Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Altaroc opent deur naar private equity voor particuliere belegger

Maurice Tchenio en Frédéric Stolar, twee private equity-veteranen, richtten samen Altaroc op.

Altaroc, een Franse vermogensbeheerder opgericht door private equity-veteranen Fréderic Stolar en Maurice Tchenio, breidt zijn aanbod uit naar de Benelux. De instapdrempel van 100.000 euro moet particuliere beleggers toegang geven tot een activaklasse die doorgaans is gereserveerd voor institutionele investeerders.

‘Ongeveer 94 procent van de bedrijven met een omzet boven de 100 miljoen dollar is niet beursgenoteerd. Dat is een enorm interessante markt die amper bereikbaar is voor particuliere beleggers. Daar willen wij verandering in brengen door de toegang tot die private equity-markt te vergemakkelijken’, zegt Thibault Delbarge, Country Head voor de Benelux bij Altaroc.

Wil je als particulier beleggen in een private equity-fonds van Altaroc? Dan kan je daarvoor terecht bij bekende spelers zoals zoals CVC, Apax Partners en Main Capital. Altaroc werkt immers volgens het b2b2c-principe (business to business to consumer, red.).

Advertentie

Over Altaroc

Altaroc is een b2b2c-speler in de private equity-markt. Dat betekent dat de vermogensbeheerder de consument bereikt via een tussenstation. Die tussenstations zijn bekende spelers zoals CVC, Apax Partners en Main Capital. Zij beheren het geld dat Altaroc ophaalt voor zijn private equity-fondsen.

Frédéric Stolar beschrijft de ambitie van Altaroc onomwonden als het democratiseren van het beleggen in niet-beursgenoteerde bedrijven. Met meer dan 35 jaar ervaring op de teller, weet de Managing Partner van de Franse vermogensbeheerder waarover hij praat. ‘Volgens de Franse federatie van family offices investeren sommige van de meest vermogende families in Frankrijk tot 20 procent van hun vermogen in private equity.’

Lage instapdrempel

Altaroc wil Belgische vermogende investeerders overtuigen met een instapdrempel van honderdduizend euro. In de private equity-sector is dat een eerder bescheiden bedrag.

Frédéric Stolar: ‘We beleggen enkel in de Real Madrids, Manchester City’s en Bayern Münchens van de private equity. Schrap Manchester City trouwens maar, want die presteren nog niet lang genoeg op hoog niveau.’
Frédéric Stolar: ‘We beleggen enkel in de Real Madrids, Manchester City’s en Bayern Münchens van de private equity. Schrap Manchester City trouwens maar, want die presteren nog niet lang genoeg op hoog niveau.’
Advertentie

‘Je hoeft dit bedrag ook niet in één keer op tafel te leggen. We investeren over vijf jaar met twee investeringsmomenten per jaar. Dat is dus tienduizend euro per semester’, rekent Delbarge voor.

Advertentie

‘Die lage drempel onderscheidt ons van andere aanbieders. Bij de private bank Degroof Petercam ligt de lat op 250.000 euro. Bij ABN AMRO Private Banking op vijf miljoen euro.’

Toegang tot topfondsen

Altaroc stelt zijn portefeuilles zorgvuldig samen met topfondsen die zich richten op groei en buy-outs. Het beheer vertrouwt de vermogensbeheerder toe aan bekende spelers zoals CVC, Apax Partners en Main Capital. Deze fondsbeheerders moeten een staat van dienst van meer dan twintig jaar hebben, een laag risicoprofiel en meer dan een miljard euro aan activa beheren.

Volgens de Franse federatie van family offices investeren sommige van de meest vermogende families in Frankrijk tot 20 procent van hun vermogen in private equity.

Frédéric Stolar
Managing Partner Altaroc

Stolar bevestigt dat ze de lat hoog leggen. ‘We beleggen enkel in de Real Madrids, Manchester City’s en Bayern Münchens van de private equity. Schrap Manchester City trouwens maar, want die presteren nog niet lang genoeg op hoog niveau.’

‘Dit type beheerders is vaak moeilijk toegankelijk voor niet-institutionele beleggers’, zegt Delbarge. ‘Maar dankzij de ervaring in ons team kunnen wij deuren openen die voor anderen gesloten blijven.’

Advertentie

‘Elke regio heeft zijn eigenheid. Daarom hebben we een Benelux-team van een zestigtal mensen samengesteld’, zegt Stolar. ‘Thibault heeft jarenlange ervaring in wealth management en private banking en kent de cultuur van die markten.’

Thibault Delbarge: 'Altaroc wil Belgische vermogende investeerders overtuigen met een instapdrempel van honderdduizend euro.'
Thibault Delbarge: 'Altaroc wil Belgische vermogende investeerders overtuigen met een instapdrempel van honderdduizend euro.'

Geduld

Altaroc treedt ook op als co-investeerder in zogenaamde doelbedrijven. Dat zijn bedrijven waarin private equity-fondsen overwegen te investeren of die ze op termijn willen overnemen. Daar zijn volgens Delbarge al zes Belgische ondernemingen bij, waaronder de bekende namen DSTNY (telecom), Team.blue (webhosting) en Easyfairs (beurzen en evenementen). De andere zijn softwarebedrijf Lansweeper, CRM-aanbieder Efficy en energiemonitor Kpler.

Hoe aanlokkelijk de private equity-markt ook klinkt, als investeerder moet je geduld hebben. ‘Beleggingen in private equity zijn weinig liquide en vereisen een horizon van ongeveer tien jaar’, aldus Delbarge.

Ongeveer 94 procent van de bedrijven met een omzet boven de 100 miljoen dollar is niet beursgenoteerd. Dat is een enorm interessante markt die amper bereikbaar is voor particuliere beleggers.

Thibault Delbarge
Country Head Benelux bij Altaroc

Dat dit de particuliere belegger kan afschrikken, wil Stolar nuanceren. ‘Veel mensen beleggen wel in vastgoed. Dat is ook illiquide en gaat meestal ook om aanzienlijke bedragen. Maar omdat vastgoed tastbaar is, voelen beleggers dat anders aan. Historische gegevens tonen trouwens dat private equity over het algemeen een stabiel rendement biedt, zelfs in periodes van economische neergang. De laatste twintig jaar bleek private equity een stuk minder volatiel dan beursgenoteerde beleggingen. Al zijn historische resultaten nooit een garantie voor toekomstig succes.’

Beleggen in private equity brengt risico's met zich mee op het gebied van kapitaalverlies en liquiditeit. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.