© Federico Pompei

Zweedse designer Beate Karlsson | Onbetwiste koningin van de ‘freaky footwear’

Controversieel, experimenteel, soms bijna niet te dragen en voortdurend viraal op sociale media: dat is de ‘freaky footwear’ van de Zweedse gen Z-designer Beate Karlsson. Een portret.

Wie de gehakte crocs van Balenciaga of de hoefachtige Tabi-­schoenen van Maison Margiela maar te soft vindt, is met Beate Karlsson gegarandeerd ‘in for a ride’. De Zweedse ontwierp al dijhoge silicone laarzen met vier tenen, klauwachtige sandalen gemaakt met 3D-geprinte vingers en harige oversized moonboots waarvoor ze – zo lijkt het wel – Chewbacca vilde. Ideaal voor als je geen zin hebt om je benen te scheren.

Karlsson groeide op in Stockholm en verhuisde op haar negentiende naar New York. Ze studeerde er aan de Parsons School of Design. Andere notabele alumni van die prestigieuze school: Roy Lichtenstein, Marc Jacobs, Alexander Wang en Tom Ford. Na haar studies ging ze aan de slag bij het Amerikaanse modehuis Coach, als designer van het ‘special projects’-team. Daarna werkte ze bij het Amerikaanse merk Pyer Moss, als hoofd van de accessoiredienst.

Advertentie
Advertentie
© Federico Pompei

De 27-jarige Karlsson is sinds 2020 creatief directeur bij Avavav. Het in Firenze gevestigde label werd in 2017 opgericht door Linda en Adam Friberg, het duo dat ook achter de ketens Cheap Monday, Monki en Weekday zit. ‘Ik was van in het begin heel duidelijk dat ik eigenlijk mijn eigen merk wilde lanceren’, vertelde ze over die samenwerking aan Vogue. ‘Als dit een project van lange duur zou worden, moest ik de vrijheid krijgen om mijn eigen creatieve visie te vormen.’

Klei en siliconen

Om die visie tot leven te brengen gaat Karlsson graag aan de slag met klei en silicone. Ze noemt de DIY-cultuur een van haar belangrijkste inspiratiebronnen. Haar bombastische designs zijn nog nét draagbaar en balanceren op de grens van mode en kunst.

Goedkoper dan injecties: Beate Karlsson ging in 2020 al viraal door replica’s van de kont van Kim Kardashian te verkopen.
Goedkoper dan injecties: Beate Karlsson ging in 2020 al viraal door replica’s van de kont van Kim Kardashian te verkopen.
© AVAVAV

Karlsson valt creatief niet gemakkelijk vast te pinnen. Waarin ze wél honderd procent thuishoort, is het digitale tijdperk. De gen Z’er is een kind van de internetgeneratie en weet perfect hoe ze de sociale media moet bespelen. Haar eerste virale moment beleefde ze drie jaar geleden: toen lanceerde ze met twee andere kunstenaars The Bum Project. Uit latex maakten ze exacte replica’s van de beroemdste kont van onze generatie: die van Kim Kardashian. De nepderrière – die toen ietwat groter was dan nu – was te koop voor zeshonderd dollar. Geen prikje, maar wel goedkoper dan injecties.

Ook haar eerste defilé was een viraal schot in de roos. Op de debuutshow van Avavav, in september vorig jaar, beval ze haar modellen om in het midden van de cat­walk op de grond te vallen. Als het eerste model ‘struikelt’, houdt iedereen in het publiek even zijn adem in. Toeschouwers kijken ongemakkelijk toe terwijl ze onhandig rechtkrabbelt. Dan struikelt ook het tweede model, het derde enzovoort. Als laatste komt Karlsson zelf naar buiten en – je raadt het al – valt ook zelf. Een daverend applaus volgt.

Advertentie
Advertentie
‘Ontwerp ik stukken omdat ik weet dat ze viraal zullen gaan of omdat ik er echt achter sta?’
Beate Karlsson
Designer

Uiteraard ging de hele show viraal op TikTok en Instagram, waar socialemedia­gebruikers al langer smullen van modellen die hun designerschoenen op de catwalk niet helemaal de baas kunnen. De lentecollectie van Karlsson kreeg een bereik waar veel gevestigde waarden van dromen, of dure pr-teams voor moeten inhuren.

Advertentie
© AVAVAV

Haar designs zijn heel ‘memeable’, maar dat is voor Karlsson geen doel an sich. ‘Ik heb even met mezelf geworsteld’, vertelde ze aan Vogue. ‘Ontwerp ik stukken omdat ik weet dat ze viraal zullen gaan of omdat ik er echt achter sta? Uiteindelijk wil ik gewoon dingen doen die nog nooit gedaan zijn. En dat werkt nu eenmaal goed op sociale media.’

Filthy Rich

Haar lentecollectie 2023 heet ‘Filthy Rich’ en is een speelse commentaar op de focus op rijkdom en status in de mode-industrie. ‘Er rijk uitzien’ is de rode draad door de collectie. De inspiratie ervoor is verrassend: ‘Ik heb lange tijd rondgelopen in hipstermodus, met groen haar en een kattenrugzakje. Ik was de rare blikken die ik daarvoor kreeg beu. Dus wilde ik iets nieuws: eruitzien alsof ik rijk was en alles voor elkaar had.’

Karlsson ging aan de slag met stofoverschotten van grote merken als Louis Vuitton, Fendi, Gucci en Dior. Ze maakte een ketting van drie Rolex-horloges, waarvoor je 300.000 dollar neertelt. Haar collectie omvat ook oversized hoody’s en T-shirts met quotes als ‘Cash Cow’ en ‘Business of Gold Digging’, en dollartekens in kitscherige edelstenen.

Karlsson wil dingen doen die nog nooit gedaan zijn. De satire spat ervan af. En dat werkt nu eenmaal goed op sociale media.
Karlsson wil dingen doen die nog nooit gedaan zijn. De satire spat ervan af. En dat werkt nu eenmaal goed op sociale media.
© AVAVAV

De satire spat van de collectie af, maar is ook paradoxaal: Karlsson wil zich afzetten tegen een mode-industrie die haar steeds meer omarmt. Benieuwd hoe ze die tweespalt in toekomstige collecties zal uitspelen.

Avavav

| Website | avavav.com

Advertentie