Deliverect: 'We willen het Google van de maaltijdbezorging worden'
De Gentse scale-up Deliverect heeft 150 miljoen dollar kapitaal opgehaald, geld dat volgens medeoprichter Jan Hollez niet in de eerste plaats dient om de verkoop aan te zwengelen. ‘Als je software restaurants gemiddeld een kwart meer omzet bezorgt, ga je al snel viraal.’
Het was groot nieuws voor Deliverect vrijdag: de Gentse scale-up, die software bouwt om restaurants en andere maaltijdleveranciers te helpen hun bestellingen te automatiseren, haalt 150 miljoen dollar (132 miljoen euro) op bij de twee grote Amerikaanse investeringsfondsen Coatue en Alkeon, en bij zijn bestaande aandeelhouders (Newion, Smartfin, Redpoint Ventures, DST Global en Omers Ventures). Dat is het op een na grootste bedrag voor een Belgische techscale-up ooit, na het bigdatabedrijf Collibra, dat eind vorig jaar 250 miljoen dollar tankte. Het bedrijf van Zhong Xu (CEO) en Jan Hollez (CTO) wordt zo meer dan 1,2 miljard euro waard, wat het een unicorn maakt, een niet-beursgenoteerd bedrijf dat meer dan 1 miljard dollar waard is.
Omzet- en winstcijfers zijn niet bekend, maar vorig jaar rondde Deliverect de kaap van 100 miljoen bestellingen, geteld vanaf de oprichting in 2018, goed voor een transactiewaarde van 3 miljard dollar en een stijging van 550 procent. Daar komen elke week 1,5 miljoen bestellingen bij. Het aantal horecazaken dat klant is, ging in een jaar van 8.000 naar 20.000 in 30 landen.
‘De markt was al voor corona aan het overschakelen naar thuislevering, maar de coronacrisis heeft het bestelpatroon bij een grote groep mensen veranderd', zegt medeoprichter Jan Hollez. 'Tot twee jaar geleden waren vooral de Gen Z’ers en de millennials bezeten van instant gratification, het meteen vervullen van hun behoeften via platformen als Amazon, Spotify en Netflix. Zij wilden dat ook voor hun voeding. Door corona is die gewoonte overgeslagen op de oudere generaties.'
In vier jaar is Deliverect uitgegroeid tot een eenhoorn. Is de ervaring bij Posios, de scale-up die jullie in 2016 verkochten aan het Canadese Lightspeed, een springplank geweest?
Jan Hollez: ‘Zeker. Eigenlijk zitten we al tien jaar in foodtech. Ik denk dat geen enkel ander Europees bedrijf zo snel de status van unicorn heeft bereikt als wij. Daar zijn we best trots op.’
Een beursgang behoort zeker tot de mogelijkheden. Een verkoop niet. We willen dit bedrijf op eigen kracht groot maken: een Europese wereldleider in zijn sector, met hoofdkwartier in Gent.
Wat gaat u doen met de 150 miljoen dollar?
Hollez: ‘We willen ons product uitbreiden. We willen behalve restaurants ook dark kitchens en supermarkten beter bedienen. We gaan dus een pak extra investeren in onderzoek en ontwikkeling. Daarvoor gaan we softwareontwikkelaars rekruteren. Die vinden we niet meer in de VS, maar gelukkig nog wel in Gent, Amersfoort en Toronto. Binnenkort breiden we ons rekruteringsgebied ook uit naar Mexico en Spanje. Onze unicornstatus zal zeker helpen.’
Vaak hoor je bij scale-ups: we hebben veel kapitaal nodig om zo snel mogelijk zo veel mogelijk van de wereldwijde markt in te palmen. De nadruk ligt op de verkoop. Niet bij Deliverect?
Hollez: ‘Zodra we in een land of regio een kritische massa bereiken, gaan we plots snel viraal, ook omdat onze net promotor score (een waarde voor klantentevredenheid, red.) heel hoog is. Dat komt omdat onze klanten meegroeien met ons. Dat was altijd de bedoeling. Restaurants die ons platform uitrollen, zien hun omzet met gemiddeld 25 procent stijgen. Ook de winst gaat omhoog, doordat minder fouten in de bestellingen sluipen en de tijd tussen bestelling en levering met 40 procent wordt verminderd.’
