Open VLD, Voor U en het Vlaams Belang vinden dat het openbaar vervoer efficiënter kan werken door het deels te privatiseren. De PVDA, Vooruit, CD&V en Groen willen daar niet van weten.
Volgens Vooruit heeft het openbaar vervoer een ‘elektroshock’ nodig. Als duurzaam alternatief voor de wagen moet er meer in geïnvesteerd worden. Het aanbod moet uitgebreider, stipter, comfortabeler, sneller, toegankelijker en betaalbaarder. Voor wie jonger is dan 25 jaar wordt het gratis. Voorts verdubbelt de partij de investeringen in fietsinfrastructuur.
De PVDA heeft een ‘herstelplan’ klaar om het openbaar uit te breiden, overdag en ‘s nachts, van het werk tot de sportclub. Tickets moeten betaalbaarder worden, die van De Lijn en de Brusselse MIVB zelfs gratis. Voor De Lijn is per jaar 300 miljoen euro extra nodig om de besparingen op de werkingsmiddelen van de afgelopen jaren terug te draaien en 400 miljoen euro extra aan investeringen om de busvloot in sneltempo te vernieuwen. Bij de NMBS is 200 miljoen euro per jaar nodig om het onderhoud van het rollend materieel en de sporen op peil te brengen, ‘en om zo de vertragingen en het schrappen van treinen terug te dringen’. Er zijn ook 2.000 extra spoorwegarbeiders nodig en alle loketten die de voorbije jaren werden gesloten moeten worden heropend.
CD&V wil 100 miljoen euro extra voor extra investeringen bij De Lijn en nog eens dat bedrag voor meer openbaar vervoer in landelijke gemeenten. Bij de NMBS moet het aanbod op belangrijke assen uitgebreid worden tot twee uur ’s nachts en moet de stiptheid omhoog.
Groen wil verder investeren in de NMBS en vraagt een forse inhaalbeweging qua investeringen in De Lijn. Voor jongeren en ouderen moet het openbaar vervoer nagenoeg gratis worden, zoals dat nu al het geval is in Brussel. De tickets bij de NMBS moeten goedkoper. De reizigers hebben bovendien recht op stiptere treinen die frequenter, vroeger en later uitrijden.
Voor Open VLD moet het openbaar vervoer vooral efficiënter georganiseerd worden en moet het aanbod beter afgestemd worden op de vraag van de reiziger. Op minder drukke plaatsen volstaat ‘flexvervoer’. De performantie moet omhoog, onder meer door de komst van private spelers. Bij De Lijn moeten meer private onderaannemers buslijnen uitbaten. Open VLD trekt de leeftijd voor gratis openbaar vervoer op naar 16 jaar, ‘de leeftijd dat je een weekendjob kan beginnen’.
Het Vlaams Belang regionaliseert het spoor, privatiseert het treinaanbod gedeeltelijk en verlaagt de ticketprijzen. De Lijn moet ervoor zorgen dat rusthuizen, drukke uitgaansplaatsen en bedrijvenzones beter bereikbaar zijn voor wie geen auto heeft. De partij vraagt ook een veiligheidsplan, met meer controles en nultolerantie voor geweld tegen personeel van het openbaar vervoer.
Voor U vindt dat het niet de taak is van de overheid om voertuigen op te dringen en is voor meer steun aan privaat vervoer.
De N-VA vindt dat Vlaanderen zelf kan beslissen over investeringen in het spoor, waarbij een vrije concurrentie tot een betere prijs-kwaliteitverhouding moet leiden. De investeringen in openbaar vervoer moeten gebeuren waar de noden het hoogst zijn: van en naar de dichtbevolkte gebieden en waar de meeste files zijn.