De Nederlandse veilingwebsite Catawiki en het lifestyleplatform Hypebeast onderzochten de verzamelgewoonten van de Belgen. Samen presenteren ze nu een top 100 van de meest iconische verzamelobjecten uit de 21ste eeuw.
De ‘iPod Classic’ en ‘Barbies Malibu House’, maar ook Martin Margiela’s ‘Tabi-boots’ en het laatste, onafgewerkte Kuifje-verhaal. Het zijn vier van de honderd meest iconische verzamelobjecten uit de 21ste eeuw, volgens recent onderzoek van het onlineveilingplatform Catawiki, het lifestyleplatform Hypebeast uit Hongkong en zijn onderzoekstak Hypemind naar de verzamelgewoonten van de Belg.
Belgen aan de top
Onder die honderd objecten behoren dus ook een aantal items van Belgische hand. De ‘Tabi-boots’ met gespleten neus, bijvoorbeeld, die Martin Margiela in 1988 ontwierp voor zijn debuutcollectie en waarmee hij de modeconventies brak. Vandaag ook een gewild collector’s item is het limited-editionboek van het ‘Antwerpse Zes’-lid Walter Van Beirendonck, gemaakt voor zijn retrospectieve tentoonstelling ‘Dream the World Awake’. Voorts: de brutalistische aluminium schaal uit 2017 van designer en destroyers/builders-oprichter Linde Freya Tangelder; ‘Bina’, een meubelstuk uit 2023 van Kim Mupangilaï, geïnspireerd op haar Belgisch-Congolese roots; en het laatste, onafgewerkte stripboek van Hergé, een zeldzaam verzamelobject onder Kuifje-fans wereldwijd.
IJverige verzamelaar
Ook blijkt dat we echte verzamelaars zijn: bijna één Belg op de twee bezit een collectie, en vijftien procent overweegt er op korte termijn een te beginnen. Bovendien heeft één op de drie verzamelaars minstens vijf objecten in zijn collectie. Daartoe zoeken ze offline, op onlinemarktplaatsen en op sociale media, en besteden ze jaarlijks gemiddeld 1.508 euro. Bovenaan het verlanglijstje: tijdloze items met een stabiele waarde, zoals boeken, juwelen, mode, horloges en fotografie.
De meeste Belgen verzamelen uit passie, en houden hun collectie graag voor zichzelf. Maar gen Z-verzamelaars denken daar vaak anders over: zij zijn eerder geneigd om hun verzamelobjecten door te verkopen, en zien hun collectie vooral als een investering. Eén op de vijf Belgen - ook vooral gen Z - is er bovendien van overtuigd dat het investeringspotentieel van bijzondere verzamelobjecten nog zal toenemen, en zien dus mogelijkheden om er in de toekomst nog meer geld mee te verdienen.
De ‘21st Century Icons Collection’, samengesteld door Hypebeast en Catawiki
| Live van vrijdag 11 tot en met zondag 20 oktober
De zeven opvallendste uit de lijst:
1 | Omega Seamaster, 2005
Dankzij de James Bond-film ‘GoldenEye’ werd dit duikhorloge waanzinnig populair én ontsnapte Omega in de late jaren 90 aan een faillissement.
2 | Tabi-boots
3 | Apple iPod Classic 1st Generation, 2001
4 | Mattel Barbie Malibu House Playset, 2019
Met haar film heeft Greta Gerwig Barbie nieuw leven ingeblazen. Omdat Barbies droomhuis er een belangrijke rol in speelt, is het speelgoedhuis weer hot.
5 | Salomon x Maison Margiela Cross Low x MM6, 2022
Gorpcore is een van dé bepalende trends van de 21ste eeuw. Met deze schoen speelt Salomon erop in: het label combineert het functionele van duurzame outdoorkleding met high fashion.
6 | Harman Kardon SoundSticks II, 2000
7 | Jacques Selosse Vintage, 2008
Een ‘champagne de vigneron’ waarnaar liefhebbers vandaag op zoek zijn en een inspiratie voor andere wijnbouwers.