Onze status van unicorn zal ons helpen, bij klanten en sollicitanten.
‘Je moet wel eerst voet aan de grond krijgen in een markt. Doordat die zo versnipperd is met veel kleine horecazaken heeft de grote meerderheid nog nooit van ons gehoord. Een restaurantuitbater tikt niet ineens in op Google: ‘Hoe kan ik de doorstroming van mijn bestellingen optimaliseren?''
‘Een echt grote directe concurrent hebben we niet. We zien wel veel snelgroeiende bedrijfjes, maar die zijn veel kleiner. Geen enkele speler biedt momenteel het volledige pakket aan aan een brede groep bedrijven.'
Wat is de volgende stap. Een beursgang? Een verkoop zoals Posios?
Hollez: ‘Een beursgang behoort zeker tot de mogelijkheden. Een verkoop niet. We willen dit bedrijf op eigen kracht groot maken: een Europese wereldleider in zijn sector. We willen het Google van de online food delivery worden, met hoofdkwartier in Gent. Ik acht het wel mogelijk dat we zelf een grote overname doen, van bijvoorbeeld een extra toepassing die aansluit bij wat we al doen.'
U en medeoprichter Zhong Xu zijn twee dertigers die in tien jaar multimiljonair zijn geworden. Knijpt u zich wel eens in de arm?
Hollez: (lacht) ‘Soms lijkt het inderdaad surreëel. Het is goed dat het geleidelijk is gebeurd. Val je hier van minuut één in, dan weet je waarschijnlijk niet waar je hoofd staat.'
Met Deliverect overstijgen Xu en Hollez hun eerdere succesverhaal met Posios ruimschoots. De bloedbroeders leerden elkaar kennen als respectievelijk student en assistent aan de Gentse ingenieursfaculteit, in de specialisatie computerwetenschappen. Na een korte loopbaan bij de Luikse beeldprocesspecialist EVS richtten ze Posios op, dat van een tablet een digitaal kassasysteem maakte. Ze bouwden voort op de ervaring van Xu, die als jonge kerel al mee met zijn vader kassa’s ging verkopen aan Chinese restaurants.
In 2014 verkochten ze de start-up aan het Canadese Lightspeed. Ze bleven nog even aan boord bij Lightspeed, maar werkten in de luwte aan een nieuw zakenidee: een softwareplatform voor de horeca. Ze verwachtten dat de shift van off- naar online, die de retail al jaren transformeert, zou overwaaien naar de horeca.
Met het geld, de ervaring en het netwerk dat ze bij Posios hadden opgebouwd, startten ze in 2018 Deliverect met 675.000 euro zaaikapitaal. Ze slaagden er vanaf dan in elk jaar vers kapitaal op te halen, in een exponentieel groeiritme. In 2019 deed het bedrijf zijn eerste grote ronde van 3 miljoen euro bij Smartfin Capital, het techfonds van onder meer Jurgen Ingels, en het Nederlandse Newion Investments, dat ook participeert in Collibra. Een jaar later kwam daar in één klap 16,5 miljoen dollar bij van onder meer Omers Ventures, het durfkapitaalfonds van het gelijknamige Canadese pensioenfonds.
Nog eens een jaar later tankten de twee 65 miljoen dollar bij twee investeerders van wereldformaat: DST Global (dat investeerde in Facebook en het Britse Deliveroo) en Redpoint Ventures (dat geld stak in Netflix en de Britse maaltijdbezorger Just Eat). Met een kapitaalronde van 150 miljoen dollar, de tweede grootste in België na de 250 miljoen dollar van Collibra eind vorig jaar, bereikt Deliverect een voorlopig orgelpunt.
Meest gelezen
- 1 Klimaatvoluntarisme Depraetere jaagt coalitiepartners op stang
- 2 Nieuwe telecomoperator Digi duikt met tarieven stevig onder de concurrentie
- 3 Onderzoek naar Didier Reynders: Nationale Loterij wijst op tweede verdachte spelersrekening
- 4 Hoe klop je de MSCI World-index: de succesformule van de alfa-meesters
- 5 Kwantumchip van Google doet in 5 minuten wat strafste supercomputer 10.000.000.000.000.000 miljard jaar kost