Op 18 februari opent in Antwerpen een bijzondere expo die mode doet rijmen met metaverse. En die de Antwerp Six binnenslingert in Web3.
Voor wie niet mee is: het gaat om een tentoonstelling over digitale mode. Dat zijn kleren die je alleen virtueel kunt dragen. ‘Digitale mode biedt de fun, de rebellie en de spanning die ik miste in de gewone fashionwereld. Dankzij de onbegrensde mogelijkheden is het pure zelfexpressie’, aldus Shayli Harrison.
Zij is een van de nieuwe ‘Antwerp Six’ die een creatie maakten voor deze expo, net als Modeacademiedirecteur Brandon Wen. De zes unieke stukken, te koop als NFT, zijn digitale couture met verfijnde details. Op de expo ontdek je de silhouetten via animaties, te zien op grote schermen. Ook thuis kun je de collectie ervaren, dankzij een augmented reality die je kunt beleven via Instagram. Hoe dat eruitziet? Over het beeld van je camera – een selfie bijvoorbeeld – wordt animatie gelegd van de zes silhouetten (foto onder) die vervolgens in een explosie versnipperen, waarna die losse elementen beginnen rond te zweven. Het initiatief komt van Mutani: een Antwerps platform dat modeontwerpers koppelt aan programmeurs om samen te creëren.
In plaats van vóór de camera staat Eva Rossie nu áchter de camera. Jarenlang werkte de Belgische als fotomodel, nu maakt ze carrière als fotograaf. Vandaag opent haar eerste solo-expo: ‘Les (Dés)Habilleuses’ in het Kasteel van Laarne.
Zoals de titel al doet vermoeden, maakt Rossie veelal naaktbeelden. Gender, intimiteit en lichamelijkheid zijn dan ook belangrijke thema’s in haar werk. Als reactie op haar vroegere modellenwerk wil ze alle types vrouwen aan bod laten komen.
Rossie maakte de reeks ook in het kasteel. In elk van de tien kamers laat ze een ander thema aan bod komen. Haar modellen vertolken onder meer kasteelvrouwen, kamermeisjes en kokkinnen. Een hoofdrol is weggelegd voor de kleedster: iemand bij wie alle figuren zich letterlijk en figuurlijk blootgeven. Wie goed oplet, ziet Rossie op de beelden ook af en toe voorbijkomen.