De patiowoning in beton en glas met spiegelende verdieping van de hand van Dhoore Vanweert Architecten.
De patiowoning in beton en glas met spiegelende verdieping van de hand van Dhoore Vanweert Architecten.
© Tim Van de Velde

Binnenkijken in een patiowoning in beton en glas met spiegelende verdieping

Voor hun nakende pensioen gaf een koppel zichzelf een architectenwoning cadeau. En wat voor een: een patiowoning in beton en glas met spiegelende verdieping. Wij mochten binnenkijken.

Een lange reis maken, eindelijk die fotografiecursus volgen, vaker sporten, vrijwilligerswerk doen of meer tijd doorbrengen met familie en vrienden: wie zijn pensioen in het vizier krijgt, maakt dikwijls dit soort plannen. Maar Georges Schrevens en Roza Dierckx uit Mol hadden een heel ander idee: een nieuwbouwproject. ‘Als gepassioneerde architectuurliefhebbers wilden we nog één keer ons droomhuis bouwen. Een juweeltje dat aan ons blijft herinneren wanneer we er niet meer zijn.’

Het is niet omdat je haren grijs zijn geworden dat je geen grote plannen meer kunt smeden. Of dat je gehoorzaam de meute moet volgen. Met hun nieuwbouwwoning koos het koppel resoluut voor een niet-alledaagse weg. Hun ‘stukje onsterfelijkheid’ is radicaal en gewaagd. Met wat zin voor overdrijving kun je het omschrijven als een ufo die geland is tussen de banale fermettes van een oude verkavelingswijk vlak bij het centrum van Mol. Compromissen? Daar hadden Schrevens en Dierckx duidelijk geen zin in voor hun droomwoning.

Advertentie
Advertentie
Dit waren de 5 mooiste interieurs van 2024 in België

Dhoore Vanweert Architecten bleek de ideale compagnon de route. Het Limburgse architectenbureau kwam bij toeval op hun radar toen Schrevens, als fervent wielertoerist, langs een van hun villa’s reed en compleet van zijn fietssokken werd geblazen. ‘Ik belde prompt aan om te vragen wie de architecten waren.’

Dhoore Vanweert Architecten speelde zich al in de kijker met verscheidene spectaculaire privéwoningen van sculpturale kwaliteit, zoals een schijnbaar zwevend paviljoen met betonnen lobben als scheidingswand en een villa met een gevel opgebouwd uit glasdallen, met bovenop een metalen silo. Vormelijk kregen de architecten carte blanche van Schrevens en Dierckx, al waren er praktisch gezien wel enkele voorwaarden. Ze wilden een functioneel, onderhoudsvriendelijk huis met alle functies op de gelijkvloerse verdieping, veel lichtinval en een zonnig terras om buiten te kunnen eten. ‘Maar het allerbelangrijkste was dat het mooi moest zijn.’

Georges Schrevens en Roza Dierckx besloten hun pensioen niet te vullen met reizen of cursussen, maar met het bouwen van hun droomhuis: een ‘stukje onsterfelijkheid’.
Georges Schrevens en Roza Dierckx besloten hun pensioen niet te vullen met reizen of cursussen, maar met het bouwen van hun droomhuis: een ‘stukje onsterfelijkheid’.
© Tim Van de Velde
Advertentie

Pure meetkunde

Het antwoord van Dhoore Vanweert Architecten op die vraag is opgebouwd uit geometrische vormen. In de rechthoekige betonnen gevel is een groot, cirkelvormig raam uitgespaard. Daarnaast staat een metalen grid, opgevuld met semitransparant figuurglas. En bovenop prijkt een kubus. Zelfs het grondplan is pure meetkunde, vertelt Vanweert: ‘Het is volledig opgebouwd uit vierkanten van 1,20 bij 1,20 meter. Die stramienmaat zie je overal terug: van de vloertegels in Belgische blauwe hardsteen tot de voegen in de betonwanden. Overal lopen de lijnen door.’

Advertentie
Advertentie

Dat klinkt streng, maar het ritme van de lijnen creëert vooral rust. Dat vindt ook Vanweert: ‘Het is een ingetogen en sober ontwerp dat qua look doet denken aan de Case Study Houses: experimentele woningen die in het naoorlogse Amerika werden ontworpen als oefening in efficiënt en betaalbaar bouwen. Grote namen als Richard Neutra en Ray en Charles Eames deden mee aan dat project.’

Een duidelijke, vaste stijl heeft het Limburgse architectenbureau niet, maar zijn passie voor constructie en maakbaarheid vormt wel de rode draad in het oeuvre. ‘In elke fase van het ontwerpproces denken we na over hoe het later gebouwd moet worden. Voor ons ligt de schoonheid van architectuur in de constructie zelf. Vandaar ook onze tagline: the poetry of structure. Dat zie je ook in ons materiaalgebruik. We zoeken altijd naar bouwmaterialen die ook esthetisch zijn, zoals beton. Door de kubus te bekleden met spiegelend materiaal wordt het een soort vuurtorentje, een herkenningspunt in de wijk.’

