© Inge Rylant

De 20 van 2020 volgens Sabato: de nieuwste buzzwords, trends en bestemmingen

Sabato’s glazen bol: drie namen to watch, negen buzzwords, twee trends en zes bestemmingen voor volgend jaar.

1. Armenië

Bestemming

Advertentie

Vergeet Kopenhagen of Barcelona: Jerevan is dé bestemming voor 2020. De hoofdstad van Armenië is een van de oudste bewoonde steden ter wereld, zowat dertig jaar ouder dan Rome zelfs. Dat manifesteert zich in de architectuur, die een mix is van neoclassicisme, hommages aan de voormalige Sovjet-Unie (het Jeritasardakan-metrostation is een mooi voorbeeld) en Europese invloeden. Een aanrader om te overnachten is het Marriott-hotel. Voor hartige, Armeense specialiteiten moet je naar Dolmama, een restaurant waar naar verluidt ook Hillary Clinton al eens ging dineren.

Advertentie

Armenië is ook het oudste katholieke land ter wereld en kan pronken met een indrukwekkende collectie ruïnes en kloosters. Het best bewaarde geheim? Zijn wijndomeinen, die vaak in handen zijn van jonge wijnmakers zoals Zorah Wines in Transkaukasië nabij de Bijbelse berg Ararat. Deze regio wordt de geboorteplek van de wijn en de druif genoemd: de vitis vinifera silvestris-wijnstok groeit hier al een miljoen jaar en geldt als de voorloper van de huidige druivenrassen.

De mooiste periode om naar Armenië te reizen is de lente en de zomer. In de winter is het koud, vaak met sneeuw en temperaturen rond nul graden. 

© Inge Rylant

2. Bleisure

Buzzword

Combineer een ‘businesstrip’ met ‘leisure travel’ en je krijgt een weekendje ‘bleisure’. De pre- en posttrips, voor of na een conferentie of meeting, zitten duidelijk in de lift. Waarom niet een dagje eerder naar de bestemming afreizen? Of er een paar dagen extra aan plakken? Tijd om de stad te ontdekken en niet alleen de vergader- of congreszalen van het hotel.

Advertentie
Advertentie

Meer en meer (zaken)hotels spelen hier slim op in met nieuwe formules en aanbiedingen. Zo begin je je meeting of conferentie met een vakantiegevoel of kan na het werken de leisure meteen beginnen. 

© Inge Rylant

3. Bralette

Trend

Ze was een van de blikvangers tijdens de zomerdefilés in Parijs: de bralette. Zowel Givenchy, Lanvin, Mugler als Loewe pakten uit met het stijlvolle niemendalletje dat ergens tussen lingerie en bovenkleding in zit. Het stuk lijkt op een gewone beha, maar is niet voorgevormd, heeft geen beugels en kan desgewenst als topje gedragen worden. Al is daar behoorlijk wat moed voor nodig als je niet Kendall Jenner, Gigi Hadid of Emily Ratajkowski heet - die werden allemaal al op straat gespot met een bralette om het vege lijf.

Dat het stuk net nu doorbreekt, hoeft niet te verbazen. Het heeft alles in huis om iedereen die iets heeft met ‘body positivity’ gelukkig te maken. In tegenstelling tot een normale beha beklemtoont een bralette de natuurlijke vormen van het vrouwenlichaam. Al zijn er ook tegenstanders - en heus niet alleen moraalridders - die opperen dat de bralette wel heel veel huid laat zien en vooral onvoldoende ondersteuning geeft aan de boezem. Of hoe een minuscuul lapje stof het nodige, euh, stof doet opwaaien.

4. City Cycling

Buzzword
 
Een van dé tendensen in de reiswereld: waarom het bij één stad houden als je twee of zelfs drie steden tijdens één trip kan combineren? Gouden-driehoeksreizen zoals Kyoto, Tokio en Osaka zijn populair en gemakkelijk met de Shinkansen-hogesnelheidstrein te combineren. Hetzelfde geldt voor steden als Los Angeles, San Francisco en San Diego, die al roadtrippend door Californië perfect bij elkaar passen.

