Zeshonderdduizend euro: zoveel kost het om dit gouden paviljoen in je tuin te hebben, plaatsing inbegrepen. 'Een meteoriet van 24 karaat', zo bestempelt architect Edouard François deze hedendaagse conceptwoning van 40 vierkante meter. Hij ontwierp ze voor de Parijse galeriehouder Philippe Gravier, die ermee debuteerde op Design Basel in 2015.
Veel belangstelling kreeg het Flower House daar, maar nu pas verkocht hij er een. Nog zeven te gaan, want het paviljoen is een editie op acht exemplaren. 'Mensen snapten eerst niet dat je ook huizen kan verzamelen zoals beeldhouwwerken in je tuin', zegt Gravier. 'Met de galerie werken we echt op de grens tussen sculptuur en architectuur. Nu we al enkele 'maisons d'édition' van verschillende architecten hebben gepresenteerd, begint het idee stilaan door te sijpelen bij collectioneurs.'
'Dit goudkleurige paviljoen is onlangs geleverd aan de Côte d'Azur, op het enorme domein van een grote Franse industrieel. Het was de eerste 'bewoonbare sculptuur' in zijn collectie hedendaagse kunst.
In tien dagen bouwden we het Flower House op. De kosten daarvoor neemt de galerie voor haar rekening. De eigenaar verhuurt het paviljoen niet aan buitenstaanders. Maar blijkbaar is er onder vrienden en familie wel al een wachtrij om erin te logeren. Zo geïsoleerd de nacht doorbrengen in een sculptuur is een spirituele ervaring. Het is alsof je in het hoofd van een beeldhouwer verblijft.'
Happy few
Edouard François knoopt met zijn nomadische suite aan bij de traditie van de 'garden folly': een extravagant fantasiepaviljoen dat populair was in 18de-eeuwse Engelse of Franse tuinen. Er lijkt wel een revival van zulke folies, gezien de aandacht voor paviljoenen als luxueuze 'collectible'.
Onder meer de barakken die Jean Prouvé als noodwoningen had ontworpen na de Tweede Wereldoorlog zijn een nieuw verzameldomein voor de happy few. De hedendaagse paviljoenen waar Philippe Gravier als galeriehouder mee uitpakt, zijn bewoonbaarder dan die van Prouvé. 'Op Design Basel was het Flower House nog niet functioneel: het was niet aangesloten op het elektriciteits- of waternet. Maar aan de Azurenkust is het intussen wel voorzien van alle comfort', zegt Gravier.
'De verzamelaar koos voor de versie exact zoals ze in Basel was voorgesteld: met een gevel van goudkleurig titaan. Maar had hij een gevel in champagnekleurig titaan gewild, dan was dat absoluut óók mogelijk. Als je dit paviljoen koopt, dan moet je je houden aan de vorm. Die ligt vast, want het is een volwaardige sculptuur. Maar de afwerking, ook binnenin, kan in samenspraak met de architect gewijzigd worden.
Deze verzamelaar decoreerde het paviljoen zelfs hier en daar met 18de-eeuwse kunstobjecten. Een mooie link met de folly-traditie.'
Metaaldieven
Edouard François koos voor een gevelbekleding in titaan, net zoals zijn Parijse 'M6B2-biodiversiteitstoren' met scarabeegroene gevelpanelen in titaan. De bedoeling is dat die toren mettertijd helemaal begroeid is met planten, als een verticaal bos. François staat bekend als een architect met vergevorderde ideeën over ecologie, duurzaamheid en materialiteit. En - vreemd genoeg - past dit paviljoen er ook in.
'We moeten meer gebouwen optrekken met goud, zilver, titaan en koper. Niemand haalt het in zijn hoofd om zulke rijkelijke materialen zomaar op de vuilnisbelt te gooien', vindt hij. Een originele visie op recyclage, maar op zijn zachtst gezegd controversieel. Dergelijke grondstoffen zijn niet onuitputtelijk, ze kosten gigantisch veel én zullen gegarandeerd metaaldieven lokken.
Of, zoals een criticus het pittig formuleerde: 'Was het Parthenon in Athene in titaan gebouwd, het stond er al lang niet meer.'
Edouard François
Kreeg in de Financial Times de titel 'The Hero of Green Architecture' voor zijn Tower Flower: een Parijse woontoren met een gevel vol bamboe in grote bloempotten.
Richtte twintig jaar geleden zijn eigen studio op voor architectuur, urbanisme en design.
Brak door met zijn 'immeuble qui pousse': een ecologisch appartementsgebouw in Montpellier.
Renoveert op dit ogenblik mee La Samaritaine in Parijs tot een complex met luxehotel en winkels voor
de LVMH-groep.
Ontwierp voor de Parijse galeriehouder Philippe Gravier dit 'Flower House'-paviljoen van 40 vierkante meter: een editie van acht exemplaren, bekleed met panelen in titaan.
Inspireerde zich voor het paviljoen in titaan op zijn eigen 'M6B2'-biodiversiteitstoren, die bekleed is met gevelpanelen in groen titaan.