Grote bedrijven zetten reclame op Twitter stop
Na de omstreden overname door zakenman Elon Musk schorten tal van bedrijven hun advertenties op Twitter op. Ook de Amerikaanse president Joe Biden toont zich bezorgd.
Twitter davert op zijn grondvesten. Nadat Tesla-CEO Elon Musk het onlineplatform overnam voor 44 miljard dollar en meteen de helft van het personeel op straat zette, keren tal van grote bedrijven het bedrijf - tijdelijk - de rug toe.
Verschillende multinationals schorten hun reclameactiviteiten op Twitter op omdat ze ongerust zijn over de richting die het platform zal inslaan onder miljardair Musk. Vrijdag kondigden onder meer de luchtvaartmaatschappij United Airlines, de autobouwer General Motors (Chevrolet, Cadillac) en het voedingsbedrijf General Mills een tijdelijke advertentiestop aan. 'Wij gaan de evolutie van de situatie opvolgen en onze marketinguitgaven evolueren', zei een woordvoerster van General Mills aan het persbureau AFP. Donderdag meldde The Wall Street Journal dat Mondelez international (bekend van merken als LU en Oreo) en het farmabedrijf Pfizer gelijkaardige beslissingen namen.
Ook in Europa nemen de eerste multinationals maatregelen. Zo heeft Volkswagen, de grootste autobouwer van Europa, zijn verschillende merken aanbevolen de betalende activiteiten op Twitter 'tot nader order' te pauzeren. 'We volgen de situatie op en zullen afhankelijk van de ontwikkelingen over de volgende stappen beslissen', klinkt het.
Elon Musk bevestigde vrijdag dat de angst bij adverteerders leidt tot 'een enorme daling van inkomsten voor het platform, hoewel er nog geen wijzigingen aan het beleid Twitter zijn gebeurd'. Volgens Musk zetten activistengroepen de bedrijven onder druk. 'Extremely messed up!' schreef Musk. 'Ze proberen de vrije meningsuiting in America te vernietigen'.
Voor de overname liet de miljardair verstaan dat hij van Twitter weer een bastion van vrije meningsuiting wil maken. Maar de vrees bestaat dat het platform een vrijplaats voor desinformatie en gescheld wordt. Op zijn Twitter-profiel omschrijft Musk zich sindskort als 'Twitter Complaint Hotline Operator'.
Biden
Twitter slaagt er al langer moeilijk in om adverteerders naar zijn platform te lokken. In het tweede kwartaal zag het bedrijf de inkomsten uit reclame met slechts 2 procent stijgen tot 1,08 miljard dollar. De rivalen TikTok en Apple winnen marktaandeel op de advertentiemarkt. TikTok is erg populair bij jongere generaties. Apple geeft zijn gebruikers de mogelijkheid niet langer te worden gevolgd door adverteerders.
De Amerikaanse president Joe Biden liet vrijdagavond tijdens een benefiet in Chicago uitschijnen dat hij zich zorgen maakt over de plannen van Musk met Twitter. 'Waar zijn we allemaal bezorgd over? Elon Musk koopt een medium dat wereldwijd leugens verspreidt. Er zijn geen uitgevers meer. Hoe verwachten we dat kinderen weten wat er op het spel staat?'
Musk wil de bewaking van de inhoud bij Twitter grondig hervormen, meer inkomsten uit het platform puren en fors besparen. Nadat de overname ontsloeg hij meteen de hele top van het bedrijf. Vrijdag kreeg ongeveer de helft van de 7.500 werknemers de bons.
Meest gelezen
- 1 Ghelamco-eigenaar Paul Gheysens verkoopt duurste penthouse van België
- 2 Vlamingen met buitenlands vastgoed verliezen voordeel bij aankoop gezinswoning
- 3 De Croo en De Wever schuiven hete aardappel van budget ziekteverzekering naar elkaar door
- 4 West-Vlaams Gridlink mikt hoog met energiecontract met 'gratis zonnepanelen en batterij'
- 5 Onverwachte krimp Europese economie duwt euro naar laagste peil in twee jaar