Almaar meer luchtvaartmaatschappijen spelen in op de ‘city cycling’-trend. Iceland-air biedt een gratis stop-over aan in Reykjavik, waardoor je met één vliegtuigticket die stad met New York, Colorado of LA kan combineren. En bij de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP heeft u sinds kort bij elk ticket naar  Toronto of Rio de Janeiro recht op een gratis stop-over in Lissabon.

© Inge Rylant

5. Dark tourism

Bestemming

Niet alleen milieubewuster reizen zit in de lift. Ook reizen naar plekken zonder licht- of luchtvervuiling wordt steeds populairder. Een van de bekendste voorbeelden is het Dark Sky Alqueva-project in de Alentejo-regio in Portugal, dat zichzelf het eerste ‘starlight destination’-project ter wereld noemt. Je kan er niet alleen terecht voor het gadeslaan van de nachtelijke sterrenhemel of ‘dark skies glamping’, in 2020 vindt in het dorpje Alandroal ook een ‘Dark Skies’-festival plaats.

Ook boven de Marokkaanse woestijn, de Atacama in Chili, de Kalahari in Namibië of de steppes in Mongolië zijn de sterrenhemels onvoorstelbaar mooi. Meer en meer touroperators en websites spelen op de trend in en bieden verzamelingen aan van logeeradressen of zelfs villa’s op de meest donkere plekken ter wereld.

Cool Places heeft een assortiment ‘dark skies’-plekken in het Verenigd Koninkrijk. Want u hoeft echt niet naar de andere kant van de wereld om magistrale sterrenhemels te aanschouwen. 

© Inge Rylant

6. Pierric De Coster

Naam

2020 wordt het jaar waarin designer Pierric De Coster zijn meubelcollectie vervolledigt. Na zijn succesvolle debuut in 2017 met de PDC-kast en -lades, volgden spiegels en een staande lamp. De komende maanden wordt volop gewerkt aan een kleine familie lampen voor valerie_objects. ‘Ik maak in mijn werk meer en meer abstractie van de functie. Het verschuift van design naar kunst’, aldus De Coster.

Zijn werk is een constante zoektocht naar eenvoud. De Belgische designer en architect balanceert met zijn ontwerpen op de fijne lijn tussen kunst en design. Met interessante verhoudingen en uitgepuurde details speelt De Coster met de perceptie van de gebruiker. Niets is wat het op het eerste gezicht lijkt.

Mocht de naam De Coster toch weinig belletjes doen rinkelen, kent u misschien wel Dialect, het ontwerpbureau en atelier dat hij in 2012 oprichtte samen met Jonas Blondeel. Die naam kent u dan weer van retailprojecten als Renaissance in Antwerpen of Princess Blue in Knokke.

7. Digitaal passen

Trend

Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt toen je online een zonnebril wilde bestellen: plots slaat de twijfel toe omdat je niet kan inschatten of hij wel bij de vorm van je gezicht past. Vervelend, maar dankzij een handige toepassing van augmented reality (AR) kan je dezelfde zonnebril voortaan gewoon digitaal passen. De software legt een extra laagje over een bestaand beeld, zodat een mix van de realiteit met een virtuele toevoeging ontstaat.

In de praktijk neem je simpelweg een foto van jezelf, waarna het gewenste kleinood een tel later op je gezicht verschijnt. Op die manier kan ook make-up worden uitgetest zonder dat er lipstick of eyeliner aan te pas komt. Een van de voortrekkers van de technologie is Instagram, dat de tool aanbiedt aan merken die via zijn platform verkopen. Voorlopig pakken vooral spelers uit de cosmetica en de  brillenbranche zoals  MAC, Nars, Ray-Ban en Warby Parker met de tool uit. Maar het sociale-netwerkbedrijf maakt zich sterk dat in de loop van 2020 een heel pak meer merken je digitaal zullen laten passen.

8. DNA-trip

Bestemming

Jezelf terugvinden op reis: het klinkt cliché, maar in het geval van DNA-trips is het letterlijk waar. Reizen die naar de afkomst van je voorouders op zoek gaan, zitten in de lift. Zeker in de Verenigde Staten zijn ze populair. Niet toevallig, veel Amerikanen zijn van buitenlandse origine.

Sommige touroperators stellen specifieke trips samen waarbij klanten terug naar hun roots kunnen. Ook Airbnb speelt in op het fenomeen: het verhuurplatform ging een partnership aan met het DNA-lab 23andMe om reizigers aan te zetten op zoek te gaan naar hun afkomst.

