Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze ambitie? Via onze foodtech een bestelling leveren op de maan’

Zhong Xu, medeoprichter van Deliverect

Horecazaken en shops die het Deliverect-platform inschakelen, zien hun omzet uit digitale orders met gemiddeld 25 procent stijgen. ‘Ze maken ook meer winst omdat er minder fouten in de digitale bestellingen sluipen en er minder tijd verstrijkt tussen order en levering’, vertelt medeoprichter Zhong Xu.

Dankzij Deliverect moeten horecazaken niet langer verschillende tablets en systemen gebruiken om binnenkomende takeawaybestellingen via platformen als Deliveroo, Takeaway.com en Uber Eats te verwerken en manueel in hun kassa in te voeren. ‘Wij bieden één oplossing waarop alle orders van die kanalen automatisch samenkomen’, vertelt medeoprichter Zhong Xu. ‘Onze software helpt zowel grote ketens als kleine zelfstandig uitgebate zaken om bestellingen te beheren en geautomatiseerd te registreren in hun kassa.’

In het begin legde Deliverect vooral de link tussen online bestel- en bezorgplatformen en restaurants. Vandaag kunnen zowel horecazaken, buurtwinkels als supermarkten de Deliverect-oplossing gebruiken, ook voor het verwerken van digitale klantenbestellingen die binnenkomen via een touchscreen of digitale kiosk in de shop, qr-codes en sociale media.

Advertentie

‘Dankzij onze oplossing kunnen mensen zelfs maaltijden of andere producten bestellen en laten leveren door op een Instagram-foto te klikken, of door een bericht te sturen via WhatsApp of Facebook Messenger’, klinkt het.

Sterke groei via overnames en samenwerkingen

Die sociale mediatechnologie verwierf Deliverect deels door de overname van het softwarebedrijf ChatFood eerder dit jaar. ‘Hierdoor worden alle digitale bestellingen voortaan rechtstreeks naar de kassa én de keuken van een restaurant gestuurd’, zegt Xu. ‘In september hebben we ook onze samenwerking met het Amerikaanse Uber Technologies uitgebreid.

Dit betekent dat we thuisleveringen van bestellingen bij restaurants en winkels die klant zijn bij Deliverect bij voorkeur laten afhandelen door Uber Direct.’ Dat is het geval in negen landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland.

De sterke groei via overnames en nieuwe samenwerkingen levert de tech scale-up de eerste plaats op in de categorie Digital Commerce van Deloitte’s Technology Fast 50. Het bedrijf mag zich bovendien een unicorn noemen: een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan één miljard dollar waard is. Vandaag gebruiken meer dan 45.000 zaken in 42 landen de oplossing van Deliverect.

Onder hen wereldspelers zoals Burger King, KFC, Taco Bell, de supermarktketens Tesco en Spar, en voedingsconcerns zoals Unilever. Wereldwijd werden al meer dan 400 miljoen bestellingen verwerkt via Deliverect. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met eind vorig jaar, toen de teller op 220 miljoen orders stond.

‘Breng mensen van verschillende culturen, rassen en nationaliteiten samen en er ontstaat een rijke kijk op trends en uitdagingen.’

Zhong Xu
Medeoprichter van Deliverect

Diversiteit is een kracht

Het personeelsbestand van het foodtechbedrijf bestaat vandaag uit bijna 500 mensen. Zij werken verspreid over 13 Deliverect-kantoren over de hele wereld. In totaal zijn er meer dan 60 verschillende nationaliteiten bij de scale-up actief. ‘Die diversiteit is een sterke troef’, meent Xu. ‘Breng mensen van verschillende culturen, rassen en nationaliteiten samen en er ontstaat een rijke kijk op trends en uitdagingen. Hieruit ontstaan veel nieuwe invalshoeken, werkgroepen en uiteindelijk ook creativiteit, experimenten en innovatie.’

Advertentie

Sinds de oprichting heeft Deliverect ook een culture coach in dienst, die de personeelsgroei mee in goede banen leidt. ‘Wij laten onze mensen overkoepelend samenwerken, we plaatsen hen niet in silo’s of in hokjes binnen ons bedrijf’, licht Xu toe.

‘Verder hebben we een open en transparante bedrijfscultuur. We communiceren bijvoorbeeld elke week op vrijdag met onze mensen om hen op de hoogte te brengen van wat er allemaal gebeurt in de organisatie. Zo blijft iedereen maximaal betrokken.’

Deloitte’s Technology Fast 50 bestaat 10 jaar. Waar wil Deliverect graag staan binnen 10 jaar?
Zhong Xu: ‘10 jaar is ver, zeker omdat we nog maar 5 jaar bestaan. Ik hoop vooral dat we nog eens een Fast 50-award winnen. Dan beloof ik hem persoonlijk te komen ophalen, want ook dit jaar zat ik in het buitenland.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.