Met de Vlaamse toetsen waaraan leerlingen onderworpen worden in het vierde leerjaar van het lager en het tweede jaar middelbaar, neemt de overheid wat controle over het onderwijs over van de koepels. Alle partijen zijn voor die toetsen, al heeft Groen wel voorbehoud en vindt CD&V het geen goed idee ze uit te breiden naar andere jaren in het secundair onderwijs.
Vooruit, N-VA en Open VLD zijn voorstander van centrale toetsen in het middelbaar onderwijs en starttoetsen bij aanvang van een studie in het hoger onderwijs. De liberalen en de N-VA willen de Vlaamse toetsen in het secundair onderwijs bovendien uitbreiden. Scholen waar te veel leerlingen de lat niet halen, moeten van Open VLD een verbetertraject opstarten. Vooruit vraagt dan weer meer ondersteuning en begeleiding voor wie aan de toetsen deelneemt.
CD&V behoudt de centrale toetsen. De partij is echter tegen een uitbreiding van de Vlaamse toetsen naar iedere graad in het middelbaar onderwijs, omdat dat een te grote inmenging van de overheid op de onderwijsvrijheid betekent.
Voor U behoudt de Vlaamse toetsen. De toelatingsexamens worden oriënterend.
Het Vlaams Belang, CD&V en de N-VA zijn voor oriëntatietesten voor alle hogere studierichtingen.
De PVDA is tegen toelatingsproeven ‘die selecteren op sociale achtergrond’. De partij schaft ook de ingangsexamens voor arts, tandarts en dierenarts af, als antwoord op de personeelstekorten in de ziekenhuizen.
Groen is beducht voor negatieve effecten van de centrale toetsen in het secundair onderwijs, zoals rankings tussen scholen, en wil de invoering van de Vlaamse toetsen in de loop van de volgende legislatuur grondig evalueren. De ecologisten zijn ook tegen nieuwe bindende toelatingsproeven in het hoger onderwijs omdat ze niet één op één voorspellen of een student uiteindelijk een diploma zal halen. Of je de eindstreep haalt, moet afhangen van de resultaten die je behaalt tijdens je studie, niet van de proef aan de start, luidt het.