De ‘most personal journeys ever’-trend is cruisemaatschappij Cunard evenmin ontgaan. Cunard startte een samenwerking met het genealogiebedrijf AncestryDNA. De Queen Mary 2 heeft  een cruise tussen Southampton en Ellis Island in de aanbieding met aan boord DNA-experts die de familielijnen van de passagiers bekijken. Terwijl The Shelbourne, Dublins meest gerenommeerde hotel, intussen zijn DNA-butler heeft. Voor wie vermoedt dat hij Ierse roots heeft en wat hulp kan gebruiken.

9. Flygskam

Buzzword

De term ‘flygskam’ - letterlijk ‘vliegschaamte’ - mag dan wel al van 2015 dateren, verwacht wordt dat de trend zich vooral in 2020 internationaal zal doorzetten. Het was de Zweedse zanger Staffan Lindberg die de term introduceerde in een pamflet dat hij door vooraanstaande Zweden liet ondertekenen. Een van de ondertekenaars was Malena Ernman, de Zweedse operazangeres én moeder van klimaatactiviste Greta Thunberg. Wie tekent, belooft zo weinig mogelijk het vliegtuig te nemen.

De actie van Lindberg kon op heel wat bijval rekenen en de Zweden pasten hun reisgedrag intussen aan door bijvoorbeeld binnenlandse en korte vluchten te vervangen door alternatieven. Koren op de molen van treinmaatschappijen. Zo profileert Eurostar zich sinds kort als hét duurzame alternatief voor vluchten tussen Brussel, Amsterdam, Londen en Parijs. Het bedrijf vormde zelfs een alliantie met Thalys om zijn netwerk van hogesnelheidstreinen uit te breiden.

Niet alleen individueel vlieggedrag wordt onder de loep genomen. ‘Ook merken zullen meer en meer afgerekend worden op hun airmiles’, zegt Martin Raymond, de oprichter van The Future Laboratory, een Londens trendbureau dat grote internationale merken helpt toekomstgericht te ondernemen. ‘Het sneakerlabel Allbirds bijvoorbeeld, dat zich profileert als een duurzaam merk, heeft zichzelf een ‘koolstoftaks’ opgelegd. Voor elk verkocht sneakerpaar gaat 10 cent naar een fonds dat wordt gebruikt om bomen te planten en technologie te bedenken die de lucht zuivert.’

© Inge Rylant

10. Groenteslager

Buzzword

Gluten zijn des duivels. Lactose verdragen we niet. Vlees is niet ethisch en suiker is de staatsvijand nummer één. Wat blijft dan nog over? Groenten. Geen mens die iets slechts durft te beweren over groenten. Dus worden die aardse geschenken anno 2020 op een luxueus piëdestal geplaatst.

De doordeweekse groentewinkel wordt een galerie, met de courgette, de broccoli en het witloof als kunstwerken. Het befaamde luxewarenhuis Harrods in Londen doopte zijn groenteafdeling om tot ‘Vegetable Butchery’, een groenteslager dus, waar de ‘vegetable butcher’ bij al zijn koopwaar een mooi verhaal weet te vertellen.

De Amerikaanse groenteboer Natoora, met vestigingen in Londen, New York en Parijs, wordt door het designmagazine Wallpaper zelfs al ‘de Aesop van de groenten’ genoemd. Natoora-CEO Franco Fubini gaat er prat op samen te werken met kleinschalige, lokale producenten. En die producenten zien met de exploderende veganhype de kans schoon om opnieuw te focussen op de ontwikkeling van nieuwe groenten, met meer smaak.  Zo ontwikkelde topchef Dan Barber samen met de Amerikaanse keten Sweetgreen een nieuwe pompoenvariant: Robin’s Koginut. Een kleinere pompoen, maar met veel meer smaak.

© Inge Rylant

11. Internet of toys

Buzzword

Dat het ‘internet of things’ al even aan een opmars bezig is, hoeven we niet te vertellen. Denk aan de koelkast die zelf aankopen doet als de software vaststelt dat bepaalde ingrediënten niet langer voorradig zijn. Maar nu is er ook het ‘internet of toys’: slim speelgoed dat verbonden is met het wereldwijde web en tot een revolutie in kinderland moet leiden.

