'-winnaars. Onder hen Rem Koolhaas en zijn Office for Metropolitan Architecture (OMA), die zijn privéwoning in Manilla tekende. Volgens het magazine Vanity Fair heeft die villa, 'Stealth' genaamd, de allures van een privémuseum. Behalve moderne en hedendaagse kunst hangen er ook tientallen portretten die topartiesten als Takashi Murakami, Julian Schnabel en Zhang Huan van Antonio maakten. Koolhaas kwam als winnaar uit een kransje toparchitecten, die elk een woningontwerp tekenden voor de Filipino: Jean Nouvel, Zaha Hadid en Thom Mayne.
Tachtig toppers
Dat adresboekje komt hem nu ook van pas in zijn nieuwe avontuur: Revolution Precrafted. Dat bedrijf - noem het gerust de Deliveroo van de architectuur - wordt nu al gerekend tot de 'unicorns': jonge bedrijven die een virtuele marktwaarde boven 1 miljard dollar hebben. Volgens het marktonderzoeksbureau CBInsights zijn er op dit ogenblik 282 van die bedrijven wereldwijd. Hoofdzakelijk technologiestart-ups uiteraard, slechts een viertal daarvan zijn vastgoedontwikkelaars. 'We zijn de snelste unicorn in Zuidoost-Azië', zegt hij. 'Mijn ambitie is duidelijk: ik wil het logo van Revolution Precrafted zo alomtegenwoordig maken als dat van Apple.'
Traditionele bricks-and-mortarbouwbedrijven vindt Antonio iets van de vorige eeuw. 'Prefab heb ik niet uitgevonden. Maar ik kan het idee wel naar de 21ste eeuw tillen. Ik wil een bedrijf runnen dat luxueus wonen in kwaliteitsarchitectuur kan aanbieden voor een betaalbare prijs.'
Hij heeft naar eigen zeggen intussen wereldwijde exclusiviteit op ongeveer tachtig ontwerpen van toparchitecten en -designers. Kleppers zoals Jean Nouvel, Christian de Portzamparc, Sou Fujimoto, Ron Arad, Tom Dixon, Marcel Wanders, Daniel Libeskind, Paulo Mendes da Rocha, Kengo Kuma of wijlen Zaha Hadid. Een op het eerste gezicht vreemde naam tussen dat architecten- en designergeweld is Lenny Kravitz. Hoewel, kenners weten wellicht dat de rockmuzikant al een tijdje in stilte actief is als interieurarchitect.
Ik wil de grootste leverancier van woningen worden.
En ook Christensen zit dus mee in het ontwerpersaanbod. Antonio ontmoette haar via een gemeenschappelijke kennis. 'Ik had Helena en Camilla eerst ingeschakeld om een interieur te bedenken, maar ze stelden voor om een complete woning te tekenen. Ik was meteen onder de indruk van hun ontwerp.'
Om zijn topwoningen betaalbaar te houden, rekent Antonio vooral op schaalgrootte. 'We verkopen niet alleen aan particulieren, maar ook aan projectontwikkelaars en grootgrondbezitters, die ineens grote hoeveelheden woningen kunnen bestellen bij ons. Op dit ogenblik zijn er al 35.000 huizen besteld voor elf landen. Ik wil op termijn de grootste woningleverancier van de wereld worden.'
Wallpaper
Met Revolution Precrafted is het Antonio vooral om de combinatie van kunst, architectuur en design te doen. 'Maar dan wel in betaalbare vorm', zegt hij. 'Ik mik rond 100.000 dollar per woning, afhankelijk van het aantal slaapkamers en de oppervlakte. Ik noem het: wonen in een huis dat er twee keer zo duur uitziet.'
Zelf weigert de Filipijnse ondernemer pertinent om het woord 'prefab' te gebruiken. Hij verkiest 'precrafted' om het kwaliteitsverschil te beklemtonen, want zijn 'prefab' heeft 'Pritzker Prize'-ambitie. Klein ziet hij het allesbehalve. In een eerste fase wil hij vooral paviljoenen en woningen leveren. Daarmee ging hij al volop van start in Azië en het Midden-Oosten. Europa is het volgende actieterrein van Antonio, die al cont(r)acten heeft in Portugal en Spanje. Zelf droomt hij ook al luidop van prefabretailprojecten, -hotels, -restaurants, -glampingsites en zelfs -woonparken met kunst.
Hij probeert zelfs het Britse blad Wallpaper aan boord te krijgen van zijn disruptieve vastgoedavontuur: het magazine cureert mee een collectie 'architectenwoningen' voor Revolution Precrafted, met creaties van onder meer Paulo Mendes da Rocha, AFGH (Andreas Fuhrimann en Gabrielle Hächler) en J.Mayer H. 'Prefab is een manier geworden om op voorhand te bouwen wat ter plekke misschien onmogelijk is', zegt Tony Chambers, brand & content director van Wallpaper. 'Je zou toch ook nooit een auto kopen die gebouwd is in een veld? Waarom dan wel een huis?'