'Brandstof moet goedkoper'
Het Vlaams Belang vindt dat de overheid de auto als een fiscale melkkoe ziet en wil dat beleid terugdraaien. De partij is tegen rekeningrijden maar wil een algemeen wegenvignet dat de bestaande verkeersbelasting gedeeltelijk vervangt, waardoor ook buitenlanders meebetalen voor het gebruik van Vlaamse wegen.
De btw en accijnzen op brandstof dalen, lage-emissiezones in Gent, Antwerpen en Brussel worden afgeschaft en tussen 23 uur en 6 uur moet de maximumsnelheid op de autosnelweg naar 130 kilometer per uur. De uitfasering van de verbrandingsmotor moet stoppen, waardoor automobilisten de vrije keuze behouden om met een diesel- of benzinewagen te rijden.
Het openbaar vervoer wordt geregionaliseerd. Op termijn is een gedeeltelijke privatisering van het treinverkeer – niet de infrastructuur - nodig, naar Nederlands voorbeeld. De Lijn moet rusthuizen, scholen, bedrijvenzones en uitgaansbuurten beter bereiken. Het Vlaams Belang zet zwaar in op meer veiligheid op het openbaar vervoer.