Acteur Dominic West, prins Charles in ‘The Crown’, is zélf kasteelheer. Wij mochten binnenkijken in de tuin van zijn vrouw, landschapsarchitecte Catherine FitzGerald.
Catherine FitzGerald houdt drie van haar vier kinderen en hun vriendjes in de gaten terwijl ze aan het fornuis staat. Ze bereidt de groenten die ze daarnet is gaan plukken in haar omheinde tuin van iets meer dan een halve hectare in Glin Castle, in het graafschap Limerick, in het westen van Ierland. Ondertussen hebben de kinderen haar man in een gerimpelde en kleurrijke keukenschort gestoken. Dominic West draait mayonaise op het ritme van een YouTube-video, want dit is zijn debuut in de keuken. Voor één keer zit hij in een heel andere rol dan die van prins Charles in de Netflix-serie ‘The Crown’. Of van detective James ‘Jimmy’ McNulty in ‘The Wire’. Of ook nog Eddie, de rol die hij straks vertolkt in het theaterstuk ‘A View From The Bridge’. Dat stuk, geschreven door Arthur Miller in 1955, vertelt het verhaal van een gezin dat Italiaanse immigranten in hun huis verwelkomt.
Voor het diner verwelkomt het gezin West Catherines moeder, Olda, in de zeer formele eetkamer waarvan de dieprode muren zijn bekleed met portretten van haar voorouders. Catherine FitzGerald is de oudste van de drie dochters van Desmond, de 29ste (en laatste) Knight van Glin, die in 2011 overleed. De FitzGerald-clan is sinds de dertiende eeuw een van de belangrijkste dynastieën van Ierland. Desmond en Olda runden het kasteel een tijdje als boetiekhotel. Sinds Catherine en Dominic het hebben overgenomen, doet het dienst als buitenverblijf voor het gezin, maar wordt het vooral opengesteld voor evenementen en de luxeverhuurmarkt.
Carte blanche
Catherine mag dan getrouwd zijn met een bekende acteur, ze kan zelf terugblikken op een indrukwekkende carrière als landschapsarchitect. Ze ontwierp zowel privétuinen als openbare parken, zoals de tuinen van Hillsborough Castle, de officiële residentie van de Ierse regering, en een informele ontmoetingsplek naast de Noorse St. Olav’s Church in Oost-Londen.
Deze vier hectare grote tuin, in haar kindertijd een gedroomde plek om in bomen te klimmen en hutten te bouwen, werd in haar volwassen leven haar professionele speeltuin. Haar ouders gaven haar de voorbije 25 jaar carte blanche om te planten en ontwerpen. ‘Dat was zo aardig van hen’, lacht ze nu. ‘Het moet immers frustrerend zijn geweest voor hen, want ik maakte veel fouten.’
Als ontwerper is FitzGerald zich zeer bewust van de cruciale rol die de locatie van de tuin speelt, of het nu gaat om een grootschalig project zoals Hillsborough Castle of een bescheiden tuin ergens in de Britse hoofdstad.
Misschien bepaalt de locatie zelfs alles, zoals ook het geval is in Glin: de warme lucht van de Golfstroom leidt er tot een mild en enigszins vochtig klimaat. Hoewel het huidige huis werd gebouwd in de jaren 1780, met de gotische kantelen die pas door een volgende generatie werden toegevoegd, gaat de geschiedenis van de grond waarop het staat veel verder terug. De knoestige eiken in de tuinen zijn afstammelingen van het Killarney-bos dat ooit het hele gebied bedekte tot aan de monding van de rivier Shannon, waarop Glin uitkijkt. ‘Ze omzomen de tuin en creëren een band met het oude Ierland’, zegt Catherine, de vierde vrouwelijke generatie die zich over deze tuin ontfermt. ‘Het draait allemaal om de unieke sfeer van Glin’, zegt ze. ‘Deze plek heeft een krachtige ziel.’
Andere indrukwekkende bomen die hier gedijen, komen uit verre oorden. Zoals de imposante montereyden die zich nabij het huis uitstrekt, maar ook Chileense drimys winteri en een Perzische ijzerhoutboom, parrotia persica, het epicentrum van de tuin, in de jaren 30 geplant door Catherines grootmoeder. De boom markeert de grens tussen de formele brede gazons, afgeboord met taxus, en het meer wilde ‘land van de eik’ daarbuiten. Hier kronkelen gemaaide paden door lang gras en wilde bloemen. In de schaduwrijke bossen of ergens verscholen achter struikgewas weet je nooit wat je zult ontdekken. Misschien een stenen cirkel die Desmond heeft gemaakt, een groep reusachtige gunnera’s, misschien wel een achttiende-eeuwse grot, ook. ‘Hoe verder je loopt, hoe groter de kans dat je helemaal wegzinkt in gedachten’, zegt Catherine, die nog voortdurend nieuwe beplanting toevoegt om de tuin het hele jaar door te laten bloeien.
Vrolijke dans
Haar invloed als ontwerpster is het duidelijkst in de omheinde tuin. Hoewel Olda voor een zeer formele basis-lay-out zorgde, ging Catherine nog een stap verder met de beplanting, met lange dubbele borders aan weerszijden van het pad langs de zuidelijke muur. Hier lijken Ierse taxussen enige vorm van orde te handhaven te midden van de vele kruidachtige planten die een vrolijke dans van kleur en vorm opvoeren, terwijl de torenhoge stengels van de tere echium pininana naar de hemel reiken.
Dominic West, die de plek kent sinds hij en Catherine samen aan de universiteit studeerden, zegt dat zijn vrouw hem blijft verbazen met haar werk in Glin Castle. ‘De tuin is Catherines meesterwerk. Ze heeft er haar hele leven aan gewerkt, want in haar ogen is de tuin het hart van een thuis. Als ze zich in de tuin bevindt, kan niets anders haar nog boeien.’
Glin Castle (meer dan vijftien slaapkamers) kan exclusief worden gehuurd voor minimaal twee nachten.
| Prijskaartje | Vanaf 7.280 euro
‘A View From The Bridge’ met Dominic West
| Wanneer | Vanaf 22 mei tot en met 3 augustus
| Waar | In Theatre Royal Haymarket in Londen
Credit: Living Inside.