Studio 100 en KBC stappen uit 'digitale wafelbak' Trooper
Twee werknemers van Trooper - een platform dat verenigingen aan extra inkomsten helpt - kopen de bestaande aandeelhouders uit. Daarbij zijn het entertainmentbedrijf Studio 100 en de bank KBC bij.
Trooper ontstond in 2015 nadat de Chirolokalen van Humbeek waren afgebrand. In plaats van een inzamelactie te doen zoals een carwash of wafelbak, besloot het trio eens iets anders te proberen. Door sympathisanten via de Chirowebsite online inkopen te laten doen, konden ze een klein percentage laten doorstromen naar de vereniging.
Het trio zag potentieel in dat digitale equivalent van de wafelbak, en rolde het breder uit via een platform dat de naam Trooper meekreeg. Daar kunnen verenigingen een actie koppelen aan een webshop. De trafiek die dat genereert, levert inkomsten op voor de vereniging. Eind vorig jaar verdeelde Trooper 8,7 miljoen euro onder 12.000 verenigingen en goede doelen.
In 2017 stapte Studio 100 in met een investering van 250.000 euro. Twee jaar later investeerde KBC 1 miljoen euro voor een belang van 25 procent. En recent investeerde ook de CEO van Bpost België, Jos Donvil, een onbekend bedrag.
Wissel van de wacht
Het bedrijf wisselt nu van eigenaars. De Trooper-werknemers Lukas Van Orshoven en Anton Verhasselt kopen Studio 100, KBC en de resterende oprichters uit, melden de betrokkenen in een persbericht. Donvil blijft wel aan boord.
'Doorheen de jaren hebben we Trooper, samen met de oprichters en KBC, altijd bijgestaan en helpen groeien', zegt Studio 100-co-CEO Hans Bourlon. 'Ondertussen is Trooper klaar om op eigen benen te staan. De volgende stap is dan ook evident: nieuwe aandeelhouders met een verankering in het verenigingsleven. Ik heb er het volste vertrouwen in dat Trooper in goede handen is bij Lukas, Anton en Jos.'
'Als werknemers kennen we het bedrijf door en door en kijken we vol goesting naar de toekomst', zeggen de nieuwe eigenaars. 'Vlaanderen telt meer dan 100.000 verenigingen en goede doelen, de groeimarge blijft dus groot.'
Trooper zag de brutomarge (omzet min kosten) de voorbije vier jaar bijna verviervoudigen tot 370.000 euro in 2023. Op nettobasis blijft de start-up wel verlieslatend, met een verlies van 157.000 euro vorig jaar.
Meest gelezen
- 1 Inkomensongelijkheid in België is groter dan gedacht
- 2 Elon Musk zaait nu al 'terreur en angst' bij Amerikaanse ambtenaren
- 3 Federale formatie: gelekte nota van De Wever verontrust onderhandelaars niet
- 4 Belgische chemie gaat door zwaarste storm sinds financiële crisis
- 5 Frietreus Agristo mikt op forse groei met investering van 650 miljoen euro