Een ondergrondse garage van 215 vierkante meter. Een carport voor twee dagelijkse wagens. Één collectiewagen, pal in het midden van de woonkamer. Een garage om in te wonen of een woning waarin je je auto kan exposeren?
De architectuur
‘Toen een koppel autofanaten mij contacteerde voor een vrijstaande nieuwbouwbungalow, wilden ze onder meer de architectuur afstemmen op de beleving van auto’s. Er is een ondergrondse autogarage met zes standplaatsen. Via een glazen vloer in het terras komt natuurlijk licht binnen in de autokelder van 215 vierkante meter’, zegt architect Frederik De Smet van Icoon.be architecten.
‘In de carport is plaats voor twee dagelijkse wagens. In het woongedeelte binnen staat één collectieauto als de centrale blikvanger opgesteld. De auto staat niet achter glas, maar gewoon los in de ruimte. Je kan er zo mee wegrijden, tenminste als je de raampartij van 11 meter volledig in de wand schuift. Technisch was dat een uitdaging voor de ingenieur, want de raamopening mocht geen enkele kolom bevatten.’
‘Het was niet de bedoeling dat de architectuur te veel in concurrentie ging met de wagens’, zegt architect De Smet. ‘Ik ontwierp vooral een strakke, hedendaagse schil met enkele sprekende materialen. Denk aan de aluminium gevelcassettes in lak met hoge glans of het volgens de Japanse Shou-sugi-bantechniek bewerkte zwartgeblakerde hout waarmee de gevel is afgewerkt. Hoewel er een epoxylaag over ligt, ruik je dat gebrande effect nog steeds.’
Ook elders in de woning is het maatwerk uitsluitend in het zwart uitgewerkt. Al is de kleur van de polibetonvloer ‘windhondgrijs’, afgestemd op een stel windhonden dat de eigenaars uit Spanje meebrachten. ‘Vandaar ook de sculptuur van de windhond boven op de autolift buiten. Die geldt als een waarschuwing, zodat niemand daar per ongeluk overrijdt.’
De collectie
‘Het huis mocht er vooral niet uitzien als een autogarage.’
‘Tien jaar geleden begon mijn fascinatie voor Porsche. Ik heb een voorliefde voor het merk en voor oude foto’s en accessoires ervan’, zegt de verzamelaar, die liever anoniem wil blijven. ‘Toen we bouwden, wilden we dat ons huis een vakantiesfeer uitstraalde. Maar de architectuur van het huis moest het mogelijk maken ook thuis van de wagens te kunnen genieten, al mocht de woning er vooral niet uitzien als een autogarage. Midden in de leefruimte staat mijn eerste Porsche ooit: een cabriolet uit 1987 waarvan ik de volledige historiek heb.’
‘Het koppel wilde vanuit de leefruimte ook een uitzicht op het ‘poolhouse’ waarin één Porsche is ondergebracht, als een object om van een afstand te bewonderen’, zegt architect Frederik De Smet. ‘Die 911 Speedster had slechts 2000 kilometer op de teller toen ze hem kochten.’