De bekendste exponent is ‘Hello Barbie’, een barbiepop waarmee je een gesprek kunt voeren. Wanneer een kind tegen de pop praat - er zit een microfoontje verborgen in haar halsketting - wordt het audiobestand via een wifiverbinding naar Amerikaanse servers gestuurd. Een spraakherkenningsprogramma laat de kokette pop dan binnen de seconde een gepast antwoord formuleren. Het dametje met de iets bredere heupen dan de standaard-Barbie - er moest een batterij in passen - kent maar liefst 4000 zinnen.

Ondertussen kreeg ze het gezelschap van tientallen sprekende knuffels, dinosauriërs en robots, al dan niet met de nodige ‘kinderziekten’.  Zo werd de sprekende ‘My friend Cayla’-pop talk of the town toen bleek dat kinderen ermee konden worden afgeluisterd. Het ding is intussen van de markt gehaald.

© Inge Rylant

12. Libanon

Bestemming

Een van de absolute hotspots voor reizigers in 2020 is Beiroet. De hoofdstad van Libanon staat weer helemaal op de kaart als hippe urban experience. Villa Clara, dat de warme Libanese gastvrijheid hoog in het vaandel draagt, is een van onze favoriete logeeradressen. Voor een cocktail kan je dan terecht in de rooftopbar Coop d’Etat. En voor de lunch is Tawlet een aanrader: op de dagelijks aangepaste menukaart staan zowel Syrische, Armeense als Palestijnse gerechten.

Verken zeker ook het hinterland van Libanon: van de bergen tot de kuststreek. Je vindt er tal van verborgen parels zoals Beit Doum, een boetiekhotel op de heuvels van Batroun dat eigendom is van de Libanese modeontwerper Rabih Kayrouz. Het hotel is ondergebracht in een gebouw dat al in de 19de eeuw als refuge diende.

Eveneens must-visits zijn de zes skibestemmingen in Libanon, zoals Mzaar Ski Resort, dat met zijn 80 kilometer trails en 42 pistes op een boogscheut van Beiroet het grootste skigebied van het Midden-Oosten is. Na het skiën kan het weer richting warmte, met een bezoek aan de olijfgaarden van House of Zejd in het olijfoliemekka Beino, in het noorden van Libanon. Tussen haakjes: Zejd heeft ook een mooie shop in de hoofdstad.

13. Me-cation

Buzzword

Me-cation, of in je eentje reizen, wordt populairder, en niet alleen bij singles. De nood om een paar dagen of zelfs weken alleen eropuit te trekken, neemt alleen maar toe. Een weekendje shoppen of musea doen in een grote stad  terwijl je partner daar niet zo voor te vinden is? De Kilimanjaro in Tanzania beklimmen? Jezelf uitdagen en met de ski’s een week door het hinterland van Spitsbergen trekken? Meevaren met een expeditieschip naar de Noordpool? Dan boek je toch gewoon een soloticket, al dan niet in het gezelschap van enkele zielsverwanten.

Reisorganisaties zoals Asteria Expedities uit Brugge zien een duidelijke shift, ook bij getrouwde stellen, om alleen eropuit te trekken. Geen schuldgevoel nodig, want tijd voor jezelf is een van de meest waardevolle commodity’s aan het worden.

14. Gregory Moulin

Naam

Het wordt een glashelder jaar voor Gregory Moulin, die al zijn hele leven gefascineerd is door glas. Hij begon zijn carrière als glaskunstenaar, op een heel sculpturale en architecturale manier. Moulin experimenteerde tegelijk met meubels en verlichting in glas. Tot hij richting China trok. ‘Ik kon een jaar lang als interieurvormgever op stage gaan in Peking. Interieurs op maat ontwerpen voor gefortuneerde Chinezen. In 1998 ben ik naar China getrokken’, zegt Moulin.

De stage als interieurvormgever deed de glaskunsten volledig naar de achtergrond verdwijnen. Terug in België gebruikte Moulin zijn ervaring om zich te concentreren op retailinterieurs. Hij richtte zijn eigen bedrijf Spacebox op, gespecialiseerd in beursstands op maat. ‘En plots, voor je het goed en wel beseft, word je 40 jaar. Ik wil nog zo veel doen in mijn leven, maar met een bedrijf en personeel werd het moeilijk extra tijd vrij te maken. Met pijn in het hart heb ik mijn zaak verkocht en ben ik opnieuw naar mijn roots gegaan: de glaskunst en de meubels in glas.’

