Het achttiende-eeuwse dorpshuis van Muriel Gregoir en Frédéric Vankeijmeulen (DuoGrevan) in Frankrijk.
Het achttiende-eeuwse dorpshuis van Muriel Gregoir en Frédéric Vankeijmeulen (DuoGrevan) in Frankrijk.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck

Hoe een Belgisch koppel een historisch dorpshuis in de Provence nieuw leven inblies

Toen Muriel Gregoir en Frédéric Vankeijmeulen (DuoGrevan) verliefd werden op dit achttiende-eeuwse dorpshuis in Frankrijk, moesten ze heel snel beslissen. Wij mochten binnenkijken.

De huizenmarkt laat weinig ruimte voor twijfels. Wie verliefd wordt, moet toeslaan. Ook Muriel Gregoir en Frédéric Vankeijmeulen hadden zo’n coup de foudre. Maar omdat hun droomhuis in Zuid-Frankrijk stond, dreigden de kilometers het liefdesverhaal vroegtijdig te laten uitdoven. ‘Het huis stond net online, en de volgende dag had het agentschap al meerdere geïnteresseerden ingepland. Dat zouden we nooit halen’, zegt Muriel Gregoir. Dus schakelden ze de hulp in van een bevriend koppel, de eigenaren van de B&B Mas en Scène, die op een paar minuten van het huis wonen. Zij stonden op het punt naar België te rijden, maar beloofden eerst even langs te gaan. ‘Het was rotslecht weer. Dreigende wolken, fikse buien, allesbehalve een idyllisch plaatje dus om het huis te tonen’, zegt Gregoir. ‘Onze vrienden stuurden foto’s en filmpjes, maar die vertelden weinig. Dus beslisten we puur op buikgevoel én adrenaline: we doen het. Dit wordt ons nieuwe project.’

Muriel Gregoir en Frédéric Vankeijmeulen werken ook professioneel samen onder de naam DuoGrevan.
Muriel Gregoir en Frédéric Vankeijmeulen werken ook professioneel samen onder de naam DuoGrevan.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck
Advertentie
Advertentie

Modekoppel

Storytelling zit in het DNA van Gregoir en Vankeijmeulen. De twee werken ook professioneel samen onder de naam DuoGrevan en leerden elkaar kennen bij Donaldson, het Belgische merk dat in de jaren 80 en 90 een succesverhaal schreef. Gregoir was er verantwoordelijk voor de visuele communicatie, Vankeijmeulen creëerde er de concepten. ‘Het waren ontzettend boeiende tijden, met veel ruimte voor creativiteit’, zegt Vankeijmeulen. ‘Elke collectie was geïnspireerd op één themastad, van Sydney tot Los Angeles. Ik trok de wereld rond op schattenjacht. Met die vangst verbouwde ik elk seizoen de showroom tot een huis dat qua design en architectuur de gekozen stad weerspiegelde. Eigenlijk ben ik dus al jaren bedreven in totaalinrichtingen.’

Ook na Donaldson bleef het koppel actief in de modesector, tot de pandemie bruusk op de rem trapte. Die noodgedwongen pauze gaf hen niet alleen zuurstof, maar ook de luxe om zonder deadlines te dagdromen. Vankeijmeulen: ‘In die periode vergezelde ik vaak Bea Mombaers, interieurstyliste, ontwerpster en een goede vriendin. Ze had enkele projecten in de Provence, en samen schuimden we antiekwinkels, rommelmarkten en ateliers van lokale ambachtslui af in de buurt van L’Isle-sur-la-Sorgue. Daar raakte ik verknocht aan de regio.’

Vankeijmeulen werd steeds vaker ingeschakeld als interieurvormgever voor privéwoningen in België, dus waarom niet een eigen project in de Provence tekenen nu er meer tijd vrijkwam? Toen Gregoir amper een paar avonden later met een half oog door de vastgoedsites scrolde, trok een achttiende-eeuws dorpshuis aan de voet van de Mont Ventoux haar aandacht. Het pand, ooit deel van een grote aristocratische woning in het hart van Malaucène, was al bijna dertig jaar in het bezit van een artistiek koppel uit Parijs; een schrijver en een beeldend kunstenares. ‘Een boeiend duo dat de woning als zomerhuis gebruikte’, aldus Gregoir. ‘De man schreef hier negen boeken en talloze essays, en wist ons te vertellen dat zelfs Markies de Sade ooit in het huis had overnacht. Hier waren – letterlijk en figuurlijk – zoveel verhalen geschreven, die geschiedenis wilden wij maar wat graag voortzetten.’

Oude balken, verweerde muren en zorgvuldig gekozen, unieke meubelstukken vormen samen een interieur dat tijdloos aanvoelt.
Oude balken, verweerde muren en zorgvuldig gekozen, unieke meubelstukken vormen samen een interieur dat tijdloos aanvoelt.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck
Advertentie

Grondige facelift

De coup de foudre achter het computerscherm bleek volledig terecht. Het eerste bezoek aan de woning overweldigt. Deze keer schijnt de zon overvloedig en staat de weelderige tuin in bloei. De monumentale trap slingert sierlijk door de hal. De grote, grijsgroen geverfde ramen met houten luiken trekken royaal licht naar binnen en bieden een boeiende blik op een mozaïek van daken en groen. De woonkamer geeft met haar metershoge deuren uit op een gezellige binnenplaats. De keuken voelt gezellig, de slaapkamers zijn ruim en lichtrijk.

Advertentie
Advertentie

Maar de woning schreeuwde ook om een grondige face­lift. De vorige bewoners hielden van een bonte kleurenmix, en sommige ruimtes konden een opfrissing gebruiken. Vankeijmeulen: ‘Normaal bezoek ik een woning meerdere keren om mij erin in te leven, maar hier was dat niet nodig. Er is zelfs nooit een moodboard aan te pas gekomen.’

