Open VLD en CD&V zien in de salariswagen een manier om de elektrificatie van het wagenpark te versnellen. Ook het Vlaams Belang blijft voorstander. Vooruit, Groen en de PVDA daarentegen willen het fiscale voordeel laten uitdoven.
In de fiscale hervorming die Vooruit voor ogen heeft – en waarbij wie werkt netto meer overhoudt – sneuvelt het fiscale voordeel van de bedrijfswagen. Het idee: mensen moeten in euro’s in plaats van auto’s worden betaald.
Ook de PVDA dooft het systeem van de bedrijfswagens uit en vervangt het door brutoloon. In het algemeen stelt de partij wel dat de jacht op wie een auto nodig heeft moet stoppen. Daarom vinden maatregelen die autorijden duurder maken geen genade.
Zelfde verhaal bij Groen: het gunstregime voor de salariswagen verdwijnt geleidelijk, terwijl een brede lastenverlaging op arbeid in de plaats komt. De partij stelt wel een systeem van sociale leasing voor, waarbij mensen met een laag inkomen toch elektrisch kunnen rijden vanaf 100 euro per maand.
CD&V ziet in de salariswagen een manier om sneller de transitie te maken naar elektrische wagens. Daarom blijft een fiscaal voordelige regeling bestaan voor zero-emissie-auto’s. Ook CD&V is voor sociale leasing van e-auto’s.
Open VLD blijft het regime van de bedrijfswagens steunen, omdat gaan werken soms ook geld kost en die kosten moeten worden opgevangen. Alleen als de totale belastingdruk zou dalen, kan overwogen worden om aan het regime van de bedrijfswagens te sleutelen, luidt het.
Het Vlaams Belang laat de salariswagen opgaan in een mobiliteitsbudget, waarbij hij wel een optie blijft.
De N-VA vindt dat het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens net bestaat omdat de belastingdruk op arbeid in dit land veel te hoog is. Zolang aan dat laatste niets fundamenteels gedaan wordt, wordt wat de partij betreft niet geraakt aan dat fiscaal voordeel. Werken moet net meer gaan lonen in plaats van minder.
Voor U vindt dat de salariswagen een belangrijk deel uitmaakt van het loon van mensen.