De eerste reeks die Moulin het afgelopen jaar afwerkte, kreeg de titel ‘Reflections & refractions’. Het zijn architecturale vormen, gemaakt van glas met verschillende niveaus van reflectie en lichtbreking. Een 3D-collage zeg maar, waarin de weerkaatsingen voor een vierde dimensie zorgen. De werken werden geselecteerd door galerie Latuvu in het Franse Bages voor de groepstentoonstelling ‘L’étang étant’. ‘Later zal ik er ook een solotentoonstelling mogen organiseren. En voor mijn meubelcollectie ben ik net terug van een inspiratietour in de Australische outback. Ook op dat gebied wil ik in 2020 met nieuw werk op de proppen komen.’ En dat begint allemaal met een nieuw showroomatelier in de Farmfabriek in Deinze.

L’étang étant, van 10 april tot en met 31 mei 2020, www.latuvu.fr

15. Nomadisch

Buzzword

Ook de hotelsector ontsnapt niet aan de flexitrend. 2020 wordt het jaar van pop-uphotels die zonder footprint weer verdwijnen.  Amazing Escapes zet zowat overal tijdelijke luxekampen op, van de zoutvelden in Bolivia tot de steppes in Mongolië - en dat zonder een grote voetafdruk na te laten. De organisatie heeft nu zelfs plannen voor een tijdelijk luxekamp op de geografische Noordpool.

Ook 700.000 Heures verhuist systematisch van de ene opulente villa naar het andere privéstrand. Van 20 december tot eind januari 2020 kan je logeren op de Place Vendôme in Parijs. Van april tot november 2020 zet het zijn nomadische deuren open in Japan.

© Inge Rylant

16. Plant-based

Buzzword

Neem een veganist en iemand die alleen plantaardig eet mee naar een restaurant en de kans is groot dat de twee hetzelfde gerecht kiezen. Een veganistisch dieet is namelijk een dieet dat vooral plantaardig is en omgekeerd. Alleen worden de twee termen heel anders gepercipieerd, en net dat verschil zal ertoe leiden dat we anno 2020 meer ‘plant-based’ zullen eten dan ‘vegan’.

‘Veganisme vertrekt vaak vanuit een principiële overtuiging tégen dierenleed en tégen de hele vlees- en visindustrie’, zegt Saskia Neirinckx, pr-strateeg en trendconsulent in de horecasector. ‘Veganisten eten niet alleen geen dierlijke producten. Ze dragen ook geen leer en gebruiken alleen cosmetica die niet op dieren is getest. Plant-based daarentegen vertrekt vanuit de gezondheid. Het is een positieve keuze om groenten en fruit te eten, omdat je lichaam daar beter van wordt.’ En die laatste keuze wordt dus blijkbaar door veel mensen meer ‘gesmaakt’ dan de veganistische. Al zit een groot deel van het verschil tussen de oren.

© Inge Rylant

17. Portland

Bestemming

Een havenstad met een serieuze foodscene! Portland, aan de kust van de Amerikaanse staat Maine, wordt door foodiespecialisten naar voren geschoven als dé bestemming van 2020. De lokale oesters en verse vis springen er zo in het bord. Keuze aan adressen te over: van traditionele eettenten zoals de Joodse delicatessenzaak Rose Foods (vis, bagels en koffie) tot knapperige octopuskroketten bij de hippe Mami Food Truck op Fore Street.

De foodscene in Portland is zo uitgebreid dat de stad zelfs de ‘Portland Food Map’ lanceerde, met de beste restaurants, foodtrucks en bars op een rij. Ook niet te missen zijn de ontelbare ‘craft beer’-festivals (zoals het Summer Session Beer Festival, elk jaar in juli), die aantonen dat Amerika een van de meest dynamische bierbestemmingen ter wereld is.

De jongste jaren kwamen er ook heel wat toffe logeeradressen bij in de havenstad: van boetiekhotels zoals The Francis en de Inn on Carleton in de historische West End-buurt tot het hippe The Press Hotel. Huur een wagen en verken ook Deer Isle, dat per brug bereikbaar is vanuit Penobscot Bay en volgens foodies dé beste plek in de VS is om kreeft te eten. 