Het was overduidelijk wat het huis nodig had: de geschiedenis vertellen, maar dan met een moderne blik. Gregoir: ‘Je kunt het karakter onmogelijk opzijzetten. Dit bijna driehonderd jaar oude huis verdraagt geen te bruuske, hedendaagse stijlbreuken. We waakten maximaal over de originele staat, maar verwijderden wat de ziel bedreigde.’

De rustieke charme van het huis wordt versterkt door subtiele ingrepen in wittinten en natuurlijke kleuren, waardoor de woning meer zuurstof kreeg.
De rustieke charme van het huis wordt versterkt door subtiele ingrepen in wittinten en natuurlijke kleuren, waardoor de woning meer zuurstof kreeg.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck

Onvolmaakte meubels

Het duo combineerde wittinten en natuurlijke kleuren, waardoor de woning meer zuurstof kreeg. Dat pure canvas vormde de ideale achtergrond voor een zorgvuldig uitgekozen meubelmix die vooral uit de streek komt. L’Isle-sur-la-Sorgue, Avignon, Arles: de buurt telt tal van fantastische antiquairs. Tegelijk schuimden ze de rommelmarkten van Carpentras en Villeneuve-lès-Avignon af op zoek naar bijzonderheden. Bovendien introduceerde Bea Mombaers hen bij lokale ambachtslui. Vankeijmeulen: ‘Tijdens die intense zoektocht lieten we ons leiden door ons buikgevoel. Geen gesigneerde meubels die je overal ziet, maar unieke stuks. Ook al kon de verkoper ons niets vertellen over de voorgeschiedenis, soms lees je een verhaal tussen de lijnen. Bij de woning passen ruwe, onvolmaakte, bijna poëtische meubels en objecten. Subtiel genoeg om de ruimte te laten spreken, maar tegelijk stuks die je niet kunt negeren.’

Bij de woning passen ruwe, onvolmaakte, bijna poëtische meubels en objecten.
Bij de woning passen ruwe, onvolmaakte, bijna poëtische meubels en objecten.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck
Advertentie

En natuurlijk valt de bijzondere kunstselectie op: foto’s van Karel Fonteyne, sculpturen van Francesca Guerrier en Frédéric Bourdiec, werken van Machteld Rullens, San Ming en Els Bijnens. Gregoir: ‘Die artistieke schwung is voor ons superbelangrijk. Het hedendaagse dat het oude komt triggeren, dat geeft zo’n spannende wisselwerking.’

Ook de kunstselectie valt op: foto’s van Karel Fonteyne, sculpturen van Francesca Guerrier en Frédéric Bourdiec, werken van Machteld Rullens, San Ming en Els Bijnens.
Ook de kunstselectie valt op: foto’s van Karel Fonteyne, sculpturen van Francesca Guerrier en Frédéric Bourdiec, werken van Machteld Rullens, San Ming en Els Bijnens.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck

Vijgen, kiwi’s en rozen

Tegenover de serene rust binnen staan de bucolische en geurige tuinen. Meervoud, want het huis wordt omcirkeld door een handvol doordacht beplante groenkamers met vijgenbomen, acacia’s, magnolia’s, jasmijn, klimplanten en buxus. Kleurrijke klimrozen bieden extra romantiek, kiwiplanten bieden schaduw. Aan de achterzijde bevindt zich een zwembad, weggedoken tussen een cipressenhaag van vier meter hoog. Gregoir: ‘Die hoogte is perfect afgestemd op het zwembad, dat zestien meter lang en vier meter breed is, waardoor de proporties volledig kloppen. Van dat soort details hou ik wel.’

De weelderige tuinen zijn gevuld met vijgenbomen, jasmijn en klimplanten.
De weelderige tuinen zijn gevuld met vijgenbomen, jasmijn en klimplanten.
© Senne Van der Ven & Eefje De Coninck

Op de schaduwrijke binnenplaats bevindt zich nog een bijzondere blikvanger: een bron met drinkbaar water. Vankeijmeulen: ‘Deze plek blijft ons beroeren. Je blik die bij aankomst meteen op de sierlijke bron valt, het paradijselijke groen rondom en dan die magnifieke woning. Na die eerste keren dachten we dat de emotie wat zou gaan liggen, maar dat blijkt niet het geval. Telkens weer komt mijn haar overeind.’

5x favoriete plekken

1 | Église Louise Bourgeois in Bonnieux

‘Deze kerk is een wonder van poëzie, ver weg van de drukte, waar het onbewuste van de kunstenares en het heilige met elkaar in dialoog gaan.’

2 | Chêne Bleu in Crestet

‘Alleen al de weg ernaartoe is de moeite waard. Een unieke plek voor liefhebbers van wijn, gastronomie, kunst, geschiedenis en natuur. Op woensdagen bieden ze een geweldige aperitiefformule, maar ook de picknicks op het domein zijn een aanrader. Het uitzicht op de Dentelles de Montmirail is adembenemend.’

3 | Julie Barreau in Arles

‘Een creatieve en enthousiaste vrouw met een mooie selectie meubels en kunst.’

4 | Parenthèse in Venasque

‘Een geheime plek voor mooie mensen, zo noemt de Parisienne Catherine Tisserant haar boetiek. Een met smaak uitgekozen selectie, zowel comfortabel als elegant.’

5 | Les Estivales du Haut Calavon in Viens

‘Een zomerfestival georganiseerd door de Belgische ondernemer Sophie Le Clercq, met literaire, filosofische en muzikale bijeenkomsten te midden van een prachtig wijndomein. Landschapsarchitect Bas Smets stippelde hier een uniek parcours uit van meer dan twee kilometer.’

Advertentie