Belgische jachten in belastingparadijzen
Meerdere Belgische zakenfamilies gebruiken een postbusadres in een belastingparadijs voor hun luxejacht. De constructie, een klassieker, is voor de fiscus moeilijk te doorprikken.
Het luxejacht wordt aangekocht via een offshorevennootschap. Dat biedt belastingvoordelen gaande van geen btw bij de aankoop, geen belasting op verhuurwinsten tot aftrekbare kosten in België als je zelf huur betaalt aan je offshore.
De Nederbelg Ronald De Waal, bekend van de kledingketen WE Fashion, was zeker tot 2017 eigenaar van Tarbat Investments Limited op de Britse Maagdeneilanden. Die vennootschap was alleen opgericht om ‘een plezierjacht te bezitten’, waarbij de eigendommen in de vennootschap werden geschat op ruim 34 miljoen Britse pond. De Waal kocht een oude J-klassejacht, Velsheda, waarmee hij al deelnam aan races in de Caraïbische en de Middellandse Zee. De Waal reageerde niet op onze vragen.
Ook Nicolas D’Ieteren, bestuurder bij de Belgische D’Ieteren Group, is sinds juni 2016 directeur van een offshore op de Maagdeneilanden, Copacati Limited. De 46-jarige woont in Zwitserland.
In de Pandora Papers zijn documenten gelekt van 14 kantoren die constructies in belastingparadijzen opzetten. Ze openen een doos van Pandora, met meer dan 11,9 miljoen bestanden over postbusvennootschappen in beruchte belastingparadijzen. Het gaat om 2,94 terabyte aan vertrouwelijke gegevens. De Panama Papers, waarbij de onthullingen beperkt bleven tot één advocatenkantoor in Panama, leidden vijf jaar geleden tot een stortvloed aan financiële schandalen over de hele wereld.
Samen met het consortium van onderzoeksjournalisten ICIJ en ruim 600 journalisten van 150 media over de hele wereld onderzocht De Tijd maandenlang de documenten van de Pandora Papers. Het is de grootste samenwerking in de journalistieke geschiedenis. Met de hulp van Knack en Le Soir doorploegden we meer dan 33.700 bestanden die naar België verwezen. We kwamen 1.217 Belgen of inwoners van ons land op het spoor, die in totaal 1.215 postbusvennootschappen en trusts lieten oprichten in belastingparadijzen.
Lees alle artikels op www.tijd.be/pandora
De offshore lijkt te leiden naar een gerestaureerd 71 meter lang motorjacht Dona Amelia, met zeven cabines goed voor 12 gasten en 16 bemanningsleden.
De woordvoerder van de autogroep D’Ieteren wil geen uitleg geven. ‘Deze zaak houdt geen verband met de mandaten van de heer D’Ieteren in D’Ieteren Group. Het betreft een maritieme activiteit van commerciële aard die naar behoren bij Lloyd’s geregistreerd is.’
De aandeelhouders- structuur is al in detail onderzocht door de fiscus. Zonder gevolg.
Zeker tot 2017 hebben ook meerdere Belgische zakenfamilies een 41 meter lang jacht, Seven Sins, ondergebracht in een postbusvennootschap op de Britse Maagdeneilanden genaamd Global Corporate Charter Company Limited. Een advocaat van de families rond Hugo Verlinden (verzekeringskantoor Van Dessel in Berlaar) en Ben Van Loo (A-Star Group in Mechelen) wil alleen kwijt dat ‘de bestaande aandeelhoudersstructuur al - zonder gevolg - in detail is onderzocht door de fiscus’.
Meest gelezen
- 1 Bonte, het oudste en enige riffelbedrijf van België, stopt ermee: ''Wat moeten wij nu doen?', vragen klanten'
- 2 Élodie Ouédraogo over het einde van Unrun: ‘Ik voelde zo veel schaamte, maar ook opluchting’
- 3 Weinig reden tot toosten bij champagnehuis Vranken-Pommery
- 4 Frankrijk neemt zijn krachtigste kernreactor ooit in gebruik
- 5 Federale formatie: De Wever legt nieuwe hervormingsnota op tafel na ruzie van vrijdag