Al van bij de oprichting van JCDecaux zit maatschappelijk verantwoord ondernemen in het DNA verweven. Sinds 2008 leidt een commitment letter tot een concrete aanpak en acties. ‘Duurzame ontwikkeling staat centraal in onze strategie. Hierdoor kunnen we inspelen op toekomstige veranderingen en blijven innoveren’, aldus co-CEO Philippe Andrianne.
‘Bij de oprichting van de Groep in 1962 kreeg Jean-Claude Decaux het idee om de mensen bushokjes aan te bieden die via reclame werden gefinancierd’, vertelt Philippe Andrianne, co-CEO van JCDecaux Belux. ‘Hij werkte toen nog in de schoenwinkel van zijn ouders. Omdat hij zag dat mensen voor de winkel in de regen op de bus stonden te wachten, besloot hij een schuilhokje te bouwen met daarin een affiche van de winkel. Daarmee verleende hij de burgers een dienst: zij konden voortaan schuilen bij slecht weer. Ook voor de overheid was die dienst gratis. Dat was baanbrekend! Hij hanteerde een strikt financieel beleid en voerde een ‘no waste’ cultuur in, die vandaag nog steeds aanwezig is in de zowat 80 landen waar de Groep actief is.’
‘JCDecaux draagt vandaag bij aan 14 van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties.’
Verder dan de levenscyclus van de producten
JCDecaux boog zich al in 2001 over de milieuproblematiek en werkte een ethisch charter uit. Drie jaar later behaalde het bedrijf zijn eerste ISO 14001 certificering. In 2008 stelde de Groep een eerste commitment letter voor duurzame ontwikkeling op. ‘En in 2014 ontplooiden we voor onze volledige waardeketen – en zelfs daarbuiten – een strategie voor duurzame ontwikkeling. We stelden ook een gedragscode voor onze leveranciers op’, aldus Andrianne. JCDecaux koos er onder meer voor om zijn affiches op gecertificeerd papier te drukken met bio-afbreekbare inkt.
Concrete stappen
‘We zijn vertrokken vanuit een maatschappelijk georiënteerd idee en evolueerden naar de milieusfeer, telkens bekeken door een innovatieve bril. Wij zijn een nuttig en duurzaam medium. Die innovatieve en servicegerichte ingesteldheid maakte het mogelijk om niet alleen bushokjes als medium te gebruiken, maar ook MUPI’s (‘Mobiliers Urbains pour l'Information’ of ‘Informatief Stadsmeubilair’), banken, afvalbakken en openbare toiletten. Meer recent kwamen daar ook deelfietsen bij.
Deze duurzame ontwikkelingen zijn een echte hefboom voor economische en maatschappelijke groei. In 2022 formuleerden we onze ESG-aanpak nog nauwkeuriger door middel van concrete doelstellingen tegen 2030 en 2050. JCDecaux draagt vandaag bij aan 14 van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties’, weet Andrianne. Die resultaten worden bevestigd door internationale standaarden zoals MSCI ESG, EcoVadis et FTSE4Good.
‘Wij controleren 75 tot 80 procent van onze waardeketen.’
Controle van a tot z
‘Een van de manieren waarop we ons onderscheiden van andere media is het feit dat we 75 tot 80 procent van onze waardeketen controleren – van de servers tot de duizenden pc’s of smartphones waarop de reclame wordt verspreid. Dit in tegenstelling tot online platformen die niet hun volledige levenscyclus beheersen’, zegt Andrianne. ‘En adverteerders zijn vragende partij voor ESG-criteria.’
Het meubilair van de bushokjes is gemaakt van gerecycleerde of ge-upcyclede materialen en is voorzien van LED-achtergrondverlichting. Vaak is het zelfs uitgerust met slimme verlichting om het verbruik te verminderen. Bovendien wordt het bedrijfsafval gesorteerd in 26 fracties. In Brussel en Antwerpen rijden alle teams die verantwoordelijk zijn voor de plaatsing van de affiches en het onderhoud van het meubilair (de reiniging gebeurt met regenwater) met 100 procent elektrische voertuigen. In Ukkel werden bushokjes geplaatst die op zonne-energie werken. Binnenkort is Antwerpen aan de beurt; daar krijgen ze zelfs groene daken.