Iedereen wil het beroep van leerkracht aantrekkelijker maken. Toch gaat bij sommige partijen de vaste benoeming op de schop. De PVDA, Vooruit, Groen en CD&V behouden ze, al wordt ze soms wel hervormd.
Open VLD schaft de vaste benoeming af, laat ook niet-leerkrachten schooldirecteur worden en wil de loopbaan van een leraar flexibeler maken. Zij-instromers mogen 20 jaar anciënniteit meenemen en ook op scholen worden flexi-jobs mogelijk.
Ook het Vlaams Belang schaft de vaste benoeming in het onderwijs af en reserveert het statuut voor cruciale en kritieke functies zoals rekenplichtigen, rechters, politieagenten of ambtenaren met specifieke kennis en expertise.
Voor U vindt de vaste benoeming een te strak statuut.
De PVDA behoudt de vaste benoeming, trekt de lonen voor leerkrachten met een bachelordiploma op, herwaardeert het statuut van administratief personeel en geeft leerkrachten meer mogelijkheden om rustpauzes in te lassen door afgeschafte stelsels voor loopbaanonderbreking weer in te voeren.
CD&V behoudt de vaste benoeming op schoolniveau, laat zij-instromers die al elders een carrière opbouwden meer anciënniteit uit die vorige job meenemen, biedt leerkrachten extralegale voordelen en werkt een ‘bijblijfbonus’ uit voor professionalisering.
Vooruit vindt dat leerkrachten nog altijd vastbenoemd mogen worden, maar dan niet in een school maar in het volledige Vlaamse onderwijs. Dat moet wendbaarheid creëren om van school te veranderen. De werkdruk moet dalen door van een lesopdracht over te schakelen naar een schoolopdracht, waarin ook andere taken dan het lesgeven zijn inbegrepen. Directeurs krijgen de mogelijkheid om zulke taken toe te wijzen naargelang de ervaring en de mogelijkheden van hun medewerkers. Op die manier kunnen ze een echt personeelsbeleid voeren.
Groen behoudt de vaste benoeming, pleit voor ‘rechtvaardiger lonen’ en wil het lerarentekort aanpakken via een startersstatuut voor beginnende leerkrachten met werkzekerheid, minder lesuren en meer begeleiding. Schoolteams moeten worden versterkt met administratief personeel, psychologen, logopedisten en mensen met andere expertises dan puur lesgeven. Er moet meer geld en tijd naar professionalisering van leerkrachten gaan. Schoolteams moeten inclusiever worden en in de strijd tegen onderwijsongelijkheid moet de sociale mix op scholen beter.
De N-VA behoudt de vaste benoeming, die de Vlaamse regering heeft gemoderniseerd. Zo hebben nieuwe leerkrachten sneller zicht op een vaste benoeming, en kunnen directies ook sneller ingrijpen indien een vast benoemde leerkracht ondermaats presteert.