© Inge Rylant

18. Barbara Standaert

Naam

Geen twee dagen zijn dezelfde voor de in 2018 afgestudeerde Barbara Standaert. De ene dag werkt de ontwerpster aan totaalinrichtingen, een dag later maakt ze boeketten in droogbloemen, en ze heeft ook nog eigen producten in portfolio.

Standaert (26) richtte al interieurs in voor Humgy, een Antwerpse coworkingspace die beweert het meest productieve decor te bieden. Want vooral in werkomgevingen ziet de jonge ontwerpster een enorm potentieel. Ook voor Lemon Companies, een IT-bedrijf dat projecten realiseert voor de KU Leuven, voor sterkedrankenproducent Diageo en de Deense budgetwinkel Flying Tiger werkte ze al. Voor Gate15, een coworkingplek voor studenten, ontwikkelde ze een eigen tafel/bank die op meerdere manieren kan worden ingezet. ‘Daar ga ik nu een producent voor zoeken. Het vergt te veel geld en tijd om alles in eigen productie te houden’, zegt ze.

Haar afstudeerproject gaf ze al uit handen. De Waterbench is een zitbank in beton met plantenbak die via osmose zelfbedruipend is. Dankzij dat ontwerp, dat door Ebema wordt geproduceerd, is ze genomineerd voor een Henry van de Velde Award. Of ze de Golden Award ook krijgt, wordt eind januari beslist.

Nog een prijs die ze al mocht ontvangen, is de Design Fast Track Award op de Biënnale Interieur van vorig jaar. Dankzij die prijs werd ze een jaar lang door allerhande designinstanties ondersteund en krijgt de ambitieuze ontwerpster sowieso een eigen plek op de editie 2020 van de Biënnale.

19. Ssssshhhhtt

Buzzword

Trendwatchers laten er geen twijfel over bestaan: stilte is het nieuwe zwart. Hoe dichter we bij elkaar gaan wonen, hoe zeldzamer geluidloze momenten worden. Laat net zulke momenten essentieel zijn bij de preventie van dementie en depressie, blijkt uit studies van de Rijksuniversiteit in Groningen. Net zoals in de interieursector akoestisch design aan belang wint, groeit ook de fanbase van ‘stille reizen’.

Wie in alle stilte inspiratie wil opdoen, kan terecht in de Silent Spa van Therme Laa in Oostenrijk, die een wellness in volledige stilte aanbiedt. ‘Er zijn stille assistenten en coaches die gasten met hun lichaamstaal begeleiden’, zegt Hilde Francq van het Antwerpse trendbureau Francq Colors.

Ook Lonely Planet ziet dat de ‘silent retreats’ in opmars zijn. Van tien dagen zwijgen bij boeddhistische monniken in Thailand tot een zoektocht naar innerlijke rust  bij Silent Stay in Californië. Steeds meer reizigers zoeken de stilte op. Want geef toe: wanneer was het nog eens echt stil in uw hoofd?

20. Vegan hotel

Bestemming

In het boetiekhotel Saorsa 1875 in het Schotse dorp Pitlochry mag de hond mee, maar voor de rest komen hier geen andere dieren binnen. Saorsa 1875 was begin dit jaar het eerste hotel in het Verenigd Koninkrijk dat het label ‘vegan’ meekreeg. Van de uniformen van het personeel over het interieur tot de keuken: in Saorsa 1875 is alles 100 procent vegan. Het linnen is van organisch katoen, en in de kussens en donsdekens zitten geen dierlijke producten zoals zijde of veren. Ook de badkamer- en schoonmaakproducten zijn vegan, en de elektriciteit komt van een groene leverancier.

In hetHilton Bankside in Londen opende begin dit jaar een veganistische suite, terwijl het OXBO-restaurant beneden een ‘plant-based’ menu heeft. Volgens de general manager kwam de suite er omdat er steeds meer vraag naar is. Onder meer de kaart om de deur naar de kamer te openen en veel designelementen in de kamer zijn gemaakt van ‘pinatex’, een alternatief voor leder dat vervaardigd is van de cellulosevezels van ananasbladeren.

Advertentie
Gesponsorde service

Lees Meer