Het Limburgse architectenbureau Dhoore Vanweert Architecten kreeg vrij spel voor dit huis, waar geometrie en strakke esthetiek de hoofdrol spelen.
Het Limburgse architectenbureau Dhoore Vanweert Architecten kreeg vrij spel voor dit huis, waar geometrie en strakke esthetiek de hoofdrol spelen.
© Tim Van de Velde

Geen yups, maar yeps

Een paar keer in je leven komt de verhuisvraag onvermijdelijk op tafel. Wanneer er kinderen komen, of wanneer ze vertrekken, voel je het: je cocon is te klein geworden, of te groot. Je ruilt je appartement in voor een huis, of andersom. Dat voorgekauwde scenario zagen Dierckx en Schrevens niet zitten. Noem hen gerust ‘yeps’ (young elderly persons), de oudere tegenhanger van de yup. Die groep van grofweg zestig tot tachtig jaar voelt zich allesbehalve klaar voor een klassieke oude dag.

Schrevens: ‘Bijna al onze vrienden verkopen hun gezinswoning en trekken naar een appartement. Dat zagen wij écht niet zitten. Zo’n appartement is meestal een tamelijk standaard witte ruimte waar architecturaal weinig spannends mee te doen is. Terwijl dat juist onze wens was. Sinds het humaniora ben ik gebeten door architectuur en gebouwen.’

Advertentie

Dierckx kreeg die liefde van thuis uit mee. ‘Mijn ouders waren heel gewone, bescheiden mensen, maar toen ze eind jaren 60 een huis bouwden, kozen ze voor een moderne stijl met veel glas. Het leverde hen veel kritiek op, want niemand in het dorp bouwde zo. Dankzij hen ontdekte ik hoe fantastisch het is om in een lichtrijk en modern huis te wonen. Toen Georges en ik in 1985 ons eerste huis bouwden, werkten we met Adri Van Eemeren, een architect gelinkt aan de Turnhoutse school.’

De glazen wand biedt privacy in de patio en de woning, maar voor extra connectie met de straat kan die ook deels worden opengezet.
De glazen wand biedt privacy in de patio en de woning, maar voor extra connectie met de straat kan die ook deels worden opengezet.
© Tim Van de Velde

Suggestieve lingerie

Zijn groene vingers zijn voor Schrevens een extra reden om niet voor een appartement te kiezen. ‘Een leven zonder tuin kan ik me niet inbeelden.’ De tuin werd ontworpen door Puur uit Alken, in samenspraak met de architect. De keuze om die tuin deels te verbergen achter een glazen wand is ingefluisterd door de oriëntatie: de zonnige zuidkant ligt aan de straatzijde. Dankzij de glazen patio hebben de bewoners een zonneterras waar ze in alle privacy kunnen zitten, zonder dat het de lichtinval in de leefruimte blokkeert.

Dit zijn de mooiste buitenlandse interieurs van 2024

Het figuurglas werkt als een soort lingerie voor de woning: het suggereert wat erachter zit, zonder alles te onthullen. ‘Als architect moet je voorzichtig zijn met een volledig gesloten voorgevel. Is die te anoniem en te afgesloten, en heb je vanaf de straat geen enkel contact met wat er binnen in het huis gebeurt, dan gaat het dorpsgevoel verloren. Daarom integreerden we een grote poort, waardoor de bewoners de glazen wand af en toe deels kunnen openen. En het ronde raam in de keuken is letterlijk een knipoog naar de straat.’

In de rechthoekige betonnen gevel is een groot, cirkelvormig raam uitgespaard.
In de rechthoekige betonnen gevel is een groot, cirkelvormig raam uitgespaard.
© Tim Van de Velde

Twee kinderkamers

Wie als zestiger een huis bouwt, pakt dat wellicht anders aan dan een dertiger. Je weet bijna zeker dat de villa je zal overleven. Dhoore Vanweert ontwierp dit huis dan ook niet alleen op maat van het gepensioneerde koppel. Het voldoet aan al hun eisen, maar speelt evengoed in op andere behoeftes van de volgende bewoners. Architect Jan Vanweert: ‘Georges en Roza leven volledig op de gelijkvloerse verdieping, maar met het oog op de toekomst hebben we een verdieping gemaakt met twee kinderslaapkamers en een kleine badkamer. De gelijkvloerse etage heeft geen dragende binnenmuren en kan dus volledig anders worden ingedeeld.’

Om die grote overspanningen te realiseren, werkten de architecten met een betonnen exoskelet en één steunpilaar, verborgen in het haardmeubel. ‘Zelfs functies wisselen is relatief eenvoudig, omdat je via de grote kelder gemakkelijk leidingen kunt verplaatsen’, zegt Vanweert.

Al is dat voorlopig niet aan de orde. Schrevens en Dierckx blijven nog wel even in hun droomwoning. ‘Zolang we het fysiek en mentaal kunnen, blijven we hier. Het was een lang en soms ook moeilijk proces, maar we wonen hier ontzettend graag. Elke dag is een plezier. Dit huis is gewoon perfect. Zelfs al zou ik kunnen, ik zou er niks aan veranderen.’

Het centrale haardmeubel, uitgevoerd in groen fineerhout, fungeert als scheiding tussen de zithoek en de entree. Het dient ook als boekenkast en tv-meubel.
Het centrale haardmeubel, uitgevoerd in groen fineerhout, fungeert als scheiding tussen de zithoek en de entree. Het dient ook als boekenkast en tv-meubel.
© Tim Van de Velde
Advertentie